Co si z toho všeho vzít? Osobně si především nedokážu představit, jak se chce Screening Room bránit před piráty. Ti jej dříve či později prolomí. A i kdyby to trvalo dlouho, pořád je jednodušší pořádnou kamerou natáčet televizi (projekční plátno) v optimálních podmínkách obýváku, než pašovat špiónskou kamerku do nekontrolovatelného kina. O možnosti nahrání čistého zvuku z konektoru na sluchátka ani nemluvě. Pokud služba skutečně začne fungovat, internet okamžitě zaplaví obrovské množství kvalitních pirátských kopií a bude zajímavé sledovat, jak na to partneři Screening Roomu (hollywoodská studia a spřátelení provozovatelé kin) zareagují.
Zkusme si ale na chvíli představit, že by riziko pirátství neexistovalo. Filmy mají v dnešní době obrovskou konkurenci. Vynikající televizní seriály, videohry, Youtube, brouzdání po sociálních sítích atd.. Pokud chtějí filmy usilovat o diváckou přízeň, musí jim jít naproti. A jestli diváci chtějí sledovat filmy v televizi (na notebooku, na tabletu nebo dokonce na mobilu), je to jejich věc. Někdo může namítat, že to naprosto mění zážitek z díla oproti filmařovu záměru, někdo to může považovat vyloženě za barbarské a někdo může lamentovat nad tím, že přicházíme o komunitní zážitek ze společného sledování filmů v kině. To je všechno docela klidně možné, ale pokud o to diváci nestojí, nejde jim to nutit jen kvůli ideálům zastánců poctivého kino zážitku.
Nabídnout další možnosti sledování filmu také v základu přece není vůbec špatné. Můžeme polemizovat o ceně za přehrání, ale určitě existují lidé, kteří se do kina nedostanou vůbec (tělesně postižení, nemocní, staří lidé), popřípadě je to pro ně obtížné (zmiňované rodiny s dětmi, vytížení lidé). Na vesnicích jsou často kina daleko, mají omezenou nabídku, hrají filmy se zpožděním nebo jen v nevyhovujícím formátu (3D, dabing...). Na druhou stranu se samozřejmě můžeme rozčilovat nad tím, že žijeme v době, kdy všichni musí mít všechno hned a počkat si na film pár měsíců (kdy by byl na VOD uvedený tak jako tak) je strašlivý problém, kterému se samozřejmě ani hladomor v rozvojových zemích nemůže vyrovnat.
A pak se samozřejmě nabízí otázka, co by prosazení podobné služby v širším měřítku znamenalo pro filmový průmysl jako celek. Začala by kina postupně zanikat? Jestli ano, mrzelo by to větší množství lidí, pokud by bylo běžné mít doma dvoumetrovou obrazovku, pět reprobeden a přesně nula idiotů, kteří vám zezadu kopou do sedadla a svítí vůkol mobilem? A pokud by kina postupně zanikala, jak by to ovlivnilo filmovou nabídku?
Dokázal by Screening Room a jemu podobné služby dokrýt ušlý zisk z uzavřených kin? A jestli ne, kam by se zbývající prostředky soustředily? Už v dnešní době prakticky neexistují filmy střední velikosti. Promítají se buď stamilionové blockbustery, podle kterých se dají sekat plastové figurky a značkové nočníky, nebo naopak nízkonákladoví drobečkové, které se s dobře zvládnutým marketingem musí podařit zaplatit s prstem v nose. Vyráběla by studia s úbytkem sálů už opravdu jen ty obrovské události, na které si diváci do kina prostě dojdou? Nebo by naopak vznikalo daleko víc těch menších projektů, které jsou prakticky bez rizika a ještě ke všemu udělají na malé telce úplně stejný dojem jako ve velkém kině?
To všechno jsou otázky, na které v tuhle chvíli neznáme odpovědi. Tak či tak pokrok zastavit nejde, a pokud neuspěje Screening Room dnes, zkusí to někdo jiný zítra. Anebo bude Hollywood tak dlouho otálet, že už stejně většina konzumentů dávno o klasické filmy nebude jevit zájem a budou si užívat třeba ve virtuální realitě, kterou budou hltat skrze svou domácí helmu...
Co vy na to? Je Screening Room dobrý nápad? Podaří se jej prosadit? Ublíží filmovému odvětví nebo mu pomůže? A pokud byste měli vy takovou možnost, zaplatili byste nějakou prémiovou částku za to, pokud byste mohli očekávaný trhák vidět v den premiéry doma?
Zdroje: Archiv Variety