Do kin tento týden vstupuje snímek Opičí Muž (Monkey Man), který jako debutující režisér natočil, spolunapsal a zprodukoval britský herec indického původu Dev Patel. Toho můžete znát jako herce, který prorazil hned svojí první filmovou rolí v oscarovém Milionáři z chatrče, a následně v roce 2016 získal nominaci na Oscara za vedlejší roli ve filmu Lion. Většina jeho dosavadní filmografie má však daleko od akčního žánru a leckoho tak mohlo překvapit, že si jako svůj režijní debut vybral právě akční revenge story wickovského rázu.
Hned první trailer však veškeré pochybnosti rozptýlil. Ukázka působila energicky, vizuální stylizace se jevila jako silná stránka filmu a o akční pasáže nebyla nouze. Nyní snímek konečně přišel do naší distribuce a většinu toho co napověděl trailer také potvrdil.
Opičí muž není bůhví jak originální záležitostí a v rámci žánru má běžnou příběhovou strukturu. Máme tu muže s traumatem z dětství a touhou po pomstě, máme tu zkorumpovanou policii a úřady a ačkoliv se v pozadí odehrává velký společenský konflikt, drží se vyprávění v osobní rovině a dění v zemi využívá jen pro zpestření.
Film skrze flashbacky zdatně vykresluje hrdinovu osobní ztrátu, která jej motivuje. Divák tak nemá sebemenší problém mu fandit. Není to navíc nějaký plochý drsňák. Patelovi se trefně daří vykreslit muže, který navenek vystupuje sebejistě, ale uvnitř je zlomený a dál ho žene jen sebezapření a neutuchající touha po pomstě.
V čem film exceluje je technické zpracování. Je až překvapivé, jak schopně drží Patel režisérské otěže, ačkoliv jako herec nepřišel s akčním žánrem příliš do styku. Vizuálně není těžké přirovnat snímek k největšímu akčnímu hitu posledních let, Johnu Wickovi, s nímž Monkey Mana pojí věci jako stylizace, výrazné kontrasty barev či dlouhé akční sekvence.
Nenechte se však zmást, protože Monkey Man nenabízí elegantní přestřelky a mafiánské rodiny. Souboje jsou surové a neuhlazené a nesvádějí je elegantní trénovaní zabijáci, ale o trochu zkušenější pouliční rváči. Bojové sekvence umně využívají prostředí a víc než na střelné zbraně se spoléhá na tupé předměty a nože. Tyto pasáže se navíc odehrávají převážně v kulisách velkého klubu, takže vizuálně jde o velmi pěknou podívanou. K tomu přispívá i zasazení do výrazně kontrastního indického prostředí, kde se střetávají bohatství a chudoba, opulentní kluby a špinavé slumy.
Monkey Man je zkrátka a dobře jeden z nejlepších debutů posledních let. Technicky je film opravdu na úrovni, akční sekvence jsou slušně natočené a mají tu správnou „hmatatelnost“. Dev Patel ukazuje režisérskou zručnost a tímto se zařazuje mezi mladé a nadějné tvůrce, jehož další projekty se budou vyhlížet s očekáváním.