Michael Bay patří ke klíčovým režisérům akčního žánru, který snímky jako Mizerové nebo Skála pomáhal ustanovit vypravěčské prostředky, které se ve velkém používají dodnes. Osobně jsem si s chutí užil většinu Bayových filmů až do prvních Transformers. Jenže pak se Michael hračkářské sérii upsal na dalších deset let a s jeho přírůstky do fondu světové kinematografie to šlo od deseti k pěti. Každý další díl robotické série byl chaotičtější, zdlouhavější, vulgárnější a prázdnější. Poslední rytíř už byl jen nesledovatelné mučení. Těžko říct, co přesně Baye k sérii táhlo (kromě obří výplaty a prakticky neomezeného rozpočtu), ale vzhledem k tomu, co režisér naznačoval v rozhovorech, můžeme spekulovat o tom, že zkrátka neměl příležitost točit filmy, které by sám točit chtěl. Během své desetileté transformerské štace natočil dva další snímky (Pot a krev, 13 hodin), které sice byly lépe hodnocené, ale velký zájem o ně nebyl, takže neochota Hollywoodu platit Bayovi projekty mimo Transformers, je zdánlivě oprávněná.
Pak ale přišel Netflix a změnil hru. Začal filmařům dávat rozpočty, které v současnosti klasická hollywoodská studia nechtějí přidělovat, a k tomu nabídl velkou tvůrčí svobodu. A právě v tomhle prostředí vzniklo 6 Underground: Tajné operace. Bay dostal 150 milionů, scenáristy Deadpoola, hlavní hvězdu Deadpoola (Ryana Reynoldse) a směl se utrhnout ze řetězu. Už krátce po spuštění 6 Underground se ukazuje, že to byl fatální omyl. Tvůrčí svoboda nedala vzlétnout léta dřímajícímu Michaelovu potenciálu, ale naopak dala průchod jeho nejhorším tendencím. Dostali jsme snímek, kterému zoufale chybí jakékoliv mantinely a ve svých 144 minutách je téměř nesnesitelný.
Problém číslo jedna je scénář. 6 Underground definitivně potvrzuje, že Rhett Reese a Paul Wernick prostě nejsou dobří autoři. Zatím nenapsali ani jeden film s neotřelou zápletkou, pořádnou dějovou stavbou a skutečně silnými postavami. Pouze mají to štěstí, že umějí do svých scénářů vymyslet chytlavé elementy, které přitáhnou pozornost Hollywoodu a následně herci a režiséři buď dokážou průměrnou báchorku vytáhnout nahoru (Zombieland, Deadpool) anebo nedokážou (Život, 6 Underground).
6 Underground z příběhového hlediska opravdu brousí dno. Ryan Reynolds hraje miliardáře, který dá dohromady tým šesti specialistů. Všichni předstírají smrt, takže jsou nedohledatelní. To jim dává možnost zasahovat proti zlosynům, na které jsou oficiální bezpečností složky kvůli zákonům a politice krátké. Padouchem filmu je diktátor smyšlené země (Lior Raz), který se neštítí masakrovat svoje vlastní lidi smrtícím plynem. Reynoldsova šestka se rozhodne zlikvidovat jeho generály, zachránit jeho mírumilovného bratra a rozpoutat státní převrat. To je celé a ve snímku se to odehraje bez větších zákrut.
Zřejmě ve snaze banální vyprávění ozvláštnit, je děj vyprávěný napřeskáčku, kdy se postupně vracíme k dřívějším událostem a dozvídáme se něco bližšího o původu jednotlivých členů týmu. Už samotná struktura je neskonale otravná. Flashbacky jsou prezentované tak, že často jde jen těžko rozklíčovat, co se vlastně odehrává teď a co se stalo v minulosti. A to se nebavíme o chybějícím vizuálním odlišení nebo textovém popisku. Problém je v tom, že postavy neprocházejí žádným vývojem a děj je celkově podaný s tak strašlivým nezájmem, že je často opravdu jen těžko dešifrovatelné, zda mají jednotlivé události nějakou smysluplnou posloupnost, anebo je vlastně úplně jedno, jak si je v hlavě za sebe poskládáte, protože interní logika tady zkrátka chybí.
Stejně tak chybí jakákoliv charakteristika postav. Ty nemají dostatečně rozmanité osobnosti nebo vývoj. Každého člena týmu lze charakterizovat tím, jakou funkci v partě plní a maximálně tak jednou další větou. Dvojka (Mélanie Laurent) je drsná, bezcitná a kultivovaná, Trojka (Manuel Garcia-Rulfo) je prostoduchý a nevychovaný buldozer s citlivým srdíčkem, a tak by se dalo pokračovat. A ano, jednotlivé postavy si po většinu času říkají pouze číslem. Ani u Ryana Reynoldse v hlavní roli to není lepší. Jeho Jednička je tajuplný chlápek, u kterého se vlastně nikdy pořádně nedozvíme, jak se z uťáplého šprta (co zbohatl ve světě techniky) stal charismatický playboy, který má schopnosti chladnokrevného vraha a nedělá mu potíže je bez mrknutí oka používat.