Pro Netflix by vstup do EuropaCorpu byl teprve druhou podobnou akvizicí, zatím koupil pouze MillarWorld, komiksovou knihovnu Marka Millara (Wanted, Kick-Ass…). Koncem ledna zároveň došlo k odkupu další komiksové společnosti. DC Comics vlastní Time Warner, Marvel zase Disney. Trojka na trhu, Valiant, byla dosud částečně nezávislá. Nadpoloviční většinu vlastnila společnost DMG, která teď definitivně koupila Valiant celý. Valiant není tak velký, jako dva největší konkurenti, ale i tak vlastní více než 2000 různých postav, mezi kterými jsou Bloodshot, Harbinger, Shadowman nebo Ninjak. Harbingery a Bloodshota chystá do kin studio Sony a nezdá se, že by se to mělo nějak změnit. DMG je totiž pouze filmovým producentem a čínským distributorem, není to globální hráč. Společnost se v minulosti podílela na Iron Manovi 3, Looperovi nebo Transcendenci.
A když už je řeč o Sony, tak pojďme k největší zprávě článku. Japonská Sony Corporation mění vedení. Dlouholetého šéfa, Kaze Hiraie, vystřídá Kenichiro Yoshida. Hirai byl velkým zastáncem filmové a televizní divize, hájil ji v době velkého úniku interní komunikace a i v letech finančního strádání (na konci předloňského roku společnost filmová divize 920 milionů dolarů). Ve svých prvních projevech Yoshida mluvil o tom, že chce pokračovat ve směru nastoleném Hiraiem, nicméně filmovou sekci ani slovem nezmínil a naopak zdůrazňoval nepostradatelnost technologické divize. Sony se navíc nepodařilo odkoupit studio Fox, musí se tedy spoléhat jen na své úspěchy. V tomhle ohledu je nicméně třeba říct, že ty se loni dostavily – Spider-Man se ve spolupráci s Marvelem postavil na nohy, z Jumanji je nečekaný hit (850 milionů v pokladnách kin a číslo nadále stoupá) a podařilo se zakoupit příští film Quentina Tarantina. Na konci roku 2017 tak místo předloňské ztráty mohlo Sony vykázat 96milionový zisk.
Úspěch mluví jak ve prospěch zachování tak k odprodeji filmové divize - Spolu s úspěchem jí vzrostly jak potenciál, tak hodnota před potenciálními kupci. Už mnohokrát se mluvilo o tom, že producenti videoobsahu v současnosti hovoří o tom, že se dá uspět jedině při operování v obřím měřítku. A zrovna Sony je v současnosti na trhu trpaslíkem. Hodnota celého konglomerátu Sony Corporation je 62 miliard dolarů, Apple má hodnotu 861 miliard, Google 816 miliard, Amazon 669 miliard, Facebook 561 miliard, Tencent 553 miliard a Alibaba 492 miliard. Připomínáme, že jen byznys společnosti 21st Century Fox byl odprodaný Disneymu za 52 miliard, cena filmové (a televizní) divize Sony tedy musí být výrazně nižší.
Kultura japonských společností je údajně hodně jiná, než těch amerických, a tak tamější firmy nerady odprodávají své součásti už jen proto, že jim nepřipadá správné, postavit svoje dosavadní zaměstnance před riziko ztráty pracovní pozice pod novým majitelem. Veškerá rozhodování jsou proto dlouhá a pečlivá. V Asii je také považováno za velkou výhodu, pokud vyvíjíte hardware i obsah pod jednou střechou. Podle analytiků bude Yoshida nejprve rozhodovat o prodeji audiotechnické divize, podílu v Olympu, divize na výrobu telefonních sluchátek a divize domácích kin. Pokud budou všechny tyhle části Sony rozprodány, tak se pak může společnost rozhodovat o tom, zda získané prostředky použije k nákupu nových aktiv, případně třeba i ve filmové sféře, což by studiu Sony dalo energii do dalšího boje na stále menším a menším globálním trhu.
PS: Když si to shrneme, mohli bychom mít v budoucnu na hollywoodském trhu několik málo obřích hráčů: Warner, Disneyho, Universal a Paramount, kteří si to rozdají (posílení nejrůznějšími akvizicemi) mezi sebou a mezi internetovými VOD službami (Netflix, Amazon a vlastně i Youtube už teď, do budoucna Apple a Facebook). Ať už se to bude všechno vyvíjet jakkoliv, je jisté, že jsme už pár let v období dalšího velkého filmového přerodu, který jde srovnat s nástupem televize nebo videokazet.
Zdroje: Variety I, II, III, Deadline I, II, III, Slashfilm, THR, The Wrap