Vždycky když se objeví nová zpráva, která vyčísluje škody, které způsobili filmovým společnostem piráti, je na místě ji číst s určitým nadhledem. Vždycky bude silně diskutabilní, zda by si všichni ti, kteří si produkt stáhli nelegálně, za download zaplatili, kdyby neměli jinou možnost. A studie zaplacená filmovými společnostmi nebo jejich partnery bude vždy působit do jisté míry tendenčně. Přeci jen je v zájmu hollywoodských firem posilovat v očích veřejnosti (a zákonodárců) svoji pozici, svůj nárok. I s těmito výhradami je ale pokaždé zajímavé sledovat, kolik si toho vlastně pirátství dokáže ukousnout.
Aktuální studie Digital TV Research měřila dopad pirátství na streamingové služby (tedy služby jako Netflix, Amazon, Hulu a spol.) ve 138 zemích a to ušlý zisk jak za filmy, tak za seriály. Konkrétně se jednalo o předpověď na období 2016-2022 (což už samo osobě působí dost nahodile a jako určité věštění z křišťálové koule, ale budiž). Výše ušlého zisku by měla dosáhnout hodnoty 52 miliard dolarů.
Dobrou zprávou podle průzkumu je, že se začínají rozevírat nůžky mezi nabytými a ušlými zisky. Zatímco v minulosti ztráta tržby převyšovala, v roce 2013 už tržby společností poprvé převyšovaly pirátskou ztrátu. Tržby nadále rostly a v roce 2016 už byly příjmy ve výši 37 miliard a ztráta 26,7 miliard. Letos mají zisky vyšplhat na hodnotu 55,5 miliardy a pirátská ztráta na 37,4 miliardy. A do budoucna má poměr nadále narůstat ve prospěch zisků. Vrchní analytik z Digital TV Research, Simon Murray, tvrdí, že uživatelé postupně čím dál tím víc chápou výhody legálního sledování a jednotlivé vlády podnikají proti ilegálnímu stahování čím dál efektivnější kroky. I tak se však pirátství nikdy nepodaří vymýtit.
(Pozn.: V roce 2018 převezme Oceánie první příčku nad Severní Amerikou, ale pokud jde o jednotlivé země, první jsou stále Spojené státy americké, druhá Čína a v následujících pěti letech se to nezmění. Dalšími největšími hříšníky jsou Brazílie, Indie, Velká Británi, Jižní Korea a Mexiko).
Jistě uznáte, že obzvlášť poslední věta je zcela trefná, a že předpověď ztrát do budoucnosti působí značně diskutabilně. Co si z toho všeho můžeme reálně odnést? Přibývá pirátství stejně jako přibývá platících zákazníků. Z čeho to plyne? Můžeme spekulovat o tom, že udávaná „ztráta“ narůstá proto, že čím dál tím víc lidí má rychlé připojení k internetu a existuje čím dál tím víc streamingových služeb, které nabízejí čím dál tím víc obsahu. Potenciál pro „ztrátu“ je tedy jednoduše větší.
Zároveň to prokazuje, že zájem o videoobsah je a zjevně narůstá. Společnostem se z toho už teď daří profitovat a zmiňované represe to nadále ovlivňují. Osobně se však domnívám, že největší profit budou mít streamingové služby vždycky primárně z toho, když si potenciálního zákazníka získají na svou stranu.
Udělejte technicky vyspělou službu se snadným ovládáním, která je k dispozici na množství různých zařízení, nabízí velké množství kvalitního obsahu a stojí rozumné peníze a zákazníci vám utrhnou ruce. Své by o tom mohla vyprávět služba Spotify, která za nějakých 150 Kč měsíčně nabízí drtivou většinu mainstreamové hudební produkce. Za takových cenových podmínek už má pirátství význam snad jedině pro okrajové uživatele, kteří hledají alternativní hudební produkci, různé rarity apod.
Ve světě filmu to zatím nevypadá, že by mohla nějaká podobně komplexní služba vzniknout, nicméně jaký je váš názor? Souhlasíte, že nejlepší cesta k platícím zákazníkům je skrze neodolatelně kvalitní služby s neodolatelně rozumnou cenou? Nebo stahování vnímáte jinak?
Zdroj: Variety