Režie
Pokud bychom měli sestavit řebříček TOP 3 nejjasnějších kategorií oscarového večera, zřejmě by v ní nechyběla režie. Z dlouhodobého hlediska se přitom jedná o velmi zajímavou kategorii, v tomto desetiletí ji totiž ovládl jen jednou režisér amerického původu. Byl to předloni Damien Chazelle (a i ten má duální občanství – americké a francouzské), který tak rozbil mohutný blok vítězství mexických režisérů. Od roku 2013 si totiž tuto kategorii podmaňovali tzv. „3 Amigos“ – Alfonso Cuarón, Alejandro G. Iñárritu a Guillermo del Toro. A právě první z této trojice si pro sošku dojde i letos. Cuarón vyhrál letos prakticky všechny ceny, kde se ucházel o nejlepší režii, oscarový večer tak pro něj bude završením úspěšného tažení. Jeho Roma je filmem technicky náročným s výrazným autorským otiskem, právě taková díla přitom Akademie velmi ráda oceňuje (např. Iñárritův Revenant). Právě suverénní vítězství Cuaróna v režijní kategorii je pro nás jedním z hlavních důvodů, proč mu věříme i v hlavní kategorii.
Tip redakce: Alfonso Cuarón (Roma)
Původní scénář
Scénář a režie. Právě tyto dvě kategorie platí dlouhodobě za velmi dobrý ukazatel toho, který film nakonec zvítězí v hlavní kategorii. Od zavedení preferenčního systému hlasování (2010) se jen ve dvou případech stalo, že by vítězství v jedné ze scenáristických kategorií neznamenalo i triumf u nejlepšího filmu. Bylo to v roce 2012 a také loni, kdy si hlavní sošku odnesla Tvář vody, zatímco scenáristické kategorie opanovalo Uteč! a Dej mi své jméno. Jestli se podobný vývoj bude opakovat i letos, je ve hvězdách. Poměrně natřískáno je však zejména v kategorii původního scénáře, kde si to na férovku rozdají Roma, Favoritka a Zelená kniha.
Právě dramedie Petera Ferrellyho byla donedávna považována za nejpravděpodobnějšího vítěze díky triumfu na Zlatých glóbech. Zmíněná negativní kampaň se však projevila nejprve na cenách BAFTA (zvítězila Favoritka) a následně i u ocenění cechu scénáristů, kde Zelenou knihu porazilo již zmíněné drama Eight Grade, které však oscarovou nominaci paradoxně vůbec nemá (Favoritka u tohoto cechu nesplnila náročná nominační kritéria). Hlavním favoritem na Oscara je tak podle nás ve výsledku, ehm, Favoritka. Nikde však není psáno, že Zelená kniha si nemůže vzít svoji pozici zpět nebo že se z pozice třetího vzadu nakonec nevzepne Roma k velkému triumfu (i zde je jediným nominovaným Alfonso Cuarón).
Tip redakce: Favoritka (Deborah Davis & Tony McNamara)
Adaptovaný scénář
Poměrně dlouho to vypadalo, že tuto kategorii bez problémů ovládne BlacKkKlansman Spikea Lee. Spike je významnou osobností Hollywoodu, která byla navíc na Oscarech dlouho opomíjená, letošní ocenění by k němu tedy náramně sedlo. Potvrdily to i ceny BAFTA, kde BlacKkKlansman svoji kategorii ovládl, týden před Oscary však přišlo velké překvapení. Na cenách cechu scenáristů se totiž Spike musel sklonit před dramatem Can You Even Forgive Me?. Skladba nominovaných byla přitom v tomto případě téměř identická jako na Oscarech (pouze coenovku The Ballad of Buster Scruggs nahradil Black Panther). Na poslední chvíli tu tak máme zaděláno na zajímavou zápletku. Při pohledu na statistiky z tohoto desetiletí se totiž z osmi ročníků kryl vítěz cechu scenáristů a oscarový laureát celkem šestkrát. My však v tomto směru stále vsázíme na Spikea.
Tip redakce: BlacKkKlansman (Spike Lee, David Rabinowitz, Charlie Wachtel & Kevin Willmott)
Střih
Zatímco v minulém desetiletí byl dobrým ukazatelem pro hlavní kategorii i střih (shoda v 6 případech z 10), v tom současném se situace výrazně změnila (obě kategorie ovládlo pouze Argo). Jak tomu bude letos, je ve hvězdách, faktem nicméně zůstává, že kategorie je hodně našlapaná – o sošku se uchází BlacKkKlansman, Bohemian Rhapsody, Favoritka, Vice a Zelená kniha. Roma, hlavní kandidát na nejlepší film, v této kategorii absentuje, lze to však (podobně jako svého času u Birdmana) zdůvodnit důrazem na dlouhé záběry namísto střihu.
A kdo si tedy dojde pro sošku? Podle již udělených cen jsou celkem tři žhaví kandidáti. Ceny asociace střihačů získaly Bohemian Rhapsody a Favoritka, na cenách BAFTA pak zase triumfoval Vice. Jednodušší než předpovědět vítěze na Oscarech, by bylo zřejmě i hození mincí, pokud si však máme tipnout, opatrně bychom ukázali na Bohemian Rhapsody. Střih je totiž jedním z nejlepších prvků celého filmu, výborně pomáhá vyprávění, navíc je často velmi dobře naroubován i na hudbu. Navíc se šušká o tom, jak náročnou měl Ottman práci, vzhledem k tomu, že záběry pořizovalo několik různých lidí, kteří při sřihu nebyli Ottmanovi vždy tak úplně k dispozici. Akademie by tedy mohla ukázat tímto směrem.
Tip redakce: Bohemian Rhapsody (John Ottman)
A to byly tipy v těch nejsledovanějších kategoriích. Už v noci z neděle na pondělí se můžete stavit pro výsledky a zasmát se nám, jak jsme zase byli vedle, jak ta jedle.