A hned v úvodu vás musím překvapit. Čekáte Hru na hraně nebo Konzultanta? Ani náhodou, tyhle snímky si na sebe totiž nakonec vydělaly, a to většinou zásluhou zahraničních trhů, které stále uctívají americké hvězdy a nějakou chybku ve scénáři nebo režijní zaškobrtnutí milerádi prominou. Stejně tak Osamělý jezdec nebo Po zániku Země měly kupodivu o poznání menší procentuální ztráty než snímky zmíněné níže. Dnes totiž nebudeme mluvit o největších ztracených částkách, kde by Gore Verbinsky a jeho nákladný western zajisté umístění vybojovali, ale o největších procentuálních mezerách mezi rozpočtem a tržbami. Holt se musíme na konci roku bavit i o té smutnější stránce kinematografie a bude to povídání o to horší, že převážná většina největších letošních propadáků rozhodně není z ranku hrůzných Scary Movies, zbytečných Percy Jacksonů nebo láskou zpitomělých Hostitelů.
Ještě doplním, že žebříček operuje s notně zjednodušenou matematikou, kdy je k filmovému ropočtu třeba připočítat ještě nemalé náklady na propagaci (u velkých blockbusterů cca polovina rozpočtu, u levnějších filmů klidně i víc, než je samotný rozpočet) a brát v potaz, že zhruba polovinu tržeb dostanou provozovatelé kin. To navíc platí jen pro americká kina, na mezinárodních trzích jsou obvkyle dohody ještě komplikovanější (studio třeba prodá za dva miliony licenci k promítání a dál nedostane ani pětník), ale pro zpřehlednění budeme předstírat, že se po celém světě tržby z kin půlí podobně, jako v Americe.
10) Velká svatba
Ukázkový vzor filmu, který bychom v roce 2013 opravdu nečekali a diváci tuhle vyblitou nudu také právem neocenili. K udaném rozpočtu 35 milionů dolarů si připočtěte přinejlepším 10 milionů na propagaci a s výslednými 32 miliony celosvětově jste v pěkném mínusu a průšvihu. Těžko říct, proč se v něčem takovém objeví Robert de Niro nebo Susan Sarandon. Opakem překvapení je ale angažmá profláklé Katherine Heigl. Alespoň teď víte, proč musí tahle herečka brát reklamy na prášky na spaní.
9) R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů
Pořádná smůla, kterou jsme v redakci dokonce ohodnotili nulou. Tady prostě neklaplo vůbec nic, ani celkem neotřelý komiksový námět, herecké hvězdy pro nejrůznější demografické skupiny nebo snaha uzmout trochu slávy Mužům v černém. Nakonec ale film pohřbil jeho 130 milionový rozpočet, protože celosvětové tržby se zastavily těsně pod 80 miliony dolarů. A když se to tak vezme, diváci možná zaplatili jenom marketingové náklady a na splácení 130 milionů se ani nedostalo. Tohle pár producentů zabolelo na těch nejcitlivějších místech.
8) Peeples
Tyler Perry, který by zasloužil za opětovné Madeovské prznění dobrého vkusu pořádný propadák, tentokrát vyvázl s celkem čistým štítem. Jeho jméno se sice tisklo na plakáty, ale mělo být pouze určitou "známkou kvality", na kterou Perry dohlížel z producentského křesla. A tak zatímco jiné černošské pokusy sbíraly ke konci roku dolar za dolarem, Peeples v květnu hráli pro prázdná kina. Ani malý 15 milionový rozpočet nikoho nezachránil, protože tyhle filmy prostě v zahraničí nikoho nezajímají a amerických 9 milionů ukazuje, že ani za mořem nemusí podobné kousky vídat tak často.
7) Závod s časem
Ethan Hawke se v první polovině roku vyhříval na kasovním výsluní. Doznívaly dozvuky obrovského hitu Sinister, kina drtila laciná Očista, kritici se už chystali psát do svých TOPek konverzačku Před půlnocí. Prostě to vypadalo, že má Ethan coby scenárista na náměty čuch. Pak ale přišlo Getaway, které všemu utlo tipec s konečnými výdělky 10 milionů dolarů a investoři byli hned chudší. Tak vidíte, že ani filmy s rozpočtem 18 mega to nemají nijak jednoduché, ještě když diváci vědí, že budou muset přetrpět Selenu Gomez.
6) Battle of the Year
Dosaďte si za "Battle" jakékoliv negativní podstatně jméno, je to určitě ta poslední věc, která bude producenty tohoto braku trápit. V době, kdy mohou diváci sledovat tanečníky v nejrůznějších Talentech a Factorech, je veskrze průhledný film o partě nadprůměrně talentovaných, pohledných a navzájem rozhádaných chlapců se snem být mistry světa v breakdance snad největší možné klišé. Po 20 milionech se určitě během nacvičování složitých choreografií jen zaprášilo a minimálně další desítku spolklo marketingové oddělení, zpátky ale připutovala z celého světa jen znuděná odezva v podobě 15, 6 milionů. Tak se ještě ukloňte, milí "bojovníci", a pryč s vámi z pódia.
5) Zlomené město
Námětů pro thrillery jsou v Hollywoodu mraky a tak není divu, že to prostě někdy neklapne. Tentokrát se smůla přilepila na paty Marku Wahlbergovi a byla to zřejmě smůla příběhová, protože právě zápletka Zlomeného města diváky nedokázala přesvědčit. Jak si taky vysvětlit úspěchy předchozího Kontrabandu nebo následujících 2 zbraní či Potu a krve? Rozpočet okolo 35 milionů + propagace, tržby okolo 39 milionů, a to v tomhle případě i se zahrnutým prodejem DVD! Divácká obec je pořád nejlepším sítem, které oddělí rutinéry jako je režisér Allan Hughes od takových jmen jako Kathryn Bigelow nebo James Wan, kteří úspěšně tenhle rok ukázali, jak umí dávat obyčejným námětům pořádné kabáty.
4) Parker
Jason Statham chrlí během roku tolik filmů, že než se stačí člověk zaobírat propadákem jednoho, už mu Jason propaguje další. K Parkerovi se tentokrát přidala Jeniffer Lopez, jejíž kasovní sláva už je taky nenávratně pryč. Nebo že by na ní také někde v budoucnu čekala nějaké Gravitace jako na Sandru Bullock? Tak či tak by to Parkerovi více slušelo na DVD, protože do produkce se narvalo rovných 35 milionů, připočtěte alespoň 17 milionů na propagaci a z kin nakonec přišel šek se 42 miliony dolarů. Odečtěte půlku pro provozovatele kin a máte z toho procentuální ztrátu jako trám. Nutno dodat, že se všechny Stathamovky poslední dobou trápí na chlup stejně.
3) Paranoia
Rozpočet 35 milionů už jste tady viděli několikrát. Jinak to s angažmá hvězd jako Harrison Ford nebo Gary Oldman už nejde. Tenhle špionážní thriller také doplatil na absolutní rutinu a hlavně na nepřipravenou a nezkušenou dvojici Amber Heard a Liam Hemsworth, kterému doufám bratr Chris uštedřil za vyučenou pár ran Thorovým kladivem. Nudný, ale ve výsledku neškodný film nezachránil ani zbytek světa, ze kterého k americkým 7 milionům dolarů přiteklo pouhých 6 milionů. A to se o plakát dělily všechny čtyři hlavní tváře.
2) Jedna mezi oči
A to doslova. Tohle byl jeden z nejhorších letošních mixů, které vybouchly tvůrcům pod rukama. Sylvester Stallone přecenil po Expandables svoje sebevědomí, obklopil se béčkovými herci v čele s Christianem Slaterem, k tomu si nakázal rating R a ještě nechal rozpočet vyšplhat na 55 milionů dolarů. Výsledek? Zdrcujících 13 milionů dolarů celosvětově a 6 milionů z prodeje DVD/Blu-ray nosičů. Už tady asi Sylvester tušil, že půjde zbytek roku stejnou cestou. Bohužel měl většinu dalších filmů už ve střižně.
1) Fifth Estate
Nedokážu si představit výraz producentů během prvních týdnů promítání. Na papíře muselo znít všechno výtečně. Aktuální téma, silná osobnost Juliana Assange, výchazející hvězda Benedict Cumberbatch, kasovní historie režiséra Billa Condona. Nakonec se ale životopis mapující vznik WikiLeaks ukázala jako téma, které nikoho nezajímá, Assange jako osobnost odpozující, Cumberbatch s běloskvoucími vlasy jako nepřijatelný a Bill Condon po Twilightu jako tvůrce vyčpělý. Rozpočet byl 28 milionů dolarů a věřím, že na propagaci šlo tentokrát více než jen klasická polovina rozpočtu. Výdělky se rychle zastavily na brutálních 8 milionech a některá čísla hovoří o pouhých 6 milionech dolarů! Naštěstí budou všichni na toto období vzpomínat jako na sezónu, kdy v kinech vládna úžasná Gravitace. Ani bych se nedivil, kdyby Assange ještě na protest vyvěsil kopii filmu na internet a zaklel tak tvůrcům prodeje DVD.
Neúspěch jakého filmu vás nejvíce mrzí? Myslíte, že existuje tento rok film, který měl propadnout? A proč?
Zdroj finančních dat: Forbes