Bohužel, navzdory Kinbergově zápalu jsme zůstali na úrovni bezpohlavní pásové výroby. Ze všeho nejdřív je třeba říci, že se Simon ukázal jako kompetentní režisér. Na to, že jde o prvotinu, drží snímek bez nějakých větších potíží pohromadě, graduje a i když vyprávění nebo vedení herců není nikterak oslnivé, musí se nechat, že je tu například několik akčních scén, které patří k tomu lepšímu, co jsme v sáze viděli: Triky neurazí, mutanti hojně (a nápaditě) používají svoje nadlidské schopnosti, různě je kombinují a vše je natočeno přehledným způsobem. Můžete namítat, že akci v blockbusterech obvykle točí sekundární štáb, ale to u jiných filmů mizernému výsledku stejně nezabránilo – režisér má zkrátka rozhodující slovo a zásadní vliv na to, co a jak se bude dělat.
Kde Kinberg naopak selhal, je pozice scenáristická. Ano, můžeme polemizovat o tom, jak mu původní záměr rozvrtaly přetáčky, o kterých dost možná nemohl jakkoliv rozhodovat. Záporáci filmu evidentně měli být původně Skrullové – mimozemšťané, kteří ve světě Marvelu dovedou měnit podobu a jsou velkou součástí filmu Captain Marvel. V Dark Phoenix z nich zůstal stín. V úvodu se jednou mimozemšťané promění v lidi a jako lidé vypadají až do konce. Dozvídáme se o nich naprosté minimum, jejich motivace nemá daleko k „prostě nás chtějí zničit“. V rámci příběhu jsou zatlačení do pozadí a nejsou příliš zajímaví. Jejich vůdkyně je tak nevýrazná, že jsem její jméno odhalil až v závěrečných titulcích (pokud někdy zaznělo, tak prostě neutkvělo). Jessica Chastain je v roli zatraceně nevýrazná, aniž by to však byla její vina. Postava prakticky neprojevuje emoce, má málo prostoru, nic o ní nevíme a v akci je to většinou digitální figurka s nadlidskými silami.
Podobně ale scénář zrazuje i další postavy a v těchto případech už asi vinu na přetáčky házet nejde. Jean Grey má být ústřední postavou a rozpad její osobnosti hnacím motorem filmu. Není. Na papíře je její osud tragický a v daleko delším filmu (minisérii) bychom teoreticky moli sledovat její pozvolný pád do horoucích pekel. V současné podobě je však přerod Jean z opatrné dívky, přes nakopnutou divoženku, zlomený uzlíček nervů, až po ztělesnění vzteku uspěchaný a herecky plochý. Mohli bychom svalit na hlavu její představitelce Sophie Turner, že se z tichého výkonu nedalo příliš vyčíst, co přesně se postavě honí hlavou, jenže ono prostě nebylo kde brát. Což potvrzují ostatní, kteří na tom nejsou o moc lépe a v minulosti přitom prokázali, že dobrý výkon přinést svedou.
Tím ale myslím opravdové veterány. Všichni nováčci z Apocalypse jsou pořád jen do počtu a za zmínku stojí snad jen to, že Nightcrawlerova (Kodi Smit-McPhee) teleportační schopnost je zábavně zpracovaná. Ale jedna nadliská síla dobrou postavu samozřejmě nedělá. Quicksilver se z nějakého důvodu příběhem jen mihne (že by snad jeho představitel Evan Peters nebyl během přetáček k dispozici?) a fungl noví mutanti jsou odsunuti do cameo rolí v akčních scénách. Jenže ani původní čtyřka z Prví třídy na to není kdovíjak skvěle. Raven (Jennifer Lawrence) je tu od toho, aby se tvářila znepokojeně, Hank (Nicholas Hoult) má být zdrcený a mstivý, jen aby po pár minutách rozhořčení zase měnil názor o 180 stupňů. Michael Fassbender jako jako jediný dojem zanechat dokáže, i když má málo času a nevýrazný materiál. Kdykoliv je na plátně, tak sice vlastně jen recykluje repliky ze svých předchozích filmů, ale i tak je při tom zkrátka...magnetický. Charisma je charisma.