43 milionů -> 38 milionů -> 26 a půl milionu diváků. To jsou čísla sledovanosti oscarového ceremoniálu v letech 2001, 2011 a 2018. Jasně přitom demonstrují, jakým směrem se tato filmová slavnost ubírá. I přes různé výkyvy můžeme především v posledních čtyřech letech pozorovat razantní sešup sledovanosti. Například letos byla v USA čtyřikrát nižší než v případě nejpopulárnějšího přímého přenosu – SuperBowlu.
Oscaři sice stále jsou (a asi i navždy budou) nejprestižnějšími filmovými cenami, které druhý den rozebírají média po celém světě, klesající sledovanost je však neúprosné měřítko. Producenti ceremoniálu se proto letos uchýlili ke změnám, které by měly zájem o ceremoniál zvýšit. Jsou celkem dvě a poměrně úzce spolu souvisí. Přenos bude nově zkrácený na tři hodiny a některé kategorie vyhlášeny během reklamních přestávek. Pojďme si na obě posvítit blíže.
Bez třetiny kategorií
Jako modelový příklad nám poslouží letošní jubilejní 90. ceremoniál, který vypukl ve dvě hodiny ráno našeho času, poslední děkovačka štábu vítězné Tváře vody pak skončila nějakých deset minut před šestou. Dohromady to tedy dělalo necelé čtyři hodiny dlouhý ceremoniál.
Tvůrci se nově inspirovali u „konkurenčních“ Grammy, kde je drtivá většina kategorií rozdaná už před samotným ceremoniálem. Ten se pak věnuje pouze tomu nejhlavnějšímu, co bude druhý den plnit titulky novin po celém světě. U Oscarů tak budeme nově „ochuzeni“ o 6-8 kategorií tzv. druhého sledu (tedy až o třetinu celkového počtu). Štáb je vítězům předá během reklamní pauzy a v přenosu pak uvidíme pouze sestřih toho nejzajímavějšího. Důležitý je přitom ještě fakt, že si tohoto „černého Petra“ každý rok vytáhnou jiné kategorie. Ty nejprestižnější (film, režie, herci, scénáře) to zřejmě nepostihne, můžeme ale počítat s tím, že v následujících letech uvidíme každý rok předávání jiných technických ocenění.