Akademie filmového umění a věd a stanice ABC dlouhodobě bojují s klesajícím zájmem o oscarový přenos. Letos v létě Akademie navrhla několik změn, které přenos měly zatraktivnit. Tou nejkontroverznější bylo zavedení ceny pro „nejlepší populární film“. Nikdy nebylo zcela přesně vyjasněno, jak přesně by Akademie tuhle kategorii vytyčila, nicméně dřív než jsme se dozvěděli bližší podrobnosti, ustoupila Akademie masivnímu tlaku nespokojené veřejnosti a odložila nápad na neurčito. V nejbližším ročníku se žádná nová cena předávat nebude.
To ale neznamená, že by byl nápad zcela mrtvý. Prezident Akademie John Bailey nedávno pro Variety řekl, že s kolegy stále přemýšlejí o nějaké ceně pro nejlepší film mezi těmi, na které chodí hodně diváků. Navíc to podle něj není poprvé, kdy Akademie rozdávala dvě ceny pro nejlepší film. Během prvního ročníku (1929) se rozdávala cena za „vynikající film“ a cena za „nejlepší výjimečný a umělecký film“. Bailey zároveň potvrdil, že debata o podobné ceně skutečně byla vyvolaná klesající sledovaností oscarového ceremoniálu. Spousta menších, umělečtějších filmů (včetně vítězů z posledních let) se podle oscarového šéfa ani nedočká širokého nasazení v kinech napříč USA, takže televizní diváci často spoustu nominovaných filmů ani nemohli vidět.
Akademie má smlouvu se stanicí ABC do roku 2028. Společnost Disney, která ABC vlastní, bude příští rok spouštět online službu Disney+, a tak Bailey spekuluje, že by cesta k mileniálům (kteří často ani nevlastní televizi), mohla vést právě tudy. Média dříve navrhovala, že pokud chce Akademie dostat víc blockbusterů, mohla by zavést nové kategorie, jako třeba pro nejlepší kaskadéry. To Bailey prakticky zamítl. Nikdy sice neříká nikdy, nicméně svou sošku by podle něj chtěla mít celá řada filmových řemesel a Akademie se snaží hrací pole spíš zmenšit.
Bailey by se chtěl zaměřit také na mezinárodní publikum a zvednout mezinárodní prestiž Oscarů. Cenu pro cizojazyčný film vnímá jejím významem na stejné úrovni, jako cenu pro nejlepší film. Je to cena pro nejlepší film pro zbytek světa. Popularizaci téhle ceny by měla napomoci už jen skutečnost, že z 900 nových členů, které Akademie letos přijala, je zhruba polovina ze zahraničí.
Pokud jde o technický pokrok, Bailey chápe, že různé streamovací služby zažívají boom a diváci se zkrátka víc a víc dívají z domova, nicméně Akademie nechce podobné trendy aktivně podporovat a normou z jejího pohledu nadále zůstává promítání filmů v kinech. Akademie nadále chce, aby její členové i široká veřejnost sledovali filmy v takové podobě, v jaké to bylo tvůrci zamýšleno. Část akademiků sice začíná říkat, že film je film, ať už jej pustíte jakýmkoliv způsobem, ale širokou podporu zatím tenhle způsob myšlení nemá.
Jestli ona ta Akademie tak trochu nežije v minulosti, co říkáte?
Zdroj: Variety