Analytická firma IBIS World vydala zprávu o stavu amerického filmového průmyslu (který generuje naprostou většinu těch nejvýraznějších filmových projektů, uváděných po celém světě) za poslední rok, společně s výhledem do budoucnosti. Celý Hollywood měl loni generovat příjmy ve výši 43 miliard dolarů. Za posledních několik let příjmy ve filmovém průmyslu stabilně rostou, i když jenom pomalu. Za poslední rok nárůst činil 2,2 % a v příštích pěti letech se meziroční nárůst vždy odhaduje také na dvě procenta. Filmový průmysl roste rychleji než zbytek americké ekonomiky a daří se také navyšovat čistý zisk, který si filmová studia z hrubých příjmů ponechají. V roce 2017 to bylo už 12,6%.
Příjmy z amerického kinotrhu nicméně budou v následujících letech nadále stagnovat. Příjmy z amerického kinotrhu činí v součanosti pro Hollywood asi čtvrtinu celkového příjmu, distribuce do zahraničí přidává asi 36 procent příjmů a zbytek tvoří příjmy z domácího přehrávání, kam spadají disky Blu-ray a DVD, prodej televizních práv a nejrůznější formy digitálního prodeje a streamování. Příjmy z amerických kin se sice drží na zhruba stejné úrovni, ale prodej lístků neustále klesá. Naopak se počítá s dalším nárůstem nejrůznějších internetových platforem.
To bude na tradiční filmová studia a jejich zavedený obchodní model vytvářet tlak a konkurence digitálních firem bude pro tradiční Hollywood nebezpečnější a nebezpečnější konkurencí. Největší, od příchodu televize. V tuhle chvíli 18 procent příjmů z celého filmového průmyslu připadá Disneymu, 16% Universalu, 16% Warneru, 13% Foxu, 12% Sony a o zbylých 25% se dělí ostatní hráči.
54% filmů, které byly loni v Hollywoodu vyprodukované, byly akční, dobrodružné nebo je obecně šlo zařadit do škatulky drahých velkofilmů, které přitahují mladší diváky. 7,6% produkce šlo zařadit mezi komedie, 15% mezi horory/thrillery, 12% produkce byla dramata a 11% produkce „ostatní“ žánry.
Zpráva před stále vyšším spoléháním na blockbustery výrazně varuje. Trh je proměnlivý a podobná homogenita nabídky by mohla filmový průmysl ohrozit. Chuť se mění a úspěch toho či onoho filmu je dost nepředvídatelný. U velkofilmu je navíc každý neúspěch o to víc výrazný a bolestivý. Tahle homogenizace je o to nebezpečnější, že čím dál větší procento blockbusterů jsou komiksovky. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by o ně diváci ztráceli zájem, ale čím víc se bude Hollywood opírat o jeden žánr, tím větší je riziko, že bublina praskne, když publikum znenadání projeví zájem o něco jiného.
Zdroj: Deadline