Znáte Hollywood. Diváci po něm obvykle chtějí poctivé zpracování a v ideálním případě čas od času originální nápad. Já vím, jako diváci si dovolíme chtít dost, že? Z toho či onoho důvodu se tenhle základní požadavek naplňovat vždycky nedaří. Domácí video často stále není takovým tahákem, jakým by jej reprezentanti klasických hollywoodských studií chtěli mít, a tak je potřeba diváky do kina dostat nějak jinak. Jak se to obvykle dělá? Jasně, většinou přes atrakce. Větší plátno, ještě dunivější zvuk, 3D, popřípadě kývání sedačkou a vanoucí vichr.
Co zkouší Hollywood tentokrát? Ne, nechystá se velkolepý návrat vůní (i když je pravda, že ve 4DX je do jisté míry zažít můžete), ale studio Fox znovu zvažuje, že do filmového prostředí přivede snímky, kde diváci rozhodují o vývoji děje, tedy jistou alternativu knižních gamebooků. Jistě jste někdy nějaký ten „Vyber si svůj příběh“ drželi v ruce.
Na konci každého odstavce následovala možnost volby a odkaz na příslušnou stránku knihy, kde se příběh vyvíjel dle vašeho přání. Chcete, aby hrdina tasil zbraň nebo vzal nohy na ramena? Je to na vás. Složitější gamebooky nabízely i soubojový systém, kdy jste navíc potřebovali kostky a tužku a začínaly se tak blížit zážitku z Dračího doupěte, ale to teď nechme stranou.
Podstatné je, že Fox společně se společností CtrlMovie připravuje zážitek pro kina, kde společně s ostatními diváky v klíčových momentech filmu prostřednictvím telefonní aplikace budete hlasovat o tom, jak se má děj dál vyvíjet. Jak by něco takového mohlo fungovat, si můžete přiblížit v přiloženém videu, které představuje "film" Late Shift.
Teoreticky podobný princip zní zajímavě, jako novinka, u které asi není důvod, proč ji nevyzkoušet. Osobně si jen nejsem jistý, jestli podobný koncept patří do kina. Jakmile jednou potřebujete mobily, tak hrozí, že zůstanou vytažené po celou dobu sledování a budou rušit. A když ostatní diváci budou pokaždé hlasovat proti vaší volbě, tak vlastně máte stejně neovlivněný zážitek jako obvykle a ještě budete možná frustrovaní. Doma byste si mohli alespoň o dalším postupu rozhodnout sami a nikdo by vás nerušil. Další problém? Filmaři často mají co dělat dát pro filmu dohromady jednu pořádnou dějovou linku, natož kdyby jich měli připravit několik...
Interaktivní Choose Your Own Adventure film vyvíjejí pro studio Fox John Davis, John Davis, Greg Berlanti (ten co stojí za seriálovým světem Arrowa) a Sarah Schechter.
Asi vůbec prvním takovým „filmem“ je český Kinoautomat z roku 1967, promítaný v československém pavilonu na Expu v kanadském Montrealu. V devíti bodech filmu se děj zastavil, na pódium přišel moderátor a nechal hlasovat o tom, která ze dvou variant dalšího děje má hrát. Hollywood zkoušel technologii rozvětveného filmu společně s kraťasem I'm Your Man v roce 1992, ale projekt byl považovaný za neúspěch a nikdy se neuchytil. Většina „interaktivních filmových zážitků“ jsou tak povětšinou do větší či menší míry vlastně videohry, čistokrevných rozvětvených filmů se objevilo jen minimum.
Jak vypadá Kinoautomat v praxi, se můžete podívat v přiloženém videu, dole v galerii pak můžete zavzpomínat na staré dobré gamebooky. Schválně zkuste pár fotek prolistovat a zavzpomínat, které kusy jste někdy drželi v ruce : )
Zdroje: CtrlMovie,