Outlast
Investigativní novinář Miles Upshur dostane záhadný e-mail od člověka, který si říká informátor, a upozorní ho na situaci v psychiatrickém ústavu Mount Massive Asylum. V něm se mají dít všelijaké nelidské a podivné experimenty, které by měly být odhaleny světu. Miles se tak vydává do ústavu, který zdánlivě působí jako opuštěný. V budově však objevuje chaos, mrtvá a zohavená těla, a nebezpečí v podobě šílených a krvelačných chovanců ústavu.
Outlast patří mezi klasické hororové počiny z pohledu první osoby, je však ozvláštněný specifickým využitím vypravěčských prostředků žánru found footage. Kameru s nočním režimem využijete k nahlédnutí do temných prostor, ale nahrávání dále pomáhá odhalovat další příběhové zákruty a de facto z vás dělá kameramana found footage filmu. Popularitu si titul získal především opravdu stísněnou atmosférou, podobně jako zmiňovaná Amnesia. Prostředí hradu zde však vystřídal psychiatrický ústav, jehož chodby a zákoutí navíc lemují všelijaké nechutné a děsivé výjevy způsobené místními pomatenými chovanci. I když se herní prvky víceméně omezují na nalezení klíče či otočení kola, aby se hráč dostal dál, to co ze hry dělá mrazivý zážitek, je právě její tichá atmosféra a zvrácené obrazy z hlav tvůrců.
Určitě si řeknete, že podobných found footage lekaček a výletů do psychiatrických ústavů jsme viděli spoustu, a především v nevalné kvalitě. Outlast by však kromě mrazivé atmosféry mohl nabídnout neomezenou kreativitu pro milovníky všelijakých gore výjevů. Stejně jako ve hře by pak film mohl sázet na postupné odhalování veškerých událostí, které se v ústavu dějí. Ideální nízkorozpočtová látka pro studio Blumhouse.