Natáčení filmu je v ideálním případě extrémně kontrolovaný proces. Filmaři každou scénu zaberou několikrát, na všechno je (v rámci možností hektického natáčení) relativní klid. Pokud se ve střižně odhalí nějaké nedostatky, bývá možné problematická místa přetočit nebo retušovat v postprodukci. Vše usnadňuje skutečnost, že je naprostá většina filmů rozdělená na sérii krátkých záběrů, ze kterých jsou ve střižně komponované jednotlivé scény a potažmo celé vyprávění.
Někteří filmaři občas používají delší záběry, kdy scéna pokračuje i několik minut beze střihu. Tenhle vypravěčský prvek režiséři volí tehdy, když se vás snaží víc vtáhnout do situace, vyvolat větší dojem realističnosti nebo budovat napětí. Někdy se také jednoduše chtějí předvést, protože natočit dlouhou sekvenci bez střihu je poměrně složité, zvlášť když má zároveň probíhat větší množství náročných akcí, které jsou citlivé na přesnost. Podobnými scénami jsou proslulé snímky Alfonsa Cuarona (Potomci lidí, Gravitace), znáte jistě záběr na válečnou pláž v Pokání Joa Wrighta nebo ozbrojený policejní zátah ze seriálu True Detective.
A existují také případy, kdy se točí na jeden záběr celý film. Jako příklad vzpomeňme na dva roky starou Victorii, na Birdmana nebo na české Hany. I u takových filmů ale platí, že se k docílení dojmu nepřerušovaného záběru dá použít trik, lze retušovat v postprodukci nebo je možné přinejmenším celé natáčení opakovat. Woody Harrelson si na sebe upletl ještě větší bič.
Úspěšný herec se rozhodl, že natočí celovečerní film v jediném záběru a zároveň bude vše živě přenášet rovnou do kin. To znamená žádné úpravy v postprodukci, žádný druhý pokus. Co štáb natočí, to diváci uvidí, každá chyba bude vidět. Můžete namítat, že něco podobného se v divadle děje večer co večer, na druhou stranu je divadelní sál kontrolované prostředí, kde vás málokdy něco výrazně překvapí. Woody se rozhodl točit v ulicích Londýna! Natáčení plánuje na celkem 14 různých lokacích, součástí filmu budou přejezdy dopravními prostředky, honička a zhruba třicítka herců. Z nich jsou nejznámější Owen Wilson a Willie Nelson. Woody hraje hlavní roli, režíruje (jedná se o jeho prvotinu) a napsal scénář.
Ten je do značné míry autobiografický, jedná se o "hlubokou komedii o hledání sebe sama" a inspiruje se "jednou z nejhorších nocí" Harrelsonova života. Herec vychází z incidentu z roku 2002, kdy jel herec v Londýně taxíkem z party na hotel. Najednou začal na sedadle vyšilovat, pokoušel se vystoupit a vykopl okénko. Okamžitě odchytil jiný taxík a dal se na útěk. První řidič následoval, stejně jako policie. Nakonec Woody chvíli unikal ještě pěšky, než byl definitivně dostižen a skončil v cele předběžného zadržení.
Natáčet se bude 20.1. ve 2:00 londýnského času, aby bylo možné živý přenos vysílat ve večerních hodinách v USA. A ačkoliv zprávy hovoří o promítání v 500 kinech "po celém světě", bohužel se mi nepodařilo dohledat žádnou zmínku o promítání v Česku či na Slovensku. Naštěstí má být film v pozdějším termínu uvedený také klasicky, tak si budeme moci tenhle šílený experiment užít alespoň ze záznamu. Woody slibuje, že kdyby odvážný podnik nevyšel, tak pro diváky alespoň skočí do Temže.
Zdroj: The Guardian