Nástrahy a povinnosti Epizody VII
Abrams přiznává, že Super 8 a Star Trek Into Darkness neměly při začátku natáčení dořešené některé zcela zásadní příběhové elementy. To se u Star Wars nesmělo v žádném případě opakovat. Casting musel být perfektní, protože se neobsazoval jeden film, ale přinejmenším tři filmy. A jakkoliv chtěli s Kasdanem napsat film, který bude mít začátek, prostředek a uspokojivý konec, zároveň museli položit základy celé budoucí trilogie – ať už se bavíme o základních konfliktech nebo klíčových vztazích mezi postavami. K tomu všemu také chtěli (podobně jako Epizoda IV) naznačovat, že v uplynulých letech došlo k mnoha zásadním událostem.
Celá Galaxie i postavy známé ze starších filmů si za 30 let prošly určitým vývojem, přitom ale musí být pořád tou galaxií a těmi postavami, které fanoušci důvěrně znají a mají k nim nostalgický vztah. Ze Star Wars: Síla se probouzí se ale nikdy nesměla stát mrtvá modla dávné slávě. J.J. doslova říká, že kdyby se to s nostalgií přehnalo, film by stál za prd. Nové a staré se muselo perfektně vybalancovat. Je potřeba zachytit elementy, které dělají ze Star Wars Star Wars a zároveň vyprávět zbrusu nový příběh. Asi jako když točíte western, máte v něm saloon a prašné městečko, ale zároveň v těch kulisách ukážete něco, co ještě nikdo jiný nepředvedl.
Naštěstí měl Abrams k ruce Kasdana, který napsal dva ze tří dílů ságy Star Wars. S původním tvůrcem na palubě rozhodně nehrozilo, že by se z Epizody VII stala nějaká uslintaná fan fiction. Oba pánové se shodovali na tom, že pocitově chtějí navazovat na původní trilogii. Chtěli použít hodně praktických triků, všechno udělat hmatatelné a poctivé. Chtěli natočit pořádnou zábavnou jízdu a znovu divákům dopřát ten pocit odhalování zbrusu nového světa. Film podle nich měl být tak zábavný, aby si jej divák prostě užíval a při vlastním sledování si nestačil klást nějaké zbytečné otázky. A především se oba dva chtěli při psaní každičké jednotlivé scény pořádně bavit!
Ve výsledném filmu prý nechybí dobrodružství, komedie ani drama, přitom však nemá jít jen o zběsilý sled akčních scén bez hlavy a paty. Abrams před natáčením nenakoukával jen původní Hvězdné války, ale také filmy Johna Forda, Akiry Kurosawy nebo Terrence Malicka. Chtěl nasát jejich sebevědomí, smysl pro kompozici, úžasnou choreografii, schopnost míchat vysoké a nízké umění i především trpělivost - schopnost nechat scény dýchat. Méně je někdy více, a Síla se probouzí má být rozhodně jednodušší a elegantnější než prequely. A především: Na filmu pracovali jen samí zapálení fanoušci. Do posledního muže (a ženy). Nikdo nepřijel do pouště kolem Abu Dhabi nebo do ateliérů v Londýně vzít výplatu za „další kšeft“, všichni si přijeli splnit sen.