Hobit utržil stamiliony, ale nesetkal se ani zdaleka s tak příznivým přijetím, jako trilogie Pána prstenů. Překvapivě otevřená výpověď režiséra Petera Jackskona a jeho spolupracovníků teď odhaluje, že filmaři byli v neskutečném časovém presu a sami si byli vědomi toho, že jejich práce není ideální.
Hobita původně připravoval Guillermo del Toro. Kvůli problémů studia MGM se však natáčení neustále odkládalo a del Toro se Hobita vzdal. Režii převzal Peter Jackson, nicméně přípravy byly ušité namíru Guillermově vizi a Peter chtěl točit svou vlastní. Takže zatímco Pán prstenů se připravoval dopředu tři a půl roku, Jacksonova verze Hobita neměla čas na přípravu téměř žádný a vše se řešilo za chodu.
Režisér spal tři hodiny denně a natáčení se podepsalo na jeho zdraví (vzpomeňte si, že mu praskl žaludeční vřed). Složité scény se točily bez storyboardů a filmaři si je vymýšleli na místě. Po většinu natáčení se něco dohánělo a Jackson měl pocit, že nemá situaci tak úplně pod kontrolou. Dokonce ani se scénářem nebyli Jackson a jeho spolupracovnice Philippa Boyes a Fran Walsh spokojení. A to zákulisní dokument ani nezmiňuje skutečnost, že teprve po začátku natáčení bylo rozhodnuto, že dvoudílný film bude restrukturalizovaný na třídílný.
Asi nejsilnějším momentem přiloženého videa je pak pohled na natáčení bitvy pěti armád, při kterém pomocný štáb pod vedením Andyho Serkise vůbec nevěděl, co vlastně připravuje, jen naslepo točil bojovníky, jak do sebe navzájem řežou.
Takové informace vrhají světlo na to, proč se premiéra závěrečné části trilogie o půl roku odkládala nebo proč rozpočet nakynul do takových rozměrů, do jakých nakynul. A když musel štáb dlouhodobě plout proti větru, je vlastně docela obdivuhodné, jak složitý projekt se mu nakonec povedlo realizovat v podobě, která možná dostává špatné kritiky, ale v žádném případě není jakkoliv katastrofální. Na druhou stranu, s většími či menšími potížemi se potýká většina štábů a podle loňské výpovědi Vigga Mortensena se v naprostém chaosu zmítalo i natáčení Pána prstenů. A jak dobře hodnocené ty filmy nakonec byly. Navíc některá rozhodnutí, jako například práce s neozkoušenou technologií HFR, které byla podřízena spousta času i jednotlivých tvůrčích rozhodnutí, s časovým presem nijak nesouvisí. Nějaký vliv tedy spěch na trilogii Hobita určitě měl, ale veškeré nedostatky na něj svalovat nelze. Každopádně je osvěžující, jak otevřeně filmaři o potížích mluví, podívejte se sami:
Zdroje: Telegraph