Na dané téma už byly popsány stohy elektronického papíru, takže jen ve stručnosti. Edgar Wright vymyslel původní koncept toho, jakým způsobem by se superhrdina Ant-Man dal zadaptovat pro filmové plátno. Několik let na projektu společně s Marvelem s přestávkami spolupracoval a nakonec těsně před natáčením od projektu odstoupil. Přesné důvody neznáme a jen tak asi znát nebudeme, ale obecně panovaly mezi studiem a filmařem neshody, zřejmě především nad tím, jak moc (nebo jakým způsobem) bude film provázaný se zbytkem Marvel Universe, ale také nad tím, jak moc velký vlastně má být hrdina dobrák, jak černobílý by měl Ant-Man být.
Wright napsal původní scénář společně se svým partnerem, Joem Cornishem, po jejich odchodu se okamžitě pustili do přepisování představitel hlavní role Paul Rudd a komediální autor Adam McKay. Následně se do tvůrčího procesu zapojil režisér Peyton Reed a během natáčení byly pro dodatečné úpravy k dispozici Gabriel Ferrari a Andrew Barrer, které však kvůli pravidlům cechu scenáristů nenajdete v titulcích. Při hodnocení výsledného filmu se často spekuluje o tom, za co vlastně byl zodpovědný Wrigt a co přinesl nový tým, ale teď je části spekulací konec, protože Peyton Reed poměrně otevřeně o řadě změn veřejně promluvil.
Původní scénář Edgara Wrighta:
- Ant-Man jako „heist-movie“ – tedy lupičský film, ve kterém je hlavní náplní složité plánování loupeže a její následné provedení.
- Vztah Hanka Pyma (Michael Douglas) a Scotta Langa (Paul Rudd) jako učitele a mentora.
- Lang měl od prvopočátku Pymovi brnění ukrást.
- Celá závěrečná, akční scéna v dětském pokojíčku.
- Způsob, jakým se Ant-Man střídavě zmenšuje a zvětšuje uprostřed boje, rvačka se strážnými v Pym Technologies (pozn.: Tohle Reed neuvedl v rozhovoru, ale vyplývá to z testovacího teaseru, který Edgar Wright natočil dlouho před premiérou filmu).
Změny oproti původnímu scénáři:
- V původním scénáři nebyl mikrosvět (kvantová říše), ten je nápadem přímo Peytona Reeda.
- Přibyla „zkouška ohněm“, tedy scéna, ve které hrdina zkusí ověřit své schopnosti ještě před tím, než se pustí do vlastní mise. Filmaři tvrdí, že ve scéně, ve které Scott Lang krade rušičku z uzamčeného skladiště, mohl být protivníkem kdokoliv. Avenger tím protivníkem nakonec údajně byl čistě proto, že se to v propojeném světě Marvelu nabízí. O tom, že daným Avengerem bude Falcon, rozhodl Adam McKay, údajně proto, že Falcon má na podobný souboj ty „správné“ schopnosti (má technologickou výstroj, kterou může Ant-Man poškodit), neodvádí zbytečně pozornost tím, že by se jednalo o některou z hlavních avengerských hvězd a také je Falconův představitel Anthony Mackie jednoduše skvělý herec. (A řekněme si to upřímně, cameo někoho z ústřední avengerské čtveřice by také bylo jednoduše příliš drahé).
- Adam McKay hodně ovlivnil úvod, ve kterém Scott Lang krade Pymův oblek. Sehnal si pro macgyverovskou scénu bezpečnostního konzultanta, aby pasáž byla co nejdůvěryhodnější a Scott Lang po ní působil jako člověk, který si s podobnými situacemi opravdu dokáže poradit.
- V původním scénáři je Janet van Dyne (první Wasp) jednou, maximálně dvakrát zmíněná, ve finální verzi je její úloha výrazně rozšířená, její zmizení stojí u kořene rozkolu Hanka a jeho dcery Hope van Dyne (Evangeline Lilly). Filmaři měli vymyšlených několik variant toho, jak se Janet hrdinsky obětuje. S jadernou střelou, kterou jsme nakonec ve filmu viděli, přišel Adam McKay.
- Až během natáčení vymysleli Gabriel Ferrari a Andrew Barrer to, že by mohl Luis (Michael Peña) Scottovi důležité informace vykládat ve vtipných sestřizích, které jsme nakonec viděli ve filmu.
- Nový scénář prohloubil Scottův vztah s mravenci, vymyslel, že na rozdíl od Hanka je nebude číslovat, ale jmenovat. A špatná zpráva pro fanoušky Anthonyho – i když nejmilejší Scottův mravenec zemřel mimo záběr, je opravdu definitivně mrtvý. Nemáme ale smutnit – mravenci žijí jen několik týdnů, takže by to stejně Anthony měl brzy spočítané, a takhle alespoň padl za dobrou věc.
Reed také objasnil několik věcí, které nejsou z filmu úplně zřejmé:
- Scott Lang kdysi dávno býval úspěšným zlodějem. Pak se zamiloval, měl dítě, začal sekat latinu a vzal práci pro Vistacorp. Když ale viděl, jak společnost okrádá své klienty, nedokázal se na to dívat, chtěl všechno zlé robinhoodovsky napravit a pomstít, avšak byl dopaden.
- Proč nakonec Darrenovi Crossovi (Corey Stoll) tak přeskočilo? Poněkud svérázný byl asi vždycky (viz jeho intenzita nebo vražda na toaletách), ale dočista se zbláznil teprve ve chvíli, kdy netrpělivě provedl pokus na ovci bez ochranného obleku a vystavil se tak dávce Pymových částic.
- Ve filmu se v jednu chvíli může zdát, že se Hank Pym happyendu nedožije, uvažovali někdy filmaři o takové variantě? Možná na pár minutek, ale podle Reeda by jeho smrt nedávala smysl, postava ještě má co nabídnout.
- Jak vznikla mladá verze Hanka Pyma? Filmaři zkombinovali práci dubléra s 3D skenem Michaela Douglase et voilà, mladší Douglasovo dvojče je na světě.
- Bez zajímavosti není ani to, že úvodní scéna filmu měla být původně úplně jiná. Ještě ve Wrightově scénáři se úvod filmu odehrával na Kubě v 60. letech minulého století, kde se Hank Pym měl jako špion USA utkat s místním diktátorem. Reedův tým scénu přenesl do roku 1989 a do Panamy, ale jinak ji skutečně natočil! Ant-Man v ní po celou dobu zůstává maličký, takže sekvence působí dojmem, jako by si nepřátele podal někdo neviditelný. Ze scény jsme dokonce viděli pár sekund v trailerech. Jenže nakonec se filmaři rozhodli, že celá scéna je příliš odtržená od zbytku filmu a vyškrtli ji. Ve filmu z ní zbyly jen fotografie, jež Darren Cross ukazuje investorům a tank na Pymových klíčích, který získal právě v Panamě. Scéna se jako bonus objeví na Blu-ray vydání filmu, a pokud se ji Marvel rozhodne označit jako One-Shot (po jejichž návratu fanoušci hladově volají), půjde o dosud nejvýpravnější kraťas, jaký studio připravilo.
Zdroj: Empire