Vítejte u dalšího vydání amerického Box Office. Tento víkend startovalo v kinech spoustu novinek a my je pro vás máme až po ty nejmenší v dnešním článku obsáhnuté. Tak jdeme na to, je toho skutečně dost.
První místo tipujete správně, stále se tam drží Gravitace, která tento víkend utržila 31 milionů dolarů. Poklesy příjmů jsou tak malé, že novinky tohoto víkendu neměly pražádnou šanci. Navíc Gravitace funguje i jako spolehlivá hororová náhrada pro nadcházející Halloween. Během příštího týdne se film dostane bez problémů přes 300 milionů celosvětově, a jelikož jsou oscarové ambice vysoké, jen co film začne postupně za dva měsíce opouštět kina, rozhodně ho hned nato Warner Bros. nasadí k podpoření nominací ještě v nějakém IMAXovém speciálu.
Výborně se drží na druhém místě i Kapitán Phillips, který má, se svými 17,5 miliony z tohoto víkendu a celkovými 62 miliony celosvětově, našlápnuto stát se nejúspěšnějším ne-bourneovským filmem Paula Greengrasse. Pokles oproti minulému týdnu je jenom 32 % a myslím, že filmu prospěla i negativní kampaň shazující Phillipsovo hrdinství, ke které se velice obratně vyjádřili tvůrci filmu.
Až třetí místo patří první novince tohoto víkendu. Absolutně zbytečný remake Carrie, který podle recenzí není vlastně pro nikoho, jelikož nemá dostatek krve ani paranormálních jevů, získal na svoje konto v nejvhodnějším před-halloweenském nasazení pouhých 17 milionů dolarů. Při rozpočtu 30 milionů by to nebyl problém, jenže studio zajistilo snímku kompletní marketingový servis a to už bude dělat neplechu. Samozřejmě je to velká škoda hlavně pro režisérku Kimberly Peirce a hlavní hvězdu Chloë Moretz, které se prostě jen chopily šance.
Na čtyřce je Zataženo, občas trakaře 2. Tento víkend 10,1 milionů a během příštího týdne jde animák v Americe přes stovku.
Pětka vyšla na Plán útěku. Koncept velkého návratu akčních legend se začíná více a více rýsovat jako naprosté přestřelení. Thriller, ve kterém Sylvester Stallone a Arnold Schwarzenegger utíkají za pomoci náhod ze supermoderního vězení, má jenom 9,8 milionů. Pro film s rozpočtem takových 30 milionů by to pohroma nebyla a eventuálně by na sebe vydělal ve zbytku světa, jenže Plán útěku se natočil za 70 milionů a stejně jako Carrie se cpal televizním divákům horem dolem v reklamách. Studio asi po finančních výsledcích Konečné a Jedné mezi oči tušilo, že když není ve filmu akčních důchodců více než pět, nic z toho nebude, ale už bylo pozdě. Publikum chce prostě mladší tváře Rychlých a zběsilých, než prošedivělé chlapíky, kteří se zaklínají feelingem 80. let. U nás v redakci nicméně film zabodoval.
Možná ještě hůře je na tom až na osmém místě The Fifth Estate, který rozhodně neudělá dobrou vizitku vycházejícím hvězdám Benedictu Cumberbatchovi a Danielu Brühlovi. Film natočil Bill Condon za 26 milionů a jeho angažmá u Twilight ságy udělalo na kvalitě pořádný zářez. Film má tento víkend na kontě chudých 1,7 milionů, recenze jsou negativní, takže se absolutně nedá čekat žádná výdrž a Julian Assange tak půjde z kin rychleji, než se řekne WikiLeaks. Samozřejmě bychom se mohli ohánět tím, jak je ve výsledku šlechetné natočit takové drama, jenomže to by nemohl před pěti měsíci vyjít dokument renomovanho režiséra Alexe Gibneyho We Steal Secrets, který řekl to samé skrze skutečné záběry a skutečné rozhovory.
Pojďme teď pryč od šedých výdělků široce nasazených filmů a pojďme se podívat na litimitované projekce. Přes polovinu toho, co si odnesl The Fifth Estate z 1800 kin, utržilo 12 Years a Slave v devatenácti. Drama Stevea McQueena založené na skutečném příběhu zotročeného svobodného černocha, má tedy aktuálně 960 000 dolarů. Film údajně přilákal široké spektrum diváckých skupin, od obyčejných Afroameričanů až po obyčejné cinefily. Jaké muselo být jejich překvapení, když ve filmu uviděli Michaela Fassbendera, Brada Pitta nebo právě Benedicta Cumberbatche, kteří se drželi do poslední chvíle od trailerů na hony daleko.
Obrovskou konkurenci už hůře ustávalo drama Vše je ztraceno, ve kterém hraje pouze Robert Redford. Film je téměř po všech stránkách srovnatelný s Gravitací - nehostinné prostředí, obsazení pod tři herce, nadaní tvůrci za kamerou, výborné recenze. Tento víkend to bohužel stačilo na necelých 100 000 dolarů. Film ale příští týden rozšiřuje počet promítání z šesti kin na dvacet jedna a producenti věří, že ho diváci začnou postupně objevovat.
Dobře si vedl ve čtyřech sálech i Daniel Radcliffe. Debut režiséra Johna Krokidase, Kill Your Darlings, sleduje počátky beatnického hnutí a utržil 57 000 dolarů. Taktéž bude příští týden expandovat do dalších kin.
Z minulého týdne tu pak máme resty v podobě Romea a Julie s Hailee Steinfeld. Naposledy se o adaptaci pokoušel v roce 1996 Baz Luhrmann a řekněme, že ta současná je jejím pravým opakem. Unylé převyprávění pravděpodobně sází díky mladičkému obsazení na projekce pro školy. Tento víkend 231 000 dolarů, dohromady za celé dva týdny je film na jednom milionu.
Na závěr je tu pak Escape from Tomorrow, guerillový experiment, potajnu natočený za jeden den v Disneylandu, ve stylu Davida Lynche, vyvolal velké pozdvižení, kterého se záměrně vůbec neúčastnilo studio Disney, aby na film nepoutalo ještě větší pozornost. Zatím je to za dva týdny promítání 118 000 dolarů.
Příští víkend nás čeká Konzultant Ridleyho Scotta, Jackass Presents: Bad Grandpa a široké nasazení dostane i Život Adele, cenami ověnčené francouzské lesbické drama, které bude zajisté bojovat i o cizojazyčného Oscara.
Zdroje: Deadline, Deadline II