Uplynulý víkend v pokladnách kin v rámci letošního podzimu patřil mezi pět nejúspěšnějších. Vděčí za to nicméně silných premiérám z předchozích týdnů – pořádné čerstvé novinky chyběly.
Žebříček tak znovu ovládla Odvážná Viana 2 (Moana 2), která v USA utržila 52 milionů a rovnou 103 milionů ve zbytku světa. V Severní Americe se tak podařilo tržbu dotlačit na rovných 300 milionů a ve zbytku světa jakbysmet. Dohromady tedy 600 milionů. V USA zájem padá poměrně rychle, ale ve zbytku světa jen pomalu, tak se zatím počítá s tím, že se prakticky určitě podaří prodat vstupenky za miliardu. Konečná suma by se mohla zastavit někde kolem částky 1,2 miliardy.
Druhá příčka patří dalšímu velkému hitu, pohádkovému muzikálu Čarodějka (Wicked). V jejím případě znovu platí, že mezinárodní zájem klesá pomaleji než ten americký, ale jsme v oblasti tak vysokých čísel, že to nehraje zásadní roli. Americký trh přidává do kasičky 35 milionů a USA tak přihodily do prasátka už úhrnných 320 mega. Zbylé trhy prodaly vstupenky jen za necelých 27 milionů a znovu tak potvrzují, že Čaroděj ze země Oz, a vše s ním spojené, je fenomén v severní Americe, ale zbytek světa zajímá podstatně méně. Mezinárodní trhy tak do kasičky zatím přispěly jen 135 milionů. Celkem tedy dodnes 455 milionů a díky silnému zájmu v USA by to nakonec snímek mohl dotáhnout až na tři čtvrtě miliardy.
Bronzová příčka tento víkend patří Gladiátorovi II. V USA se promítá třetím týdnem a už z toho bylo jen 12 milionů. Tady je přístup přesně opačný a o historický film je zájem spíš ve světě. Ostatní trhy o víkendu přikleply rovnou 17 milionů, i když se mimo USA snímek promítá o celý týden déle. Dohromady je v banku 368 mega a může se podařit došplhat až k půlmiliardě. I to by ale stačilo pouze na zaplacení přepáleného čtvrtmiliardového rozpočtu a snímek pořád bude muset z domácího videa vyždímat stamiliony, aby splatil i mastný účet za propagaci. Teprve pak (nejspíš tedy až za pár let) začne snímek generovat nějaký zisk.
V týdnech, kdy Hollywood nenabízí žádné výrazné novinky, se mohou o nižší příčky v žebříčku poprat snímky konzervativních, křesťanských studií, asijské animáky nebo třeba Bollywood. Nová indická novinka Pushpa: The Rule - Part 2 dokázala při premiéře v USA utržit přes 9 milionů. Doma v Indii film utržil zhruba 70 milionů, což je tamní rekord. Celosvětově na všech trzích snímek do neděle utržil celkem 92 milionů, což je opět v rámci indického filmového průmyslu rekord. A už teď je zřejmé, že Pushpa dosáhne v rekordním tempu i stamilionové hranice. Jestli nakonec půjde také o komerčně nejúspěšnější indický film vůbec, to se ukáže za pár týdnů.
Že chybí výrazné novinky dokazuje pátá příčka, kde se nějakým zázrakem ještě drží Red One. Vánoční tematika asi funguje, a tak se i tento víkend mizerně hodnocenému snímku podařilo v USA prodat vstupenky za 7 milionů a ve zbytku světa za 3 miliony. Celkem je utrženo 164 milionů a když to hodně dobře půjde, nakonec to snímek dotáhne ke dvěma stovkám. Avšak premiéra na domácím videu se blíží, tak bůhví, zda je dosažení kulaté mety ještě myslitelné.
Kina IMAX asi usoudila, že víc než novinky minulých týdnů jim aktuálně přinese ověřená klasika. Ku příležitosti desátého výročí premiéry nasadila Interstellar Christophera Nolana a byly z toho moc hezké 4 miliony z USA a 27 milionů ze zbytku světa. Dohromady tedy 31 milionů a celkový historický úhrn velkolepé sci-fi už dosáhl k částce 736 milionů.
Další příčku obsadil animák Solo Leveling – ReAwakening, jenž je zatím záležitostí pro fajnšmekry – jde totiž o promítání začátku nové řady seriálu v kinech. V USA se podařilo prodat vstupenky za 2,4 milionu, ve zbytku světa za 1,7 milionu. Na veřejnou projekci animé seriálu vlastně asi docela fajn výkon.
Rozhodně lepší, než jaký předvedla nová hororová komedie Y2K. Ta v trailerech působila celkem sympaticky, ale sklidila jen průměrné známky a publikum přijalo snímek s podobným nezájmem jako kritici. Prodaly se lístky jen za 2,1 milionu a vhledem k mizerné pověsti lze čekat, že zájem bude prudce klesat. Předposlední příčka žebříčku patří záznam divadelního vystoupení For King + Country: A Drummer Boy Christmas – Live, jenž publikum zajímal zřejmě kvůli vánoční tematice. Za víkend utrženo 2,1 milionu, od čtvrtka už 2,6 milionu. A desítku uzavírá The Best Christmas Pageant Ever. V toptenu se drží už pátým týdnem, tentokrát na to stačila tržba 1,5 milionu. Celkem zatím vánoční projekt vytřískal z diváků 34 milionů.
I navzdory takhle slabé konkurenci se do topdesítky nepodařilo proniknout vlkodlačí akci Werewolves (1,1 milionu), ale především oslavovanému kriminálnímu dramatu The Order, které získává skvělé recenze a v příběhu na motivy skutečných událostí vykresluje strhující hon nebezpečného neonacisty, jenž na půdě Spojených států organizoval teroristické činy a vedl boj za bílou nadvládu. Přes veškerou zajímavost bohužel snímek prodal jen vstupenky za 878 tisíc. Snad to souvisí s tím, že zatím film promítá jen omezený počet kin a zájem se ještě zvedne.
Příští týden vstupují do kin komiksový Lovec Kraven, historické drama Mnichov 1972, potenciální oscarovka Nickel Boys a Pán prstenů: Válka Rohirů, tak uvidíme, zda se podaří z žebříčku vytlačit všechny ty překvapivé kousky z divadla, Indie či seriálového světa, které se tam díky slabé konkurenci probojovaly. Minimálně Válka Rohirů zatím nevysílá nejlepší signály. Už se promítá na 31 trzích a zatím z toho byly jen slaboučké 2 miliony dolarů.
Titulní foto: Interstellar
Zdroje: Luiz Fernando, Box Office Mojo