Dopředu se předpokládalo, že z Disneyho animáku Odvážná Vaiana 2 (Moana 2) bude hit. A to navzdory tomu, že recenze byly opatrné a psaly, že jde vlastně o více téhož, žádný skutečný zázrak, co by se dokázal jedničce rovnat v její tehdejší výjimečnosti. Nicméně, že z disneyovky bude až tak velký trhák, to se opravdu nečekalo.
Za víkend na největším světovém kino trhu ve Spojených státech novinka utržila přes 135 milionů dolarů. Už to je nejvyšší víkendová tržba v týdnu, kdy se slaví svátek Díkůvzdání. Dosud rekord drželo Ledové království 2, s výrazně menší částkou 86 milionů. Také jde o čtvrtý nejlepší víkend animovaného filmu dosavadní historie. Jakékoliv srovnání se však v tomto případě dělá obtížně, protože zde hraje roli právě zmiňované Díkůvzdání. Američané mají volno už od středy, a tak část diváků, co by šla jindy do kina o víkendu, vyrazila na projekce už během volné středy a čtvrtka.
Za celé sváteční období film v Severní Americe utržil 221 milionů, což je skoro o sto milionů víc, než dokázal dosavadní rekordman – Ledové království 2 (135 milionů za celé pětidenní sváteční období). A když budeme porovnávat s jinými svátky, tak mezi animáky se Moaně podařilo dostat na špičku. Doteď měli nejsilnější pětidenní start Super Mario Bros. s 204 miliony. A pokud se ještě jednou vrátíme k porovnávání tradičního třídenního premiérového období (pátek, sobota, neděle), vedly si letos lépe jen dva další filmy: Deadpool & Wolverine (211 milionů) a V hlavě 2 (154 milionů)
Celosvětově Odvážná Vaiana 2 také láme rekordy. S úhrnnou částkou 386 milionů dolarů jde o největší premiéru animovaného filmu vůbec. Na globální úrovni si v tomto směru dosud nejlépe vedli Super Marios Bros. (375 milionů) a Ledové království 2 (358 milionů). Nicméně mezinárodní srovnání je vždy ošemetné, protože málokdy se stane, že by libovolný snímek měl premiéru všude naráz – prakticky vždy mají nějaké trhy premiéru dřív a jiné později. Částka 386 milionů je zároveň pátá největší globální premiéra od konce pandemie, po Spider-Manovi: Bez domova (600 milionů), Doctoru Strangeovi 2, Deadpoolovi & Wolverinovi a Avatarovi 2. Historicky jde o 19. nejúspěšnější premiéru v dějinách. A protože u animáků tradičně zájem klesá pomaleji, než u hraných filmů, lze očekávat, že až Moana 2 definitivně skončí za pár měsíců s promítáním, bude v úhrnné historické tabulce hodně vysoko.
Také muzikál Čarodějka (Wicked) výrazně těží ze své pohádkové podstaty a svátečního období, kdy v USA rodinky berou kina útokem. Během druhého víkendu snímek zvládl prodat v Severní Americe vstupenky za 80 milionů, pětidenní období dalo dohromady dokonce 117 milionů. To znamená překročení čtvrtmiliardového úhrnu v USA (262 milionů), největší tržbu svátků Díkůvzdání pro libovolný hraný film a patnáctý největší druhý promítací víkend v historii. Oproti premiéře ztratil snímek jen třetinu diváků, což signalizuje, že jen v Severní Americe se film může přiblížit k půlmiliardové hranici. Ve zbytku světa není Čaroděj ze země Oz tak populární a tak za víkend ostatní trhy přidaly jen 29 milionů. Úhrnná tržba zatím činí 359 milionů z celého světa a film nejspíš bude končit někde v rozmezí 700 a 800 milionů, hlavně v závislosti na tom, jak si povede na trzích, na nichž zatím nebyl uveden.
Gladiátor II vedle rodinné zábavy neměl šanci, i tak se drží statečně. V USA za víkend přidává 30 milionů, za celé sváteční období 44 milionů. Zbytek světa za víkend navyšuje účet o 27 milionů, což je pořád velice solidní částka, když vezmeme v potaz, že oproti Severní Americe už se tu snímek promítá delší dobu. To nám dělá celkový úhrn 320 milionů a tržba určitě překročí půlmiliardovou laťku. Jak už jsme ale rozebírali minule, film byl extrémně drahý a podle některých zdrojů mohly náklady přesáhnout i třísetmilionovou částku. Nejčastěji se uvádí 250 milionů. I kdyby ale studio Paramount nepřehánělo marketing a dalo na něj jen 100 milionů, pořád by to znamenalo, že snímek potřebuje utržit alespoň 700 milionů, abychom mohli s jistotou říct, že je investice zaplacená. Zatím to ale spíš vypadá, že se náklady vrátí až na domácím videu a jakýkoliv zisk tím pádem přijde až za dlouho a bude vzhledem k vynaloženému úsilí celkem hubený.
Jak je to s Red One už jsme si také vysvětlovali. Vánoční akce s The Rockem byla předražená a ještě navíc je o ni podstatně nižší zájem než o Gladiátora. V tomhle případě jde ale o snímek určený primárně pro službu Amazon, kam má za úkol lákat uživatele. To znamená, že cokoliv se podaří utržit v kinech, je prostě bonus. Zřejmě díky vánoční tematice se na Red One o svátcích docela chodilo, a tak zájem od minulého týdne klesl jen o neskutečná 2 procenta. To znamená za víkend tržbu v USA skoro 13 milionů, za sváteční období 18 milionů. Mezinárodní trhy přidaly jen 5 milionů. Jedna proto, že Díkůvzdání není globální svátek, ale ještě navíc se v dalších zemích snímek promítá déle než v USA, takže zájem klesá už delší dobu. Utrženo je celkem 148 milionů a když se podaří dosáhnout dvoustovky, bude to malý zázrak.
Páté místo také okupuje vánočně laděný snímek, The Best Christmas Pageant Ever. Přes 3 miliony za víkend, skoro 5 milionů za celé svátky. Dohromady z toho zatím je 32 mega a nakonec se asi podaří vydrápat až na čtyřicítku. Zbytek světa mimo USA nejeví zájem. A platí to i u thrilleru Bonhoeffer: Pastor. Spy. Assassin., tedy dalšího snímku točeného primárně pro konzervativní publikum, co chce vidět v kinech „staré dobré hodnoty“. Bonhoeffer se nemůže opřít o vánoční námět, a tak zájem klesá podstatně rychleji. O víkendu přes 2 miliony, za svátky přes 3 a celkem 9. Nakonec z toho bude tak patnáct a už o filmu nikdy neuslyšíte.
Nějakou dobu ještě bude slyšet o Venomovi: Posledním tanci (Venom: The Last Dance), protože v kinech ještě nekončí. Promítá se už šestým týdnem, a i když to vedle masivní konkurence nemá snadné, nakonec ještě přidal víkendové 2 miliony a 2 miliony za celé období Díkůvzdání. Zbytek světa o víkendu přihodil ještě skoro 4 miliony a dohromady je v černém prasátku k dnešnímu dni 468 mega. Jeden čas to vypadalo, že půlmiliarda nakonec padne, ale konkurence komiksovku přibrzdila víc, než se čekalo, a tak už nejspíš snímek utrží jen nějakých 10-20 milionů a odporoučí se.
Stále se promítá hororový Heretik (Heretic), jenž v Severní Americe hlásí víkendový prodej lístků za necelý milion a 1,5 milionu za sváteční období. Na globálním účtu je slušných 37 milionů a minimálně čtyřicítku se přeskočit povede. Devátá příčka znovu patří rodinám, když Rozzum v divočině (The Wild Robot) i na začátku svého desátého týdne v kinech dokázal za víkend urvat přes 600 tisíc a za sváteční období rovnou milion. Zbytek světa přidal dokonce přes milion, což je parádní, když vezmete v potaz, že už je dobrodrůžo na VOD. Celkem původní animák s nápaditým výtvarným stylem utržil už 322 milionů. Top desítku hrdě uzavírá nezávislé drama A Real Pain, jež se nadále zuby nehty v žebříčku drží. Za svátky prodalo lístky skoro za milion a úhrnná suma se tak vyškrábala už na 7 milionů.
Řada víkendů letošního podzimu se předháněla v tom, jak moc rekordně nízké výsledky vykáže, tentokrát to bylo přesně naopak. Souhrnná síla všech nabízených novinek i žádaných trvalek z předchozích týdnů z diváků vytáhla celkem 271 milionů za víkend (často se na podzim nepodařilo došplhat ani na 71 milionů) a 417 milionů za celých pět dní volna v období Díkůvzdání. Jde o rekord tohoto svátečního období, když se navíc vůbec poprvé podařilo na Díkůvzdání překročit hranici 400 milionů. Dosud držel sváteční rekord rok 2018, kdy se s filmy jako Raubíř Ralf 2, Creed II, Fantastická zvířata 2 nebo Bohemian Rhapsody podařilo dobrat částky 315 milionů. Příští Díkůvzdání bude se Zootropolis 2, Čarodějkou 2 a Běžícím mužem opět nabité, takže není vyloučeno, že aktuální rekord vydrží jen rok…
Titulní foto: Odvážná Vaiana 2
Zdroje: Box Office Mojo I, II, III, The Numbers, Luiz Fernando, Deadline I, II