Vánoční akční komedie Red One s Dwaynem Johnsonem v hlavní roli měla tento víkend premiéru v amerických kinech a rozhodně nejde říct, že by je nějak zásadně vytáhla z bryndy. Tržba 34 milionů není zázračná a celkový víkendový součet se podařilo zvednou jen o necelé tři miliony oproti minulému víkendu, jenž byl za celý letošní podzim nejslabší. Mezinárodní trhy tento víkend přidaly dalších skoro 15 milionů, i když na scénu v řadě regionů vtrhl Gladiátor II. Dohromady je tedy celkem utrženo 84 milionů, za tři dny promítání v USA a až jedenáct dní promítání na různých mezinárodních trzích.
Podle různých zdrojů stálo natáčení 200-250 milionů dolarů, takže kdybychom se bavili o filmu běžných hollywoodských studií, už by bylo na místě hovořit o trestuhodném propadáku. Jenže tohle je film Amazon Studios. Ty vznikají primárně pro to, aby udržely lidi v ekosystému Amazonu. Na to investice slouží. Do kin společnost dává své filmy jaksi navíc, vlastně jako propagaci pozdějšího uvedení na streamu. Cokoliv, co se v kinech utrží, je bonus navíc. A zrovna Red One si tam vede lépe, než filmy jako Zabijáci rozkvetlého měsíce nebo Napoleon, tedy další snímky, co vznikly primárně pro stream a jako bonus se podívaly do kin.
Můžeme diskutovat o tom, zda by Amazonu úplně stejnou službu neudělal nějaký výrazně levnější biják. Nicméně o tom, zda je multimiliardová společnost s účinností Red One spokojená, si definitivní názor uděláme až podle toho, zda Amazon Studios schválí další podobně nákladný projekt, třeba rovnou znovu s Dwaynem Johnsonem. Ten nejspíš podobné tuctovky vnímá jako propagaci svého vlastního brandu, takže třeba ani jemu nižší divácký zájem nakonec nijak zásadně nevadí. Hlavně když se o Red One mluví a rok co rok si jej budou na Amazon Prime Video pouštět o Vánocích další a další rodinky s dětmi.
Na druhé příčce se tentokrát umístil Venom: Poslední tanec (Venom: The Last Dance). Po příchodu Red One se pokles diváckého zájmu urychlil a při čtvrtém víkendu promítání už činí tržba jen 7 milionů v USA a 17 milionů ve zbytku světa. Tam se přeci jen zájem drží víc. Celkem je utrženo 436 milionů a už někdy příští týden by měla komiksovka vystrnadit druhého Beetlejuice z letošního top tenu. Nakonec by měl Venom 3 překonat půl miliardy.
Následuje sváteční snímek The Best Christmas Pageant Ever. Rodiče hledají podívanou pro celou rodinu a zatím chodí. Tenhle víkend je z toho přes 5 milionů, celkem už je utrženo skoro 20. Z trošku jinému úhlu ke křesťanství přistupuje horor Heretik (Heretic), ale výsledky jsou podobné. I tady zájem poklesl asi o polovinu, i tady se povedlo prodat vstupenky za lehce přes 5 milionů dolarů. Celkem už padouch Hugh Grant z amerických kin vyždímal přes 20 milionů a mezinárodně dalších 5. Jestli mezinárodní zájem trošku poskočí, mohl by malý nezávislák nakonec dorazit i k padesátimilionové laťce.
Diváci chápou, že Rozzum v divočině (The Wild Robot) stojí za pozornost, a tak i po osmi týdnech od začátku promítání do kin pořád chodí. Povedlo se přihodit další 4 miliony k dobru v USA a dalších 6 milionů ve zbytku světa. A jestli v následujících týdnech Rozzumovi neseberou příliš mnoho sálů Moana 2 a Čarodějka, nejspíš se na zdařilý animák bude chodit dál. To znamená, že současnou tržbu ve výši 308 milionů by mohlo jít ještě o nějakých 30-40 milionů zvednout.
Horor Úsměv 2 (Smile 2) si nevede tak dobře jako jednička, ale nic se nemění na tom, že náklady byly nízké a diváci stále chodí ve více než slušných počtech. Novinka se začala promítat pátým týdnem, za víkend utržila skoro 3 miliony, celkem je na účtu 132 milionů. Pokoření hranice 140 milionů je prakticky jisté, pak se uvidí, zda se počitadlo zastaví, nebo ještě o kus poskočí.
Konkláve (Conclave) se také tento víkend přiblížilo 3 milionům, utržilo jen o pár set tisíc méně, než Úsměv 2. Chválený snímek z církevního prostředí už celosvětově poskládal sumu ve výši téměř 28 milionů, která naroste ještě přinejmenším o deset dalších. Záležet bude hlavně na tom, zda se snímek chytne i mimo USA.
V americké top desítce se poprvé v historii umístil film z Filipín. Romantická komedie Hello, Love, Again dostala k dispozici jen 248 kin, přesto se jí podařilo utržit 2,3 milionu. Snímek je velkým hitem doma na Filipínách, kde při premiéře lámal rekordy. Za prvních pár dní promítání utržil v přepočtu asi 3,4 milionu amerických dolarů a globální úhrn zatím činí asi 12 milionů. A to řada trhů není dosud započítaných. Vše nasvědčuje, že půjde o jeden z mezinárodně největších hitů historie filipínské kinematografie.
Festivalový hit A Real Pain je chválený pro skvělé vykreslení truchlení, skrze výkony Jesseho Eisenberga a Kierana Culkina. Mimo festivaly asi ale nepůjde o nějaký komerční megahit. Po dosavadních předpremiérách byl snímek nasazen do kin po celých USA a utržil při tom jen něco málo přes 2 miliony dolarů. Dohromady je v kasičce jen něco přes 3 miliony. S víc než dvojnásobkem by asi nezávislák za celou dobu svého promítání počítat neměl. Daleko lépe si na nezávislém poli vede Anora, které se ovace z festivalů podařilo přetavit i do širšího diváckého zájmu. Na severoamerickém trhu tento víkend horký oscarový adept hlásí bezmála dvoumilionový přírůstek, celkem je na světě utrženo už skoro 20 milionů. Částka ještě výrazně poroste a natáčení přišlo jen na 6 milionů. Nezávislé studio Neon si může gratulovat.
A pak je tu ještě Gladiátor II (Gladiator II). Do Států se teprve chystá, ale krom toho už se stačil předvést na dalších šedesáti třech trzích a do neděle z toho bylo poctivých 87 milionů. To je nejlepší neamerický start dosavadní kariéry režiséra Ridleho Scotta. Uvidíme, jak zájem publika vydrží a jak si film povede v Severní Americe, ale téměř s jistotou půjde o Scottův nejvýdělečnější film od Marťana z roku 2015. Odhadovat cokoliv bližšího, by zatím bylo troufalé. První Gladiátor před lety utržil 451 milionů, nicméně to samozřejmě bylo v dobách, kdy měl dolar výrazně vyšší kupní sílu a rozpočty byly podstatně nižší. Pokud by se tedy „dvojka“ chtěla přiblížit úspěchu jedničky, musela by její tržby násobit.
Příští týden jde Gladiátor do amerických kin a doplní jej Čarodějka, takže to zas v pokladnách zase jednou bude velké.
Titulní foto: Red One
Zdroje: BoxOfficeMojo, Luiz Fernando, The Numbers, Deadline I, II, III