Produkce z USA tvoří na našem i na řadě dalších mezinárodních trhů podstatnou část nabídky v kinech. Proto filmové nadšence zajímá, jak si vedou aktuální hollywoodské premiéry – může to mnoho naznačit o tom, jaké typy titulů budou studia (ne)podporovat dál. Velký podíl na jejich rozhodování má dění na celosvětově největším trhu v Severní Americe, tak se mu věnuje největší pozornost. Avšak zrovna tam divácký zájem dosáhl nového letošního podzimního minima. V USA a Kanadě se podařilo prodat vstupenky jen za necelých 68 milionů, což je ještě míň, než v polovině října (při premiéře Úsměvu 2), kdy byly celkové tržby vyšší jen o pár set tisíc.
Když na severoamerickém trhu tak mrtvo, pojďme pro jednou začít náš pravidelný přehled tržeb ve zbytku světa, kam dorazily dva očekávané bijáky s předstihem. Premiéru si odbyla vánoční akční komedie Red One, jež na 75 světových trzích utržila zatím přes 26 milionů dolarů. Odhady analytiků počítaly s 25-30 miliony, takže snímek vlastně láká lidi přesně tak jak se čekalo. Na druhou stranu by měl nákladný vánoční film s The Rockem a Chrisem Evansem v hlavních rolích vydělávat v listopadu asi přeci jen větší peníze. Optimisticky to berme jako signál, že se publikum nenechá opít rohlíkem a na mizerně hodnocený film se slaboučkými trailery prostě není zvědavé. Snad si Hollywood odnese to správné poučení a pochopí, že do cynické, bezduché komerce bez špetky tvůrčího vkladu se investovat nevyplácí.
Vedle toho mezinárodně odstartoval také Paddington v džungli (Paddington in Peru), tedy pokračování milované série s laskavým medvídkem. První dva filmy jsou prakticky bezchybné, ten třetí už točil jiný režisér a známky byly o něco slabší. I tak je film hodnocen jako solidní rodinná zábava. Zatím byl snímek uveden v Británii, kde utržil při premiérovém víkendu moc hezkých 12 milionů. To je víc, než v případě obou dosavadních dílů a trojka tak může být na cestě k tomu, aby se stala malým hitem, stejně jako oba předchůdci.
A teď tedy k mizérii, která se děla v amerických pokladnách. Novinky táhly tak málo, že i třetí týden po sobě vyhrál víkend Venom: Poslední tanec (Venom: The Last Dance). A to přesto, že tentokrát už utržil jen nevýrazných 16 milionů. Filmu jde nicméně k duhu, že divácký zájem padá docela pomalu. Můžeme tak očekávat zhruba půlmiliardový výsledek, podobě jako u dvojky, a to je při stodvacetimilionovém rozpočtu naprosto v pořádku. Tržba mimo USA činila 33 milionů. Celkem tak do neděle bylo utrženo 394 milionů dolarů.
Na druhém místě je film, o němž jste nejspíš neslyšeli a ani už nikdy neuslyšíte, pokud nečtete naše Box Office články pravidelně. The Best Christmas Pageant Ever míchá americké pojetí Vánoc s důrazem na křesťanství a točil ho Dallas Jenkins, který se na náboženskou tvorbu specializuje. Novinka tak má zajištěnou podporu od celých farností a ve spojení s blížícím se Díkůvzdáním bude mít ještě pár týdnů publikum zajištěné. Při premiéře se podařilo utržit 11 milionů.
Až na třetí příčce tak končí nejvýraznější premiéra víkendu, mrazivý thriller Heretik (Heretic), kde si Hugh Grant zahrál temného filosofa, co láká nic netušící oběti do smrtící pasti. Utržených 11 milionů možná není na první pohled zázračná částka, ale pro studio A24 je to třetí nejlepší start v jeho dosavadní historii. Malá společnost chystá filmy s rozumnými rozpočty, pečlivě nakládá s limitovanými prostředky na marketing a snaží se podpořit jen projekty, co nejsou tuctové a vidí v nich nějaký zajímavý potenciál. Zbytek světa zatím do kasy přidal přes 2 miliony. Rozpočet byl pod 10 milionů, takže někdy za týden by mohl být zaplacený rozpočet i marketing a bude se vydělávat.
Nabídka pro rodiny s dětmi stále není nijak široká, a tak se pořád drží Rozzum v divočině (The Wild Robot). Sedmý týden po premiéře to stačilo na čtvrtou příčku tabulky a dalších skoro 7 milionů na severoamerickém účtu. Zájem překvapuje hlavně vzhledem k tomu, že už je film k vidění na domácím videu. Zbytek světa přidal ještě dalších 9 milionů a celkem jsme na částce 292 mega. Určitě se podaří přidat další minimálně padesátku.
Úsměv 2 (Smile 2) je ve svém čtvrtém týdnu nasazení a dokázal při tom vytáhnout 5 milionů z kapes severoamerických diváků a skoro 4 miliony od těch ze zbytku světa. Na účtu tak svítí suma 123 milionů a ještě by se ji mělo podařit posunout někam ke 150. V žebříčku se nadále drží i Konkláve (Conclave) a jeho další 4 miliony k dobru. Celkem utrženo přes 21 milionů, alespoň deset se v USA skoro určitě přidat povede, a pak se bude čekat, co Konkláve předvede v zahraničí. A ještě u menším snímků zůstaňme, spolu s Anorou, jež zřejmě bude bojovat o příštího hlavního Oscara. Příběh sexuální pracovnice se po festivalech pomalu zabydluje v kinech a byly z toho další 2,5 milionu dolarů. Globální úhrn činí 12 milionů a postupně by mohl narůstat, pokud oscarová šeptanda vydrží.
Co nevydrželo, je jakýkoliv náznak zájmu o Here. Minulý týden novinka s Tomem Hanksem s ani ne pětimilionovou tržbou dosáhla na pátou příčku. Od premiéry už tak nevalný zájem ještě o polovinu poklesl a aktuálně se povedlo utržit jen 2,4 milionu dolarů. Globálně je za dosavadních deset dnů promítání přes 9 milionů a průšvih s pětačtyřicetimilionovým rozpočtem je den ode dne větší a větší. Podstatně lépe je na tom romance We Live in Time, ačkoliv tržba 2,2 milionu může na první pohled vypadat dost podobně. Jenže hořkosladký příběh Andrewa Garfield a Florence Pugh se promítá už pátým týdnem, zájem publika ztrácí jen pomalu a rozpočet byl oproti Here asi poloviční. Celkem je zatím utrženo přes 24 milionů a minimálně na čtyřicítku by to film dotáhnout měl. Takže nepůjde o megahit, ale studio A24 nebude nijak škodné a bude moci dál podporovat zajímavé filmaře. Mravenčí práce prostě funguje.
Top desítku uzavírá klaun Art s brutálním hororem Terrifier 3. I v pátém týdnu promítání se povedlo utržit skvělou částku 1,4 milionu, což je asi trojnásobek tržeb jedničky za celou dobu promítání. Mnoho sérií, které díl od dílu podobně výrazně rostou, byste hledali jen obtížně. V celosvětovém úhrnu je nastřádáno už skoro 78 milionů a asi nejde zcela vyloučit, že se nakonec podaří dosáhnout až na stovku. Tady naprosto perfektně sedí označení „from zero to hero“.
Teprve na jedenácté příčce žebříčku končí třetí novinka víkendu, postapokalyptická sci-fi Elevation, kde po zkáze světa žije Anthony Mackie s několika málo přeživšími jen nad určitou nadmořskou výškou, protože nižší polohy jsou zamořeny monstry. Publikum snímek moc nalákat nedokázal, když utržil jen 1,1 milionu dolarů.
O nadcházejícím víkendu dorazí Red One také do USA, tak uvidíme, zda tam zájem alespoň dorovná zahraničí, nebo publikum vyšle The Rockovi jasný signál, že by si měl podobné tuctovky odpustit.
Titulní foto: Heretik
Zdroje: Box Office Mojo, Luiz Fernando