Hollywoodská studia si už dávno všimla, že vedle akčních blockbusterů fungují v létě jako spolehlivé zpestření také přisprostlé komedie. Bohužel, továrna na sny se často pokouší produkovat podobné filmy programově, na sílu a výsledkem jsou rozpačité rychlokvašky jako Pařba na třetí či Drsňačky. Ve stínu prvoplánově protěžovaných veseloher se naštěstí krčí další, daleko poctivější kousky. Oslavovaná Apokalypsa v Hollywoodu se do našich končin podívá až koncem října (ale aspoň, že tak), avšak už teď v našich kinech úřadují Millerovi na tripu a jde jim to znamenitě.
Jason Sudeikis ve filmu hraje Davida Clarka, osamělého třicátníka, který se od střední školy pořád ještě nepřestal živit dealováním trávy. Pohledná sousedka, stárnoucí striptérka Rose (Jennifer Aniston), ho sice odmítá, ale jinak se dá život povaleče celkem zvládnout. Komplikace se dostaví ve chvíli, kdy se David rozhodne zastat Kennyho, prostoduchého kluka ze sousedství (Will Poulter), který se sám ve své naivitě pokusí zachránit místní pohlednou houmlesačku Casey (Emma Roberts) před partou grázlů. Všichni sice vyváznou bez vážnější úhony na zdraví, David ale přichází o své zásoby trávy i uložené peníze, a tak má u mafiánského šéfa (Ed Helms) pořádný průšvih. Vyžehlit si ho může jedině tak, že z Mexika propašuje „špetku“ marijánky. A protože má za kontraband přislíbenou také tučnou odměnu, rozhodne se Kennyho, Rose a Casey najmout jako svoji fiktivní rodinku. Protože spořádané Američany ve výletním karavanu přece nemůže hraniční stráž podezřívat z žádných nepravostí.
Netřeba dodávat, že nesourodá parta spolu nevychází nijak zvlášť dobře, a že ji na zdánlivě jednoduché cestě čeká celá řada naprosto šílených komplikací – občas jde dokonce o život. Zpracováním a stylem humor by se tak dali Millerovi přirovnat k první Pařbě ve Vegas. Ani tady nechybí skupina nesourodých hrdinů, kteří spolu nechtějí být a s narůstajícím množstvím potíží by nebezpečnou misi nejraději vzdali, avšak společný cíl (v tomhle případě peníze a mafiánská hrozba v zádech) je žene neustále kupředu. Dějová struktura jako taková je bohužel stoprocentně předvídatelná a v závěru film pro někoho možná až příliš vyměkne a sklouzne k chlácholivému usmiřování všech se všemi, avšak řemeslná perfekce banální příběh povyšuje o několik tříd výš.
Zápletka je možná okoukaná, ale děj je vystavěný logicky, všechno do sebe zapadá tak jak má, rozhodně se vám nestane, že byste si říkali, že daná scéna v rámci filmu nedává smysl, že je něco nedovysvětleno apod.. Vtipů je dostatek, jsou servírovány často a povětšinou jim nechybí taková ta správná rošťácká štiplavost, kdy jsem se nad přisprostlými situacemi pochechtával jak prvňáček nad slovem "zadek", ale zároveň jsem se nikdy necítil trapně nebo nebyl znechucený. Jedna situace za všechny – není nic lepšího, než když vás holka vašich snů načapá ve chvíli, kdy vás vaše fiktivní matka a fiktivní sestra zaučují ve francouzském líbání a váš fiktivní taťka to se sváčou v ruce sleduje a komentuje.
Jednotlivé scénky by však samozřejmě nemohly fungovat bez přičinění herců a schopného režiséra. Jason Sudeikis dokazuje, že mu nečiní nejmenší potíže táhnout film na svých bedrech, uvolněné Jennifer Anniston si umí ze sebe vystřelit a všeobecně si kompletní čtveřice Millerových skvěle sedla – děcka nenechávají své fiktivní rodiče nijak ve štychu. Mezi představiteli vedlejších rolí je třeba zmínit především Kathryn Hahn (Drzá Jordan, Afternoon Delight), která se do role lehce potrefené, sexuálně frustrované dobračky z maloměsta nebála položit. Klidně si dokážu představit, že by spolu s někým jako Kristen Wiig nebo Amy Poehler utáhla řádně ztřeštěnou „holčičí“ komedii ala Ženy sobě. Pochvalu zaslouží i Luis Guzmán v roli teplého mexického policajta, který má rád „úplatky“.
Režisér Rawson Marshall Thurber pak všechno drží neomylnou rukou pohromadě. Fóry mají dokonalý timing, klíčovým momentům nechybí napětí a jakýkoliv náznak patosu se nikdy nevymkne kontrole, režisér jej nikdy neváhá okamžitě zase shodit. Člověk se zákonitě ptát, jak to, že mu jméno takhle šikovného tvůrce nic neříká. O žádného nováčka se ale nejedná, Thurber na sebe totiž už před lety upozornil kultovní Vybíjenou! Bohužel, od té doby točí jen sporadicky, ale i když z Millerů na tripu nakonec asi nebude taková trvalka jako z Dodgeballu, o jednu z nejlepších komedií letošního roku se jedná naprosto bezpochyby.
Verdikt
Millerovi na tripu sice nedovedou nijak překvapit a v závěru banální příběh sklouzne ke klasicky smířlivé hollywoodské selance, avšak ve filmu funguje to hlaví a to je humor. Hrdinové vám přirostou k srdci, budete jim fandit, a když zrovna nezažívají nějakou groteskní situace, mají pro vás vždy alespoň tunu skvěle načasovaných slovních přestřelek a hlášek. A ruku na srdce, když parta samotářů poprvé v životě zažívá pocit rodinné pospolitosti, nejde se uvnitř netetelit přejícím blahem. Na konci z kina nespěchejte, během závěrečných titulků běží zdařilý sestřih pokažených záběrů a vzájemných žertíků, kterými se dobře naladění herci provokovali při natáčení.