Když herečka a producentka Margot Robbie přesvědčovala studio Warner Bros., aby zainvestovalo do Barbie, ujišťovala rozhodující manažery, že film utrží v pokladnách přes miliardu. To ještě nedávno mohlo na někoho působit až příliš sebevědomě, jenže ono se to skutečně vyplnilo.
Barbie teto víkend ve Spojených státech utržila neuvěřitelných 53 milionů, což je 11. nejlepší třetí víkend v historii. Oproti minulému víkendu se propadla jen o 43%. Přitom stále platí, že Barbie nemá k dispozici kina IMAX, které jsou kompletně vyhrazená pro Oppenheimera. Celkem je v USA utrženo 459 milionů a během následujícího týdne padne půlmiliardová laťka. Analýza předpokládá že za celou dobu promítání to Barbie může v Severní Americe dotlačit až někam ke třem čtvrtinám miliardy. Už teď jde od 24. nejlepší výsledek v historii amerických pokladen a tabulky se budou dál přepisovat.
Mezinárodně divácký a kritický hit přidal na účet dalších 74 milionů (propad jen o 41%!), což zatím vede k součtu ve výši 572 milionů. Nejlépe si snímek mimo USA vede v Británii (dosavadní tržba 88 milionů), Mexiku (49 milionů) a Austrálii (41 milionů). Globální úhrn v tuhle chvíli dělá 1,03 miliardy. Jde o teprve šestý postpandemický snímek, kterému se miliardovou hranici pokořit podařilo. Dále jde o druhý nejlepší výkon letošního roku po Super Mario Bros. ve filmu. Jen osm filmů v historii dokázalo miliardovou hranici pokořit rychleji a už teď se bavíme o 43. nejúspěšnějším bijáku historie. Příští týden Barbie vtrhne do top třicítky. Celkově může dosáhnout až na tržby někde v rozmezí 1,3 - 1,6 miliardy.
Na druhé místo se podařilo vyplavat monster novince Meg 2: Příkop. Film má mizerné recenze od kritiků a viditelně ani diváci nejsou z pokračování nějak odvaření. Při premiéře se v USA podařilo utržit 30 milionů dolarů, což je o patnáct méně, než před pěti lety zvládla jednička. Mezinárodně je situace o něco lepší, když snímek utržil do neděle na sedmdesáti pěti trzích celkem 112 milionů. Z toho 53 připlulo z Číny. To je o chlup víc, než tam před lety utržila jednička a čtvrtá nejlepší premiéra zahraničního filmu v Číně od konce covidové pandemie. Zároveň se však od snímku čekal v říši středu o něco silnější výsledek. Celosvětová tržba zatím dělá 142 milionů, což je zhruba srovnatelné se 146 miliony, které před lety za premiérový víkend zvládla jednička. Ta tehdy nakonec globálně utržila 530 milionů, což jí vysloužilo pokračování. Dvojka navíc měla asi o 50 milionů nižší rozpočet, klidně se tak může stát, že nakonec vznikne i trojka.
Na třetí pozici víkendového žebříčku klesl Oppenheimer, nicméně bylo to celkem těsné. Film za víkend utržil téměř 29 milionů a dýchal Megovi na záda. Oproti minulému týdnu nový Nolanův snímek poklesl jen o 38%, což je skvělý důkaz toho, jak diváci o životopisnou novinku stojí. Zmíněných 29 milionů je navíc nejlepší tržba, jakou měl v postcovidovém období libovolný mládeži nepřístupný film ve svém třetím víkendu promítání. Celkem už má Oppenheimer v USA na účtu 228 milionů a je tam historicky dvanáctým nejúspěšnějším mládeži nepřístupným filmem. Mezinárodně si vede Christopher Nolan také fantasticky. Pokles od minulého víkendu činil jen -31% a byla z toho skvělá tržba ve výši téměř 53 milionů. To znamená mezinárodně celkem 324 milionů a globálně téměř 553 milionů. Už se podařilo přeskočit Dunkerk a nejpozději do dvou týdnů Oppenheimer přeskočí Interstellar. Závěrečná tržba pokoří i Počátek, otázkou je pouze to, kdy se tak stane.
Na čtvrté pozici najdeme druhou novinku víkendu, Želvy Ninja: Mutantí chaos. Ty za víkend utržily 28 milionů. Jenže pozor, animák se promítá už od středy a celkem tak v USA udělal už 43 milionů. Mezinárodně dalších 8 milionů a dohromady tedy má snímek na účtu zatím 51 mega. To je docela pěkný start, který si film rozhodně zaslouží, protože recenze Želvy chválí do nebes, jako další superhrdinský animák v řadě, na kterém si tvůrci dali skutečně záležet. Tržby nebudou nakonec ani zdaleka tak skvělé, jako u Spider-Mana: Napříč paralelními světy, ale jde o teprve první díl potenciální série a rozpočet navíc byl pouze sedmdesátimilionový. Takže pokud se snímku podaří celkem utržit nějakých 300-350 milionů, tak se zaplatí.
Strašidelný dům mizerně začal a ještě hůř pokračuje. Recenze jsou slabé, divákům se film nelíbí a komerční pásová výroba bez duše, je projednou po zásluze potrestána. Ve druhém týdnu promítání snímek propadl o skoro 63%, skončil na pátém místě víkendového žebříčku a utržil necelých 9 milionů. To znamená 42 milionů ze Severní Ameriky. Mezinárodně je to ještě horší, protože mimo USA navíc ještě chybí divácká nostalgie po atrakci z Disneylandu, na níž je film postavený. Z dalších trhů tedy zatím jen 17 milionů, celkem necelých 60 a další propadák letošního léta mizí v propadlišti dějin.
Diváky naopak i ve čtvrtém týdnu promítání táhne Sound of Freedom od obskurního distributora Angel Pictures. Tento víkend převážně maloměstské publikum daleko dohromady dalších 7 milionů a dohromady je utrženo 163. Jedním z fíglů, jak se podařilo dojít k téhle neuvěřitelné částce, je vyprodávání prázdných sálů. Film hodně cílí na pocit morální uvědomělosti převážně konzervativního publika, které snímek dost hladí po srsti. V závěru promítání se pak objeví výzva, aby diváci charitativně zakoupili další vstupenku pro lidi, kteří by podle nich film s „důležitým poselstvím“ jinak neviděli. (Předem proplacené lístky jsou k dispozici na pokladně pro kohokoliv, kdo si jej vyzvedne). Ukázalo se, že publikum na výzvu slyší a volňásky celkem nakupuje, avšak málokdo si je pak skutečně vyzvedne. A tak se Sound of Freedom čas od času promítá před prakticky prázdnými kinosály a přesto Angel Pictures pořád vydělávají…
Teprve potom v žebříčku najdeme Mission: Impossible Odplata - První část. Cruisova povedená špionáž se celkem drží. Oproti minulému týdnu propadla jen o 39% a utržila tento víkend v USA 6,4 milionu. To znamená celkem 151 milionů v USA. Mezinárodně film utržil dalších více než 17 milionů a globální úhrn činí prozatím 493 milionů. Nakonec se podaří utržit tak 550-600 milionů. Mezitýdně se však odhad finální tržby postupně snižuje, snímek začíná ztrácet kina a navíc přišla další rána, když bylo oznámeno, že Oppenheimer si v prémiových IMAX sálech vede tak dobře, že se v nich exkluzivně bude promítat nakonec rovnou čtyři týdny, namísto tří. Cruisovi tak pohasíná šance, že by si v IMAXu ještě trochu vylepšil bilanci. Celkový výsledek nebude ostudný, ale jak už jsme rozebírali, natáčení bylo natolik drahé, že by film potřeboval utržit zhruba tak 850-900 milionů, aby se s jistotou zaplatil už v kinech. Takhle se dluhy budou prodejem na domácím videu splácet ještě dlouhé roky.
Osmá příčka patří hororu Mluv se mnou. Sympatický nezávislák utržil dalších 6 milionů, celosvětově už je na účtu dohromady skoro 25 milionů a zhruba čtyřmilionový rozpočet je dávno zaplacený. Náklady na propagaci už se možná podařilo splatit také nebo se to podaří již brzy a horor filmovým nadšencům ze společnosti A24 přinese zajímavý zisk. Díky tomu budou moci dál vesele do kin uvádět svoji zajímavou tvorbu, která pravidelně dostává vysoké známky a usiluje o Oscary.
Deváté místo patří indickému filmu Rocky Aur Rani Kii Prm Kahaani. Dělá to 1,58 milionu za víkend, v USA už celkem téměř 5 milionů a globálně (tedy hlavně doma v Indii) už je v banku nějakých 21 milionů amerických dolarů. Desítku uzavírá Indiana Jones a nástroj osudu. Přihodil k dobru 1,5 milionu dolarů a globální úhrn narostl na 368 milionů. Brzy už snímek zcela vyklidí pole. Lépe je na tom animák Mezi živly. V USA už zvládl dodat za víkend pouze něco přes milion, ale mezinárodně to bylo dalších 14, částečně také díky premiéře v Japonsku. Cekem je utrženo 423 milionů a pixarovka to může dotáhnout na obstojnou půlmiliardu. Do Japonska konečně dorazili také Transformers: Probuzení monster. Za víkend tam utržili 2,6 milionu a globální úhrn činí téměř 444 milionů. Není to terno, ale minimálně animovaný film Transformers One už se připravuje, takže značka z kin zatím nezmizí.
Animovaný Spider-Man: Napříč paralelními světy to zatím dotáhl po celém světě na téměř 684 milionů a za pár dní vstoupí na domácí video. Malá mořská víla pokořila částku 564 milionů, Strážci Galaxie 3 845 milionů a Asteroid City od Wese Andersona skoro 47 milionů. Díky tomu se jeho nejnovější film zařadil mezi pět jeho komerčně nejúspěšnějších.
Příští víkend zkusí pořadím žebříčku zamíchat především horor The Last Voyage of the Demeter.
Titulní foto: Barbie
Zdroje: Hollwood Hungama, Deadline, Box Office Mojo, The Numbers