Že by si Barbie a Oppenheimer mohli v kinech vést dobře se čekalo, ale že až tak dobře, to překvapilo hollywoodská studia i kasovní analytiky. Diváci měli zájem o oba snímky samostatně, ale zřejmě se také podařilo vytvořit určitou synergii, kdy se oba různorodé filmy podpořily navzájem. Ostatně, řada diváků už teď stačila obě dvě premiéry navštívit, někteří si je dokonce střihli během jediného dne.
Na největším filmovém trhu světa ve Spojených státech oba snímky dohromady utržily 235 milionů, celosvětově dokonce 511 milionů. Je to vůbec poprvé, kdy během jednoho víkendu v amerických kinech měly premiéru dva snímky s tržbou přes 100 milionů a přes 50 milionů. Teprve počtvrté v historii v amerických kin za jediný víkend utratili diváci v kinech úhrnně přes 300 milionů dolarů. V minulosti se to povedlo jen při premiéře Star Wars VII, Avengers: Infinity War a Avengers: Endgame, pokaždé tedy v momentě, kdy mělo premiéru pokračování nějaké úspěšné série. Jak Barbie, tak Oppenheimer jsou samostatné snímky.
Na úplně první příčku víkendu se dostala Barbie od režisérky Grety Gerwig, když zcela předčila očekávání s částkou 155 milionů amerických dolarů v Severní Americe. Navíc se sluší podotknout, že to růžový biják musel zvládnout bez prémiových kin IMAX, které má pro sebe vyhrazené Oppenheimer. 155 milionů je nejlepší premiéra letošního roku a 24. nejlepší premiéra historie. Jde o nejvyšší premiéru filmu od jakékoliv ženské režisérky, nejlepší premiéru herců Margot Robbie a Ryana Goslinga, případně nejlepší premiéru filmu na motivy hračky a nejlepší premiéru studia Warner Bros. mimo pokračování a komiksovky. Mezinárodně Barbie utržila dalších 182 milionů, celkem to dělá 337 milionů, což je letos druhý nejlepší globální start po Super Mario Bros.
Famózně si vede také Oppenheimer. V USA utržil neuvěřitelných 80 milionů, celosvětově 174 milionů. To je nejlepší start filmu režiséra Christophera Nolana, krom jeho batmanovských snímků. Dále jde o nejlepší start mládeži nepřístupného filmu v postcovidové době, celosvětově nejlepší start životopisného filmu a nejlepší start dramatu od roku 2019. Magazín Deadline také informuje, že jde o nejsilnější IMAX premiéru v jedenácti různých zemích včetně České republiky. Jak jsme rozebírali v samostatném článku, zájem o IMAX projekce je u nás enormní, už jen kvůli tomu, že jsme jedinou zemí v kontinentální Evropě, která film nepromítá digitálně, ale z filmového pásu.
Na třetí příčku se až neuvěřitelně dostal film Sound of Freedom. Oproti předchozímu víkendu propadl jen o 26%, utržil dalších 20 milionů, dohromady už má na účtu 124 milionů a nijak nebrzdí. Film provázejí různé kontroverze, už jen proto, že v hlavní roli vystupuje podporovatel QAnonu Jim Caviezel. To ale úspěch snímku nijak neumenšilo. Film připravila společnost Angel Studios, která umí s poměrně malým reklamním rozpočtem skvěle cílit na křesťanské publikum v USA a to především přímo skrze farnosti a skrze křesťanské facebookové skupiny. Film se stal hitem mezi konzervativními diváky, kteří jsou v rozpolcených USA hladoví po produkci, která krom zábavy nabídne také vykreslení jejich světonázoru či hodnot. Můžeme tedy předpokládat, že podobných filmů (o nichž běžní filmoví fanoušci nemají až do premiéry tušení a pak se překvapivě stanou hitem) bude do budoucna vznikat víc.
Bohužel až na čtvrtou pozici spadla dobře hodnocená Mission: Impossible Odplata – První část. Snímku strašně ublížilo, že přišel o prémiové sály. Nasadit jej tak blízko od Barbie a Oppenheimera prostě nebyl dobrý tah. Cruisova špionážní chuťovka se propadla o 64% a v USA utržila pouze 19 milionů. Tím pádem je z USA utrženo celkem 119 milionů. O něco lepší je to ve zbytku světa, kde sice snímek také silně propadl (-64%), ale klesal na tuhle hladinu z podstatně silnější premiéry, takže při druhém víkendu dal dohromady solidních 55 milionů. To znamená 252 milionů ze zemí mimo USA a 370 milionů globálně. Určitě nepůjde o propadák ala Indiana Jones a nástroj osudu, ale vzhledem k drahému rozpočtu by bylo potřeba utržit víc. Takhle to vypadá na finální tržbu v rozmezí 600-700 milionů a to je na film s rozpočtem 291 milionů málo. Snad slabší přijetí do budoucna neohrozí další šílené kousky Toma Cruise, protože nikdo jiný je pro nás nespáchá.
První pětku uzavírá právě zmíněný Indiana Jones a nástroj osudu. Promítá se čtvrtým týdnem, utržil už jen 6,7 milionu v USA a 8 milionů na ostatních trzích. Celkem to dělá 159 mega z Ameriky a 335 z celého světa. Více než 50 milionů už snímek před opuštěním kin utržit nedokáže a skončí v hlubokém mínusu.
Insidious: Červené dveře nedělá nějaké zázračné hodnoty, leč na horůrek s šestnáctimilionovým rozpočtem jsou to hodnoty fantastické. Tento víkend pátý díl série utržil 6,5 milionu, v USA už má celkem 71 a celosvětově skoro 156 milionů. Zřejmě už příští víkend budeme ohlašovat, že se z „pětky“ stal nejúspěšnější díl série. Pořád se snaží držet i animák Mezi živly, který tentokrát utržil necelých 6 milionů v USA a 18 milionů na ostatních filmových trzích. To jsou skvělé hodnoty, které prozatím film dostrkaly k úhrnu 137 milionů v USA a 356 v celém světě. Podle toho, jak se dál snímek bude držet, utrží nakonec někde mezi 400 a 500 miliony. To je velice solidní výsledek, který zastiňuje pouze fakt, že byl film příliš drahý (200 milionů). Stále je tak možné, že Disney do budoucna pixarovkám skrouhne rozpočty nebo bude tlačit na natáčení většího množství pokračování. Nicméně výsledky Mezi živly naznačují, že pokud se opět podaří naučit publikum vstát od Disney+ a jít do kina (a možná když se přijde na to, jak animované trvalky nějak jinak propagovat), tak výpravné původní pixarovky stále mají šanci na to, že nebudou ztrátové a budou dál vznikat.
Pak je tu na osmé příčce Spider-Man: Napříč paralelními světy. Tenhle animák se promítá už osmým týdnem a pozvolna láká. Tento víkend už to byly jen necelé 3 miliony v USA a necelé 3 miliony na ostatních trzích, ale snímek má dávno vyděláno a teď už jen vesele navyšuje svou nadhodnotu. Celkem je utrženo 675 milionů a překročení sedmisetmilionové hranice není vyloučeno. Devátá pozice patří Transformerům: Probuzení monster (1 milion za víkend, 427 celkem) a desátá je komedii Nic ve zlým. Ta přidala také jen něco přes 1 milion a nepříjemně zpomaluje. Celkem je utrženo 82 milionů, ale při vysokém pětačtyřicetimilionovém rozpočtu by bylo potřeba ještě přitlačit.
Příští týden očekáváme další přepisování top desítky, když vstoupí do kin další nákladný rodinný film od Disneyho – Strašidelný dům. Uvidíme, zda nastane jedna ze zvláštních příležitostí, kdy se novince nepodaří v pokladnách předběhnout hit minulého týdne. Zatím to vypadá, že přinejmenším Baribe by Strašidelnému domu záda ukázat mohla.
Titulní foto: Barbenheimer
Zdroje: Box Office Mojo, Luiz Fernando, Deadline,