Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství byl podstatně dražší, než se tušilo

Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství byl podstatně dražší, než se tušilo | Fandíme filmu
Marvel
Když se pohybujete v řádu stamilionů, tak je padesátiprocentní nárůst rozpočtu pořádná rána.

Krom Spider-Mana: Bez domova, jenž vznikl ve spolupráci s partnerským studiem Sony, je Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství dosud finančně nejúspěšnějším Marvel filmem od začátku pandemie. Nebo přesněji řečeno, filmem s nejvyšší tržbou. V kinech (odkud získávají drahé velkofilmy zdaleka největší procento svých příjmů) marvelovský kouzelník utržil přes 952 milionů dolarů. Teď se však dozvídáme, že aby se téhle astronomické sumy podařilo dosáhnout, musel se Marvel (jeho majitel Disney) plácnout přes kapsu výrazně víc, než se dosud tušilo.

Hollywood se obvykle snaží přesné ekonomické výsledky svých filmů utajit. Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství se však točil v Británii, kde musejí filmové produkce svoje účetnictví zveřejnit, pokud si chtějí sáhnout na tučné finanční příspěvky od státu. Pro veřejnost jsou údaje dostupné až s odstupem, avšak teď nastal ten čas, kdy jsme se dozvěděli, jak to bylo v Doktorově případě.

Dosud se předpokládalo, že natáčení stálo zhruba 200 milionů. Ale bylo to výrazně víc. Jen v roce 2021 produkce dle zveřejněných dokumentů utratila přes 213 milionů, hlavně za preprodukci a vlastní natáčení. V následujícím roce se v přepočtu utratilo ještě dalších více než 135 milionů. Dohromady 349 milionů amerických dolarů. Přes 54 milionů dostala produkce zpátky od britských úřadů, v rámci programu, který na podobné finanční pobídky láká do země štáby z celého světa, aby pak na místě utratily násobně větší částky a zaměstnaly britské filmové profesionály.

To znamená, že Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství stál přes 294 milionů, což už je opravdu výrazná částka a velký nárůst oproti prvotním odhadům. Co z toho vychází marvelovským účetním? Pro zjednodušení obvykle počítáme, že hollywoodská studia z každé prodané vstupenky dostanou zhruba polovinu částky (druhou polovinu provozovatelé kin) a náklady na marketing se obvykle u největších velkofilmů pohybují někde mezi 100 a 200 miliony. Nicméně zrovna u Mnohovesmíru šílenství dělal dobře informovaný filmový magazín Deadline poměrně důkladnou finanční analýzu, která nám dává detailnější přehled.

Do dubna, kdy Deadline svou analýzu publikoval, film utržil z podílu na cenách vstupenek zhruba 440 milionů dolarů a dalších asi 340 milionů do té doby přišlo z domácího videa, televize apod. Propagace vyšla Disneyho na 150 milionů a dalších 146 milionů se vyplatilo na podílech ze zisku pro hlavní hvězdy, domácí video distribuci a další obdobné dodatečné náklady. Film tedy (do dubna) přinesl 780 milionů v příjmech a spolykal 590 milionů v nákladech. To znamená pro Disneyho zisk 190 milionů dolarů.

Do budoucna něco málo utratí například za provoz serverů, ze kterých Doktora pouští, ale jinak budou příjmy dál vesele narůstat. Zrovna případě Disneyho je navíc každý film jen dílek skládačky. Současně funguje také jako reklama na nejrůznější tematické doplňkové zboží (trička, hračky), stejně jako na zábavní parky a v tomhle případě také na komiksy a další marvelovské filmy. Doctor Strange 2 zkrátka a dobře je pro studio obřím hitem.

Určité vrásky můžeme mít spíš z toho, jak si vedly následující marvelovky. Nejkřiklavější je to u Ant-Mana a Wasp: Quantumanie. Film utržil v kinech jen 463 milionů a je možné, že i na domácím videu o něj pak bude nižší zájem, než třeba o Doctora Strange. A jestli i tenhle film ve skutečnosti stál výrazně víc, než je udávaných 200 milionů, pak je dost dobře možné, že i po několika letech vysílání Quantumanie v TV a na domácím videu bude stále snímek několik desítek milionů v mínusu. Jak už bylo řečeno, Disney se zahojí na prodeji tematických pyžam a batůžků, nicméně pravda je taková, že

když jedna investice vydělá stovky milionů a prakticky hned, zatímco druhá (stejně drahá) se možná někdy za hodně dlouhou dobu horko těžko zaplatí, obvykle to u filmových studií vyvolá reakci. Většinou to znamená, že manažeři dostanou chuť do tvůrčího procesu víc zasahovat a to v řadě případů nevěstí nic dobrého…

Určitou útěchou příznivcům marvelovek může být snad jen to, že u filmů z poslední doby náklady hodně navyšoval COVID. Část peněz spolkla už bezpečnostní opatření zavedená na place, ale ještě mnohem víc stály nejrůznější odklady. Bylo třeba na delší dobu zaplatit lokace i personál, na výrobu vizuálních efektů bylo méně času, takže byly dražší. A někdy dokonce bylo třeba celé již hotové pasáže zcela přetáček, protože kvůli covidovým průtahům se občas měnilo pořadí premiér jednotlivých filmů a určité elementy pak bylo potřeba upravit, aby pořád ještě dávaly logický smysl. Tím, jak celosvětová pandemie odezněla, se snad konečně vytratí i filmařské potíže, které s sebou přinesla. Na druhou stranu teď Hollywood pro změnu brzdí právě probíhající stávka scenáristů. Pokud se ji nepodaří brzy vyřešit, nebo dokonce začne i stávka i herců, může enormní bobtnání rozpočtů vesele pokračovat.

Foto: Marvel

Zdroje: Forbes, Deadline

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest