Uzavření dosavadní éry DC filmů snad ani nemůže přijít rychleji. Další z komiksovek téhle stáje totiž nevyhnutelně míří k průšvihu. Tentokrát to nevypadá dobře pro The Flashe. Za víkend snímek utržil pouze 55 milionů dolarů. Tedy míň než Black Adam a prakticky stejně jako první Shazam! z roku 2019. Mezinárodně to nevylo o moc lepší, když nejrychlejší muž na Zemi přidal jen dalších 75 milionů a dohromady to tím pádem za víkend dělá 130 milionů. Oba dva výše zmínění předchůdci si vedli za první víkend celosvětově taktéž lépe, než The Flash.
Jak je možné, že si dvousetmilionový snímek s drahou reklamou vede tak slabě? Vliv má už jen to, že ve Spojených státech bude v pondělí volno a někteří diváci tak přijdou o ten jeden den později. Nicméně aktuální odhady The Flashovi za pondělí předvídají už jen něco mezi 9 a 10 miliony. Takže svátky nejsou při hledání viníka slabého víkendu jedinou příčinou.
Snímek měl také levnější kampaň než konkurence, pokud jde o nejrůznější komerční spolupráce (filmy běžně spolu se svým zbožím a službami propagují třeba aerolinky, automobilky či McDonalds). Podle hollywoodských analytiků byla kampaň špatně načasovaná: Fanouškovské projekce se pořádaly příliš brzo a zájem vyvolaný reklamou ruku v ruce společně se šuškandou nekulminovaly společně s premiérou, ale dřív. Také nebyla optimálně provedená. Hlavní hvězda (Ezra Miller) se kvůli skandálům z poslední doby propagace vůbec neúčastnila. A Michael Keaton (Batman) a Sasha Lane (Supergirl) měli před premiérou jiné pracovní závazky, takže nevěnovali propagaci snímku tolik času, kolik by bylo u filmu podobného kalibru běžné.
Nepomohlo asi ani to, že bez herců byla jako hlavní propagační strategie zvolena chvála snímku a konstantní zdůrazňování, že jde o „jednu z nejlepších komiksovek“. Stačí, aby určité procento diváků mělo dojem, že to neplatí a v tu ránu se začíná šířit negativní šuškanda o „klamavé reklamě“. Jistý vliv také určitě má to, že nabídka trikových velkofilmů pro masy je aktuálně celkem široká a finanční situace spotřebitelů není optimální. Pro část masového publika mohlo být matoucí všechno to střídání Batmanů a přeskakování mezi paralelními realitami. Část zarytých fandů zase mohla kino vynechat s ohledem na to, že je snímek vlastně součástí narativní linie, která bude brzy navždy ukončena. Veřejně se hodně řeší také ne zrovna ideální digitální triky, částečný vliv mohlo mít letité odkládání (publikum ztratilo zájem) a také to, že dobrých DC filmů se točí jen minimum, takže diváci zkrátka ztratili k tomuto brandu důvěru. Pokud si diváci k The Flashovi nějak zázračně cestu nenajdou v příštích týdnech, skončí film v mínusu a jakékoliv debaty o tom, zda se Ezra Miller může k roli ještě někdy vrátit, budou rázně uťaty.
Hned na druhé příčce je další průšvh. Pixarovka Mezi živly utržila pouze 29 milionů dolarů za víkend, další necelé 4 připočte o svátečním pondělí a ve zbytku světa se povedlo utržit dokonce jen 15 milionů. Diváci na animáky zvědaví jsou, jak ukazují Kocour v botách II, Super Mario Bros. nebo Spider-Man: Napříč paralelními světy. Jen poslední dobou ne na ty od Pixaru, dlouholetého animačního krále. Disney si bohužel během karantény vychoval diváky k tomu, že začali být zvyklí dostávat pixarovky doma na Disney+. Pro část publika nejsou pixarovky dostatečně dětské, podle jiných zase studio od přechodu pod Disneyho hrozně zkomerčnělo a už to nejsou ti inovátoři jako kdysi. Film stál 200 milionů, takže jestli se k němu nebudou publikum dostávat postupně, vyroste nám před očima propadák.
Perfektně se drží Spider-Man: Napříč paralelními světy, jenž dopadl jen o chlup hůře. Promítá se už 3. týdnem, přesto za víkend utržil skoro 28 milionů. Za pondělí by měly přibýt ještě asi další 4 miliony a v součtu to dělá 285 milionů. K tomu 209 z mezinárodních trhů a půlmiliarda je v dohledu: Celkově je utrženo 494 mega a protože náklady byly rozumné, už lze hovořit o velikém hitu.
Na čtvrté pozici je naopak další zklamání. Transformers: Probuzení monster po vlastně celkem slušném startu brutálně propadli, o plných 67% a při svém druhém víkendu snímek utržil jen 20 milionů (plus další 3 má dodat sváteční pondělí). Na 68 trzích ze zbytku světa se za víkend za lístky utratilo 37 milionů. Globální úhrn po dvou týdnech dělá nevalných 277 milionů. Rozpočet snímku činil zhruba 200 milionů, takže pokud se měl film zaplatit, bylo by potřeba utržit alespoň 600 milionů, ne-li víc. A to momentálně absolutně nehrozí. Takhle si ve studio Paramount nový start série určitě nepředstavovali a kdo ví, zda někdy dojde k realizaci dalších plánů, které Zrození monster naznačilo.
Malá mořská víla bere za víkend 11 milionů, o svátečním pondělí má připsat ještě asi 2 miliony k dobru. Celkem to z USA dělá 255 milionů, zatímco ve zbytku světa je zájem nižší (212 milionů). Nejsou to katastrofální čísla, ale pro takto drahý film stále nízká. Teprve na šestou příčku se dostala nová hororová komedie The Blackening. Ta utržila 6 milionů za tři dny, 7 za čtyři dny a mimo USA o ni asi moc velký zájem nebude. Film byl však extrémně levný, stál jen 5 milionů, tudíž se bez potíží zaplatí.
Sedmá příčka náleží Strážcům Galaxie 3. V sedmém týdnu promítání pořád mají slušné skóre. Klasický víkend jim přinesl propad oproti tomu minulému jen o 30% a dalších 5 milionů k dobru. V pondělí si film připíše další skoro milion. Celkem to dělá 345 milionů z USA a 821 milionů z celého světa. Mezi ostatními marvelovkami už se podařilo přeskočit Thora: Lásku jako hrom a v globálním měřítku by mohly být dosažitelné snímky Thor: Ragnarok (850 milionů) a Black Panther: Wakanda nechť žije (854 milionů).
Horor Kostlivec se rychle propadá. Při třetím víkendu promítání se z diváků podařilo vyždímat jen necelé 4 miliony, za čtyři dny to dělá něco lehce přes 4. Celkový úhrn zatím činí téměř 52 milionů z celého světa. Rychle a zběsile 10 už jen paběrkuje, když se i při pátém víkendu výrazně propadlo a utržilo pouze 2 miliony. Americký úhrn dělá 142 milionů a globální 677. Film je na domácím videu a rychle ztrácí kinosály, o moc víc než 690 milionů asi neutrží. A pořád platí, že na takhle „nízkou“ tržbu stál až příliš peněz. A desítku uzavírá novinka Wese Andersona Asteroid City. Prozatím se film promítá jen v šesti kinech a už dokázal utržit 890 tisíc. Mimo USA pak další 1,7 milionu. Na poměry klubových filmů slušný výsledek. Tak snad to nebylo moc drahé a při rozšíření projekcí do dalších kin diváci znovu přijdou.
Titulní foto: The Flash
Zdroje: Deadline, Deadline II, Box Office Mojo, The Numbers, ERC, Luiz Fernando