V letošním roce se nám v kinech začíná opakovat jeden vzorec: Velkofilmové novinky při premiéře udělají více než dobrý byznys, ale totálně zastíní celý zbytek trhu, kdy diváci příliš nechodí ani na nové menší filmy, ani ne mega premiéru z předchozího víkendu.
Tento víkend byla navštěvovaným mega filmem hraná předělávka Malé mořské víly. Ve Spojených státech se v pondělí slaví Memorial Day, tudíž se zvýšená návštěvnost rozložila z klasických tří dní na čtyři. Do konce neděle Malá mořská víla utrží 95,5 milionu dolarů, včetně pondělka to potom dle odhadů bude 117-123 milionů, v závislosti na tom, jak se návštěvnost udrží. Víla se zřejmě zařadí mezi pět nejúspěšnějších snímků, které byly během Memorial Day uvedeny, kdy vůbec nejlépe dopadl loňský Top Gun: Maverick s celkem 160 miliony dolarů za první čtyři promítací dny.
Disney za výsledek v USA vděčí pozitivní šuškandě mezi diváky a tradičně masivní propagační kampani. Krom té vlastní (která pravděpodobně stála někde mezi 100 a 200 miliony dolarů) přinesly další propagaci v hodnotě zhruba 80 milionů různé komerční spolupráce – Ariel v posledních týdnech na lidi vyskakovala ze snídaňových cereálií, McDonalu a prostě odevšad.
Mezinárodní zájem o Disneyho novinku byl slabší. V Evropě to ještě docela šlo, ale Asie na film moc zvědavá nebyla a hodně pohořela především Čína (pohádka tam při premiéře utržila jen 2,5 milionu). Na 51 trzích se podařilo prodat vstupenky pouze za 68 milionů, což je výrazně horší výsledek, než jaký měl Disneyho poslední velký pohádkový remake – Aladin při premiéře mezinárodně dosáhl na 122 milionů.
Malá mořská víla se nemůže vymlouvat ani na nedostatek trhů – z těch větších už čeká a premiéru pouze Japonsko. Globálně tedy snímek v součtu zatím utržil necelých 164 milionů (a zítra přidá 23-28 milionů k dobru ze svátečního amerického pondělí). Zvlášť silný zájem v USA zřejmě film vytáhne do černých čísel, ale další miliardový megahit ala Lví král / Kráska a zvíře / Aladin / Alenka v říši divů / Kniha džunglí se Disneymu skoro určitě neurodil. Hollywoodské zpravodaje informují, že je film v řadě zemí terčem hodně drsného review bombingu (umělá snaha trollů snížit internetová hodnocení u konkrétních titulů), ale těžko říct, jak velký lze podobným virtuálním snahám přikládat vliv.
Pro druhou příčku víkendového žebříčku si na půl plynu dojelo Rychle a zběsile 10. Film sice nepřišel o všechny prémiové sály (IMAX apod.), zvlášť pozdně večerní projekce mu pohádková Ariel přenechala, ale nijak zásadně to nepomohlo. V USA snímek propadl skoro o 66% a za víkend utržil 23 milionů, za prodloužené sváteční období 28 milionů. To znamená celkem zhruba 113 milionů z USA. Víc jak 160 milionů na hlavním filmovém trhu zřejmě zběsilá sága s tímhle dílem neutrží.
Mezinárodně je to pro Dieselovu rodinu jako obvykle lepší, ale zázrak to také není. Na 70 trzích, kde se snímek promítá, zaznamenala novinka mezítýdenní propad o 65%, což znamená dalších 87 milionů k dobru. Částka by mohla být vyšší, kdyby za očekáváním nezůstala Čína. Ta zatím hlásí tržbu celkem 110 milionů a jde o první díl série od šestky (z roku 2013), který má šanci utržit víc v USA než v Číně. To znamená, že mezinárodní úhrn zatím nedělá ani 400 milionů a v globálním součtu jsme lehce nad půl miliardou.
Pakliže by Fast X udrželo alespoň aktuální tempo, mohou závěrečné tržby pokořit sedmisetmilionovou hranici. To může na první pohled vypadat jako opravdu vysoká suma, ale opět připomeňme, že film stál nesmyslných 340 milionů dolarů a s připočtením nákladů na marketing jsme někde u proinvestované půlmiliardy! Provozovatelé kin si potom vezmou z každé vstupenky zhruba polovinu a rázem nám vychází, že by bylo potřeba utržit v kinech miliardu, aby snímek skončil na nule. Možná se nakonec film zaplatí díky domácímu videu a různému doplňkovému prodeji (zábavní parky, videohry…), ale bude to trvat. Mohlo by se zdát, že tohle nevěstí nic dobrého pro natáčení dalšího dílu, ale nemuselo by. Celá sága čerstvě utržila 7 miliard a studio Universal se gigantu obřích rozměrů nebude chtít jen tak vzdát. Bude doufat, že se u jedenáctky podaří srazit náklady (bez výměny režiséra za pochodu všechno určitě levnější bude, bez covidových opatření také), a že se na příslib „posledního dílu“ podaří přilákat víc lidí.
Strážci Galaxie 3, to je úplně jiný příběh. Guardians dál drží divácký zájem, i když pomalu začínají ztrácet kinosály. V USA divácký zájem poklesl při 4. týdnu promítání o 37% oproti minulému víkendu, mezinárodně potom o 48%. V severoamerických pokladnách přiteklo za víkend 20 milionů, za celé čtyři dny to bude 26 milionů. Celkem od premiéry už 306. Trhy mimo Spojené státy přihodily za víkend dalších 25 milionů, v součtu tedy 431 mega z neamerických trhů. Po sečtení to činí 737 milionů z celého světa (včetně peněz, které přinese v USA sváteční pondělí). Finální předpovědi pořád analytici odhadují někde mezi 800 a 900 miliony, protože stále není tak docela zřejmé, jak dlouho může snímku vydržet vysoký divácký zájem.
Na čtvrté příčce je dlouhodobá stálice, Super Mario Bros. ve filmu. Za tři dny utržil animák 6 milionů, včetně svátečního pondělí to bude 8 milionů. Celkem tedy už 560 milionů v USA. Mezinárodně za víkend přibylo dalších 13 milionů, což je propad pouze o 23% oproti víkendu předchozímu. To je trvalka jako blázen! Zvlášť dobře si film vede v „rodném“ Japonsku, kde je celkem utrženo už 73 milionů amerických dolarů. Celkem tedy z mezinárodních trhů 717 milionů a globálně 1,278 miliardy. Videoherní snímek právě pronikl do historické kasovní top dvacítky a už za pár ní bude se povede přeskočit Ledové království na pozici druhého nejúspěšnějšího animáku historie (na první příčce je Ledové království 2 s částkou 1,45 miliardy).
Teprve na páté pozici se umístila druhá novinka víkendu, The Machine. Čerstvá komedie mnoho diváků nepřitáhla, když za víkend utržila necelých 5 milionů a za čtyři dny to bude necelých 6 milionů. Prakticky stejným výsledkem se může „pochlubit“ Pappa Mia! (About My Father). To je další komedie se stand-up komikem v hlavní roli (a s Robertem De Nirem v roli vedlejší). Ani na Berta Kreischera ani na Sebastiana Maniscalca diváci mimo stand-up kluby zjevně nebyli příliš zvědaví. Druhý film utržil lehce přes 4 miliony za tři dny a o kousek víc než 5 milionů za celý prodloužený víkend. Zatímco The Machine má na krku dvacetimilionový rozpočet, Pappa Mia! bylo ještě o deset milionů dražší, takže zatímco „Mašina“ má šanci se čase horko těžko vyškrábat na nulu, About My Father musí už teď doufat v dobré výsledky na domácím videu.
Blbě na tom nicméně nejsou jen komedie s dosud nepříliš známými herci v hlavní roli. Kandahar je válečná akce s Gerardem Butlerem a tady jsou zprávy pro investory ještě mizernější. Za tři dny se utržily 2,4 milionu dolarů a za celé sváteční období jsou z toho v úhrnu miliony tři. To je ještě slabší výsledek, než jaký nedávno zaznamenal hodně podobný film The Covenant s Jake Gyllenhaalem. Ten za první víkend zvládl alespoň 6 milionů, ale v úhrnu byl výsledek také jen slabý. Zdá se, že když akční nebo válečné filmy nemají za sebou silnou značku nebo na první pohled nenabízejí výraznou velkolepost, tak podobná kinematografie lidi do kina až tak netáhne. Slábnout také zřejmě začíná přitažlivost Butlera, který v minulosti dokázal do multiplexů natáhnout davy. Už v tuhle chvíli má nicméně naplánovaných hned několik dalších premiér, takže jej neúspěch Kandaharu kariérně nijak nezbrzdí. Alespoň ne někdy v blízké době.
Na osmém místě víkendového žebříčku je další novinka, která koketuje s průšvihem. Nezávislá komedie You Hurt My Feelings za čtyři dny utržila jen 1,76 milionu. Studio A24 sice má skvělou reputaci mezi recenzenty a u klubového a festivalového publika, ale nalákat do kin širší obecenstvo se mu daří přinejlepším střídavě. Další velký hit jako Všechno, všude, najednou je pro A24 aktuálně v nedohlednu. Obecně to začíná vypadat, že zaznamenat jakýkoliv výraznější úspěch mimo zavedené značky je pro kino filmy stále těžší a těžší. Ne že by menší filmy měly v posledních zhruba deseti, patnácti letech v kinech na růžích ustláno, ale po pandemii jsou diváci ještě daleko vybíravější v tom, kvůli jakému bijáku budou ochotní opustit obývák. Jestli se situace nezačne měnit k lepšímu, tak se celé odvětví v dohledné době nevyhne hledání výraznějších změn.
Na devátém místě je Smrtelné zlo: Probuzení, které během prodlouženého víkendu do účetní knihy připisuje další více než milion. V Severní Americe jsme na součtu 66 milionů, globálně 142 milionů. Horory publikum stále přilákat dovedou, tenhle měl navíc známou značku v zádech. A na desáté příčce stále pokračuje křečovitá komedie s názvem „kolikrát se mi ještě povede tenhle film chybně odepsat“. Do top tenu se totiž nějakým zázrakem ještě jednou dostala dramedie Book Club: Next Chapter, které od premiéry předpovídám, že v následujícím týdnu už prostě musí z žebříčku zmizet. Během prodlouženého víkendu snímek z diváků vyloudil něco přes milion a globální tržby zatím přesáhly 23 milionů. Oproti výrazně úspěšnější jedničce slabota, ale zaplatit by se poměrně laciný film mohl.
Za týden nastupuje do biografů animovaný Spider-Man: Napříč paralelními světy a horor Kostlivec, tudíž se s vysokou pravděpodobností bude opět měnit situace na samé špici žebříčku, zatímco spodek top desítky nejspíš bude podobně nevýrazný, jako tento víkend.
Titulní foto: Malá mořská víla
Zdroje: Box Office Mojo, The Numbers, Deadline I, II, Luiz Fernando, Exhibitor Relations Co.