O prvenství se tento víkend v pokladnách utkali Transformers a Spider-Man. Na největším světovém trhu v USA oba dva filmy prodaly prakticky stejný počet vstupenek, po finanční stránce nakonec ale přeci jen na vrchol aktuálního žebříčku vystoupala čerstvá novinka Transformers: Probuzení monster. Snímku k tomu pomohly především dražší prémiové sály (např. IMAX) a lepší (znovu dražší) promítací časy, které obvykle čerstvé blockbusterové novinky automaticky získávají.
V řeči čísel to znamená, že Probuzení monster v USA utržilo 60 milionů dolarů. To je výrazně lepší výsledek, než jaký zaznamenal Bumblebee (21 milionů), ale stále třetí nejslabší start v rámci série. Poslední rytíř si nicméně také vedl výrazně hůř (44 milionů), tak třeba se série po předchozím pádu konečně odrazila ode dna. Recenze Probuzení monster jsou slušné, zdá se, že si diváci mezi sebou novinku doporučují. Příští týden budeme mít větší jasno.
Ve zbytku světa si film připsal dalších 110 milionů. Z toho zhruba 39 milionů přišlo z Číny. Tam je série zvyklá na větší úspěchy. I relativně nenápadný Bumblebee tam při premiéře utržil 50 milionů. Celkem je tedy zatím v banku 170 milionů a za pár týdnů se dozvíme, zda je značka zpátky, nebo většina světových diváků definitivně ztratila zájem.
Spider-Man: Napříč paralelními světy při stejném počtu prodaných vstupenek na hlavním trhu ve Spojených státech při svém druhém víkendu utržil něco málo přes 55 milionů. To je pokles oproti premiéře jen o 54%, což je v dnešní době u komiksovek solidní výsledek. Dohromady je prozatím v USA na účtu 225 milionů, což je víc, než dokázal první animovaný Spider-Man utržit za celou dobu svého promítání v kinech. Případně už se podařilo překonat celkové výsledky Venoma 2, Quantumanie nebo Shang-Chiho.
Na ostatních světových trzích příjmy oproti minulému víkendu poklesly o 46%, což znamená sumu 47 milionů dolarů. Mimo Spojené státy je tedy zatím celkem na účtu přes 164 milionů a celková částka ze světa činí 390 milionů. Už teď je překonán výsledek Spider-Mana: Paralelních světů (375 milionů celkem) a analytici předpokládají, že než pokračování zmizí z kin, mohlo by celkem utržit více jak 700 milionů. Spider-Man zkrátka potvrzuje, že je superhrdinskou superhvězdou a slabší výsledky prvního filmu byly jen jakousi anomálií, možná počáteční nedůvěrou diváků vůči nově použitému formátu, která se rozplynula, když lidé snímek později dohnali na domácím videu.
Bronzovou příčku udržela ve třetím týdnu svého promítání Malá mořská víla. Ta si připsala ve Spojených státech na účet k dobru dalších téměř 23 milionů a mezinárodně skoro 30 milionů. K mezinárodnímu výsledku pomohlo především to, že by film konečně uvedený v Japonsku. Součet ve Státech činí 228 milionů, mezinárodně 185 milionů a celková suma je 414 mega. Finální úhrn se má zastavit někde kolem 600 milionů. To jsou na první pohled obří peníze, ale jak už jsme řešili minulý víkend, snímek byl tak strašně drahý, že by při takových nákladech bylo potřeba utržit ještě výrazně víc.
Silným držákem jsou Strážci Galaxie 3. Sice se promítají už šestým týdnem, déle než hned několik filmů na nižších pozicích, přesto dokázali udržet hezkou čtvrtou pozici a spolu s ní přidat 7 milionů k dobru. To znamená už 335 milionů z USA a čerstvé překonání prvních Strážců Galaxie a Spider-Mana: Homecoming v historickém Marvel žebříčku. Uvidíme, jak se snímek vedle konkurence v pokladnách udrží, ale minimálně výsledek Thora: Lásky jako hrom (343 milionů) překoná prakticky s jistotou. Mezinárodní trhy na tom byly podobně, když bez pár set tisíc také hlásí dalších skoro 7 milionů.
Úhrn ze zbytku světa tedy dělá 470 mega a dohromady je na účtu skoro 806 milionů. Třetí Strážci se touto částkou probojovali do elitní stovky komerčně nejúspěšnějších filmů historie. Aktuální analytické odhady dávají závěru trilogie šanci na výsledek v rozmezí 840-870 milionů, kdy při dosažení horní hranice by se podařilo překonat výsledek Strážců Galaxie 2 (dle různých zdrojů 863-869 milionů). To by pro kvalitativně nejkonzistentnější marvelovskou sérii bylo pěkné rozloučení a po všech stránkách solidní výsledek.
Zároveň však i tady je na místě mírně zdvižený varovný prst, který konstantně musí připomínat, že Marvel jednoznačně musí něco provést se skutečností, že výrobní náklady jednotlivých snímků stoupají rychleji než výše příjmů. U Ant-Mana 3 už se tahle matematika šeredně vymstila a v budoucnu by mohl skončit v mínusu nějaký snímek i s výrazně silnějšími tržbami, pokud se rozežranost rozpočtů nepovede zkrotit.
Elitní pětku uzavírá horor Kostlivec. Ten hlásí dalších skoro 7 milionů. Na horor poměrně standardní výsledek druhého týdne, nepříjemnou zprávou je, že zatím je celosvětově utrženo „jen“ 39 milionů dolarů a náklady byly pětatřicetimilionové. Snímek ničím nevyčnívá z duchařské řady, nemá nijak slavné obsazení, takže rozpočet měl být poloviční. Kdyby byl, tak v tu ránu už bychom dneska mohli hovořit o úspěchu. Takhle je docela dobře reálné, že se film v kinech nezaplatí, což se hororům nestává.
Těsně pod pětkou končí Rychle a zběsile 10. Studio Universal muselo vidět, že má film dost slabé výsledky, protože se rozhodlo neotálet a poslat jej už po necelém měsíci v kinech na domácí video. Universal doufá, že se podaří využít silného povědomí, jaké díky promítání v kinech o snímku panuje a bude tak mít na domácím videu lepší výsledky, než kdyby se s uvedením dál otálelo. Spolu s domácí premiérou ztratila desátá část zběsilé série značné množství kinosálů a nakonec z toho bylo 5 milionů na americkém trhu a 20 ve zbytku světa. Úhrn ze Severní Ameriky činí slaboučkých 138 milionů, ostatní trhy pak přihodily dalších 514 mega. Nejvíc Čína, kde se podařilo dosud utržit 136 milionů. Což není moc dobrá zpráva, protože na tomhle trhu si série dřív vedla extrémně dobře a teď tu zájem opadá, stejně jako v USA. Globální úhrn činí 652 milionů a za dalších 50 může být konec. Při astronomickém rozpočtu (340 milionů) jde o téměř katastrofický výsledek.
Sedmá pozice víkendového žebříčku náleží Super Mario Bros. ve filmu. Ti se promítají už desátým týdnem, přesto pořád dokázali z diváků vyždímat další 2 miliony v USA a skoro 6 ve zbytku světa. V Americe je na účtu 570 milionů, globálně 1,31 miliardy. V USA už se asi z nepodaří sesadit ze 13. příčky historického žebříčku Úžasňákovi 2 (tržba 608 milionů) a celosvětově Ledové království 2 (1,453 miliardy dolarů). Mario se tedy nestane historicky nejúspěšnějším animákem, ale i tak dosáhl famózního výsledku, jaký mu může většina konkurence jen závidět.
Zbytek elitní desítky už dal dohromady jen drobné. Komedie Pappa Mia! od začátku nic moc nepředvedla a tento víkend paběrkuje s 845 tisíci. Dosavadní úhrnný příjem činí slabých 12 milionů. Podobnou trajektorii sleduje další komedie, The Machine. Také měla slabý start, také si vede mizerně teď. Za víkend 575 tisíc, dohromady 10 milionů. S nižším rozpočtem a méně známým obsazením než už Pappa Mia!, ale pořád s příliš vysokými náklady než aby tyhle detaily hrály nějakou roli. No a na 10. příčku se s odřenýma ušima prodral artový film Minulé životy (Past Lives). Recenze jsou sice skvělé, ale diváci prostě nechodí. Do top desítky se podařilo snímku s tržbou 520 tisíc proniknout jen díky tomu, že se výrazně zvedl počet kin, kde se novinka promítá. Zatím se však nezdá, že by mimo klubové publikum mohl být o snímek nějaký zásadní zájem, takže je dost dobře možné, že už se Minulé životy do top desítky nikdy nepodívají.
Už za týden budou mít premiéru The Flash a disneyovka Mezi živly, takže se pořadí žebříčku prakticky určitě bude opět přeskládávat.
Titulní foto: Transformers: Probuzení monster
Zdroje: The Numbers, Box Office Mojo, Deadline I, II, Exhibitor Relations Co. , Luiz Fernando