Jaké jsou předpokládané dopady? Klíčovými ukazateli jsou objem filmové produkce, filmové distribuce a zpřístupňování filmu prostřednictvím kin. Objem filmové produkce pak úzce souvisí s dlouhodobými dopady na výnosy z distribuce a prodeje licencí. Ze všech peněz utracených v audiovizuálním průmyslu 60% směřuje do nefilmových profesí, pouze 40% jsou filmaři. Producentské aktivity jsou zásadním spojovacím prvkem audiovizuálního průmyslu s nefilmovými službami, jako je ubytování, pronájem lokací, IT služby a další. Producenti a distributoři jsou financiéry filmové tvorby a také partnery pro zahraniční produkce. Objem filmové produkce pak ovlivňuje objem práce pro specializované pozice a profese (především OSVČ a MSP) a následnou nabídku v kinech, na internetu (tzv. VOD platformy) a v televizním vysílání. Razantní výpadek na straně filmové produkce může ovlivnit budoucnost celého sektoru a navazujících služeb na roky dopředu. Stejně tak výpadek na straně distributorů a kin může znamenat zásadní existenční problémy pro řadu subjektů a může zásadně změnit celou infrastrukturu nabídky a distribuce filmového obsahu v českých kinech.
- Zahraniční filmové produkce / zakázky: Segment, který i díky dlouhodobé strategické podpoře státu prostřednictvím filmových pobídek výrazně rostl. Objem zakázek se od roku 2017 zdvojnásobil a v roce 2019 činil 6,3 mld. Kč. V tuto chvíli je úplně zastaven. Aktuálně je zrušeno nebo přerušeno natáčení v objemu 4,9 mld. Kč.
- Výroba českých filmů, dokumentů, animované a televizní tvorby: Opět segment, který díky podpoře státu v posledních letech rostl. V roce 2019 byl obrat v tomto segmentu 1,2 mld. Kč. V tuto chvíli je zrušeno nebo přerušeno natáčení za 0,5 mld. Kč. Tento údaj se týká pouze tvorby tzv. nezávislých producentů a nezahrnuje část televizní a online produkce.
- Scenáristé, režiséři a další hlavní tvůrčí filmové profese: Představují klíčovou složku audiovizuálního průmyslu, současně jde o dlouhodobě nejzranitelnější profesní skupinu. Podpora tvůrčí práce v době krize je nezbytnou podmínkou dlouhodobé udržitelnosti audiovizuálního průmyslu. Program na záchranu audiovizuálního průmyslu by měl vytvořit i elementární záchrannou síť pro autory, kteří se ocitli bez příjmů a jimž vládní opatření pomohou jen v malé míře nebo se díky specifickému nastavení kulturního podnikání ocitají mimo rámec podpory OSVČ (tzv. pětadvacítky).
- Distribuční společnosti: Ztráta distribučních společností, které jsou mezičlánkem mezi producentem/prodejcem práv a kinaři a zároveň výrazným financiérem filmové produkce, je vyčíslena profesní Unií filmových distributorů, která sdružuje 38 subjektů, na 1 mld. ročně, tedy 85 mil. Kč měsíčně. Zastavený je i maloobchodní prodej DVD nosičů. Legální trh na internetu je v českém prostředí malý (dle Unie filmových distributorů činí cca 5–10% z celkových příjmů distribuce) a v žádném případě nemá šanci saturovat příjmy z kin. Zejména proto, že nelegální šíření filmů (tzn. krádeže obsahu na internetu, tzv. pirátství) oproti legálním službám rapidně roste (50% nárůst). I v této situaci musí distribuční společnosti nést ekonomickou zátěž tvořenou fixními náklady, především platy zaměstnanců, ale také investicemi do nákupu a distribuce filmů, jejichž uvedení bylo narušeno nebo odloženo, tedy film do distribuce nejde, nicméně distribuční kampaň a technické náklady (titulky nebo dabing filmů pro děti) byly realizovány. -
- Kina: Obrat kin je 2,6 mld. ročně z filmových projekcí, celkový obrat včetně občerstvení, kinoreklamy, pronájmů sálů a dalších služeb je cca 3,5 mld. ročně. Čistý podíl kin, a tedy možný propad příjmů se pohybuje jen u vstupenek okolo 1,2 mld. ročně, tedy 100 mil. Kč měsíčně (bez započtení občerstvení, kinoreklamy ad.). Kina i přesto musí dál platit nájem, splátky půjček na vybavení a energie. Možnost využít moratoria na odklad splátek a dohody s pronajímatelem prostor na odkladech nájmu jsou jen dočasným řešením. Provozovatelům kin navíc hrozí, že ani po skončení epidemie nebudou mít na úhradu odložených nájmů a splátek prostředky. Řada provozovatelů kin jsou soukromníci, ale také příspěvkové organizace. Ztráta tak postihuje jak soukromé subjekty, tak obce a města. Řada soukromých kin je jako kulturní prostor dotována z obecních rozpočtů, což může ovlivnit jejich možnosti čerpat pomoc v rámci programu Antivirus.
- Reklamní tvorba: Rychle reagující část průmyslu. Bude velmi ovlivněna kapacitami zadavatelů reklamy, a je tedy navázaná na opatření mimo audiovizuální průmysl a bude reagovat na celkovou ekonomickou situaci firem. Obrat v tomto segmentu činil 1,8 mld. Kč. Tento segment z velké části zahrnuje zakázky zadávané zahraničními zadavateli, které jsou a i nadále budou ovlivněny restrikcemi uzavření hranic. Tento segment také za standardní situace funguje úplně bez veřejné podpory.