Režiséři Anton Ernst a Tati Golykh chystají válečné drama Finding Jack. Scénář filmu vychází z románu Garetha Crockera, jenž pojednává o zlomeném muži, který odchází zemřít do války ve Vietnamu. Tam však zachrání vážně zraněného armádního psa Jacka a v jeho společnosti nachází nový smysl života. Když válka skončí, bere armáda Jacka jako svůj majetek a hrozí, že budou rozděleni, a tak začíná náročná cesta, během které se pokusí pán a jeho pes zachránit jeden druhého.
Zápletka filmu je ale v tomhle případě dost podružná a je pravděpodobné, že jestli snímek nakonec skutečně bude dotažený do konce, jen málokdo jej bude hodnotit čistě pro jeho umělecké zpracování. Režiséři totiž tvrdí, že při hledání ideálního představitele hlavní lidské role přišli na to, že ji může hrát jedině James Dean. Ano, ten legendární a skoro 65 let mrtvý James Dean (Rebel bez příčiny, Na východ od ráje...). Filmaři získali požehnání Deanovy rodiny, která tvůrcům poskytla práva na restaurování jeho podoby a hereckého výkonu. O ten se postará digitálně vytvořený dvojník, jehož mají připravit společnosti Imagine Engine (Spider-Man: Daleko od domova, Detective Pikachu, Hra o trůny, Fantastická zvířata 2…) a MOI Worldwide (hlavně reklamy). Hlas postavě by měl propůjčit Deanův imitátor.
Přípravné práce by měly začít ještě tenhle měsíc, nicméně projekt vyvolává kontroverze. Mezi filmovými novináři i zástupci Hollywoodu se strhla diskuse o tom, zda je oživování zesnulých herců košer. Kupříkladu Chris Evans vyjádřil znechucení a následně se zeptal, jestli příště bude počítač malovat nové obrazy od Picassa nebo skládat další písničky Johna Lennona. Tvůrci po vlně negativní kritiky vzkázali, že jí příliš nerozumí. Znovu se zaštítili podporou Deanovy rodiny (ta už v minulosti licencovala Jamesovu podobu pro nejrůznější reklamní kampaně a tvrdí, že tak chtějí udržet živý jeho odkaz. Režiséři tvrdí, že z jejich strany jde čistě o umělecký krok a nikoliv snahu se zviditelnit. A dodávají, že digitální triky jsou jen nástroj, který slouží k dosažení cíle, úplně stejně, jako když například tvůrci Star Wars: Posledního z Jediů využijí archivní záběry k tomu, aby se ve filmu mohla znovu objevit zesnulá Carrie Fisher.
V tomhle konkrétním případě je nicméně těžko uvěřitelné, že opravdu nejde o marketingový tah. Anton Ernst ani Tati Golykh dosud nemají na triku žádné známé projekty a navíc za filmem Finding Jack stojí společnost CMG Worldwide. Ta zajistila práva na využití hercovy podoby a do budoucna s podobnými projekty ani zdaleka nekončí. Ba naopak. Spolu se společností Observe Media vytvořila novou společnost Worldwide XR, která „zastupuje“ více než 400 zesnulých osobností, které také hodlá (alespoň některé) znovu přinést k životu. Společnost tvrdí, že zatímco soudobí influenceři jsou jen takový momentální poryv větru, síla zesnulých legend je neotřesitelná. Na otázku, zda ždímání zesnulých není neetické, firma reaguje tvrzením, že jde o trend, na který si společnost teprve musí zvyknout, ale rozhodně z toho trend bude, a tak je prý lepší, když se o vyobrazení zesnulých celebrit postará někdo, kdo to udělá citlivě, než aby se to dělo jen tak hala bala.
Možná právě v takovém vyjádření lze rovnou najít protiargument proti výše uvedenému porovnání oživení Jamese Deana s oživením Carrie Fisher. I u něj můžeme diskutovat o tom, nakolik je etické. Ale aspoň by mělo být složené kompletně ze záběrů, které sama herečka natočila, na proces dohlíží z blízka její rodina (včetně dcery, profesionální herečky) a vše je v rukou režiséra, který všechny použité záběry s Carrie již dříve natočil a diskutoval s ní o tom, že v závěru trilogie bude prostor k uzavření příběhu její postavy.