Absolutním vrcholem snímku jsou pak přímo omračující záběry z vesmíru. Chvílemi si připadáte, jako když doopravdy sedíte v raketě, připravené ke startu nebo se řítíte obrovskou rychlostí volným pádem k zemi. Po technické stránce není filmařům co vytknout. Přistání na Měsíci vypadá velmi autenticky. Klaustrofobické pohledy z kokpitu jsou podobné těm z Cuarónovy Gravitace. Dlouhé, nepřerušované záběry na nekonečnost kosmu zase připomínají Kubrickovu Vesmírnou odyseu.
Příjemné je rovněž herecké obsazení. Vedle ústřední dvojice Gosling-Foy zazáří ve vedlejších, leč výrazných partech třeba Jason Clarke (Everest, Smrtihlav) nebo Corey Stoll (Ant-Man, seriál House of Cards). Samotný Ryan si zde po Drive či Blade Runnerovi 2049 zahrál další svoji typickou postavu, která toho moc nenamluví a nedává najevo žádné emoce, ani když se loučí s vlastními dětmi před odjezdem na misi, z níž se s vysokou pravděpodobností nemusí vrátit. Tenhle podivný, skoro až robotický charakter hlavního hrdiny mi na snímku trochu vadil. Nicméně chápu, že skutečný Neil Armstrong takový vážně byl, a právě jeho chladnokrevnost z něj dělala tak skvělého astronauta.
Kdybych měl na Prvním člověkovi najít něco negativního, pak myslím, že snímku by rozhodně prospělo, kdyby se tak o dvacet minut zkrátil. Více než dvouhodinová stopáž v kombinaci s pomalým tempem, v jakém se příběh odvíjí, bude na mainstreamové publikum přeci jen dost vyčerpávající. Jinak si Damien tímto dílem v pouhých 33 letech definitivně upevnil pozici jednoho z nejlepších a nejosobitějších režisérů současnosti. Případné ceny Akademie si celý tvůrčí tým nepochybně zaslouží.
Verdikt
Ačkoli dané téma svádělo (navíc v předvečer 50. výročí od Armstrongova letu na Měsíc) k vytvoření vlastenecky pojatého oslavného velkofilmu, Chazelle s Goslingem se rozhodli vydat vlastní cestou a natočili syrové realistické komorní drama o velké bolesti, jakou je třeba vytrpět, pokud se chcete zapsat do dějin. Po všech stránkách zručně vybroušené dílo, věrně popisující skutečné historické události se všemi klady i zápory, jemuž k dokonalosti chybí jen málo. První člověk nabízí fascinující audiovizuální zážitek, na který po odchodu z kinosálu jen tak nezapomenete.