Druhý „zlepšovák“ - zkrácení večera. Akademie argumentuje tím, že všechno uvidíme, jen zkrátka a dobře některé části předávání poběží ze záznamu, a tak se vystříhá chůze oceněných k pódiu a podobná „vata“. Většina komentátorů se shoduje, že jim délka večera nevadí – tři hodiny, nebo tři hodiny a padesát minut, to už prostě není žádný výrazný rozdíl. Navíc by měl být večer určený primárně oceněným, kteří třebas jednou za celý život můžou ukázat rodičům plody svojí mnohaleté dřiny. Když už se tedy musí krátit, ať jdou pryč nejrůznější komediální čísla, která stejně mají vždy rozpačitou kvalitu. Ale je jasné, že taková cesta by neprošla, ABC přenos chápe jako zábavní program.
No a největší kontroverze logicky budí zavedení kategorie „populárních filmů“. Nikdo netuší, co se pod ní skrývá a jak bude určena. Zda podle rozpočtu, tržeb, nějakého lidového hlasování nebo jak vlastně. Většina komentátorů se shoduje na tom, že cena zavání dojmem „ceny útěchy“, nepůsobí jako plnohodnotný Oscar, o které se musejí filmy bít v té nejtvrdší konkurenci. Dále cena o to víc zdůrazňuje, jak se vkus Akademie a zbytku světa rozchází. Spousta komentátorů se skutečně domnívá, že na vznik ceny tlačil Disney, aby si udělal další reklamu pro svoje velkofilmy. Otázka přitom je, zda blockbustery vůbec nějakou cenu potřebují a zasluhují. Jestli pro ně náhodou stamilionové tržby a oddaná láska fanoušků po celém světě nejsou odměnou dostatečnou.
A konečně také vyvstává otázka, zda vytvoření blockbusterové kategorie velkofilmům nevezme šanci bodovat v kategorii hlavní. Spousta komentátorů se domnívá, že zrovna třeba Black Panther by mohl mít šanci bodovat v hlavní kategorii sám o sobě, ale takhle si akademici mohou říct, že nominace v kategorii „populárních filmů“ přeci musí stačit a není tak potřeba s velkofilmem zabírat místo v kategorii hlavní. Když už se musí zavádět nová kategorie, měli by podle většiny komentátorů být oceněni třeba kaskadéři, výkony digitálních postav a nebo třeba casting, což jsou všechno kategorie, v nichž by právě populární velkofilmy jistě bodovaly.
Přinesou vůbec změny změnu ve sledovanosti?
A nejzábavnější na tom celém je, že prakticky nikdo nevěří tomu, že by jakýkoliv z výše uvedených kroků mohl mít na sledovanost zásadní pozitivní vliv. Ano, v minulosti vždy došlo k diváckému nárůstu, když byl nominovaný nějaký populární hit, to je pravda. Ale bude mít "cena útěhy" stejnou váhu? A sledovanost klesá permanentně, napříč celým televizním vysíláním. Oscary nejsou jako sport, který musíte vidět okamžitě. Většinu diváků zajímá jen určitá část přenosu (děkovná řeč oblíbence), spoustu z nich dokonce jen holé výsledky. To všechno si snadno dohledají na internetu.
Divácké návyky se zkrátka mění a drobná úprava formátu mladé konzumenty reklam vrátí před televizory jen těžko. Noční talkshow už se dávno poučily, že nejvíc muziky udělají online, kde si uživatelé mezi sebou nasdílejí ty nejzajímavější segmenty posledního dílu, aniž by kvůli tomu trávili čas sledováním celého pořadu. Možná by tedy bylo namístě lépe pracovat s novými médii, u televizního přenosu přestat nadbíhat mladým, kteří se ke sledování Oscarů nejspíš stejně nevrátí, a raději co nejvíc jít na ruku skalním fanouškům, kteří ještě zbyli.
Připomínáme, že zatím jde o předběžné reakce, jaký dopad budou mít změny v praxi, to teprve uvidíme. Zástupci Akademie tvrdí, že je veřejnost zkrátka skeptická k novinkám, protože měnit zaběhnuté tradice je jednoduše nepopulární. Veřejnost si ale zvykne a změny časem docení. ABC je upřímně jedno, jestli Oscarům nějak ublíží nebo přilepší, prostě zkusí něco, co třeba přinese sledovanost. A když ne, tak nevadí, každá změna jde zase zrušit, jak se ostatně v historii nejzářivější filmové ceny v historii už mnohokrát stalo, když se udělala nějaká bota. Otázka je, zda tahle potenciální bota nemůže reputaci cen poškodit nevratně. Ale počkejme si, čas nám dá odpovědi.