Připomínáme, že konsolidace hollywoodského prostoru je způsob, kterým se starší hráči snaží vzdorovat nástupu dravých online společností. Netflix i Hulu rok od roku navyšují procento vlastního obsahu, oproti tomu licencovanému, aby nebyly závislý na svých de facto konkurentech. Stále se objevují nepotvrzené zprávy o tom, že by Netflix mohl koupit celé studio Europacorp (96 Hodin, Taxi, Valerian…). A všechny VOD služby hledají další cesty do domácností. Netflix začíná být běžně dostupný v settopboxexh dalších a dalších kabelových operátorů v USA. Amazon zase hodlá investovat do evropského obsahu a plánuje spojení s řadou evropských mobilních operátorů, takže je docela dobře možné, že už brzy za hubičku dostane k datovému paušálu také Amazon Video (V Indii dával operátor svým zákazníkům Amazon Prime za zhruba 160 korun ročně!). A příští rok na jaře hodlá svou videoslužbu spustit Apple, který za nápady předních tvůrců platí jako divý.
Disneyho snahu o odkoupení Foxu jsme popsali snad už dodatečně, doplňme snad jen skutečnost, že ve hře je stále také varianta, že se Disney skrze Fox stane kompletním vlastníkem společnosti Sky, která je v Evropě obrovským satelitním operátorem s přístupem k desítkám milionů domácností. Jak se spojují pro nováčkům na trhu další tradiční hráči? CBS se snaží urychlit spojení s kabelovou společností Viacom. Spojení brzdí jednání o ceně a manažerských pozicích v nově vzniklé sloučené firmě. A pak je tu především obrovský soud, který se točí kolem spojení gigantického kabelového operátora AT&T a Time Warneru (společnost nadřazené studiu Warner Bros., DC komiksu, stanici HBO a dalším). Jádro sporu s antimonopolním úřadem stále vychází z obavy, že by vertikálně sloučená společnost měla na trhu příliš velkou sílu, když by se tak velký tvůrce obsahu spojil s tak velkým poskytovatelem připojení. Vzniká obava, že by AT&T upřednostňoval obsah Time Warneru a cíleně poškozoval konkurenty (třeba snížením rychlosti internetu pro uživatele Netflixu apod.) a co hůř, že by tu vznikal nebezpečný precedent a podhoubí pro kartelové dohody (dvojka na trhu poskytování připojení, Comcast, už je podobným způsobem vertikálně spojená se společností NBC-Universal a o spojení CBS-Viacom už také byla řeč).
Vlastní cestou chce jít snad jedině studio Sony. Nebo alespoň to tvrdilo svým lidem na poslední interní schůzi. Sony se momentálně nechce s nikým spojovat, ale chce využít svoji menší velikost k tomu, aby bylo pružné a mohlo věnovat patřičnou péči menším projektům, které jsou pod rozlišovací schopnosti konkurenčních gigantů. Tímhle stylem je podle Sony provádět inteligentní investice, jako byl třeba loňský Baby Driver – rozpočet 34 milionů, celosvětové tržby 226 a tři nominace na Oscary, to je prostě dobrý deal.
Hollywoodský trh samozřejmě zásadně rozhoduje o tom, jaké filmy a seriály uvidíme, kdy je uvidíme a v jaké podobě, takže vás o dalším vývoji na kolbišti velkých hráčů budeme nadále informovat.
Zdroje: THR, Variet I, II, III, IV, V, VI, VII, NY Times, Deadline I, II, III, IV,