Nový týden začneme malou kuriositou. Brendan Bettinger, redaktor populárního filmového serveru Collider, vystudoval matematickou statistiku, a tak jednou za čas připraví rozsáhlejší článek, ve kterém své znalosti využívá v praxi. Naposledy se pokusil ověřit, jestli pozitivní recenze mají vliv na návštěvnost filmu v kinech, popřípadě jaké faktory mají vliv na návštěvnost obecně. Postupnou analýzou došel k závěru, že největší vliv mají recenze, rozpočet filmu (potažmo tedy, jak moc je vidět reklamní kampaň a jak bombastické věci v ní vidíme), množství sálů, ve kterých je film promítaný, rating (zda je film pro celou rodinu nebo jen pro dospělé) a skutečnost, jestli film je nebo není sequel.
Co se recenzí týče, bral Brendan v potaz audience meter na Rotten Tomatoes, návštěvnost zkoumal pouze v amerických kinech. Jeho model se nakonec dalo aplikovat na 65 procent filmů, které šly do amerických kin v roce 2011 a 61 procent filmů, které šly do kin v roce 2010. Což možná na první pohled může působit dojmem, že je Bettingerova rovnice pořád ještě dost nepřesná, ale na druhou stranu, najít u něčeho tak nepředvídatelného jako je komerční úspěšnost filmů společný algoritmus, který ve více než šedesáti procentech platí, to vůbec není špatný výkon. Ve skutečnosti samozřejmě existuje ještě celá řada dalších faktorů, jako datum premiéry či momentální konkurence a model prý není aplikovatelný na miliardové megahity, ale pořád je z početního cvičení patrné, že matimatika plus mínus potvrzuje to, co jsme doposud podvědomě tušili, tedy že většině případů hraje největší roli to, jestli o filmu ví co největší množství lidí, ohromila je reklamní kampaň, mají možnost film vidět a ohlasy jsou pokud možno příznivé.
A jak že tedy vypadá ona magická rovnice?
Tržby filmu v amerických kinech = -80 + 0.6xAudience Meter na Rotten Tomatoes + 0.5xRozpočet + 0.025x Množství sálů, do kterých je film nasazený + 50xPokračování (přičemž hodnota může být 1 – film je pokračování nebo 0 – film není pokračování) + 20xPG13 (opět hodnoty 0 a1)
Jako příklad si spočítejme třeba Rychle a zběsile 5: Na Rotten Tomatoes sesbíral snímek od diváků 83%, rozpočet činil 125 milionů, film byl nasazen do 3793 kinosálů, jedná se o sequel s ratingem PG13. Dosadíme do rovnice a voilà: -80+49.8+62.5+94.825+50+20=197.125. Ve skutečnosti snímek v amerických kinech utržil 209 milionů, což je jen minimální odchylka. Zkuste si to sami, u řady filmů počty opravdu vycházejí.
Pokud rozumíte anglicky a nebojíte se matematiky, určitě se pusťte i do původního článku, je to zajímavé čtení.