Avengers k dnešnímu dni stihli v kinech utržit 1, 195 miliardy dolarů a mají našlápnuto k tomu, aby se stali třetím nejúspěšnějším filmem všech dob (momentálně na třetí příčce sedí poslední Harry Potter s miliardou a 382 miliony). To na první pohled vypadá jako ohromná tutovka, že? Renomovaný analytik z Wall Street, Todd Juenger, v tržbách Avengers až takovou výhru nevidí. Ano, čísla jsou pozitivní, ale o žádný zázrak se podle něj nejedná. Proč?
Protože Disney Marvel koupil za 4,2 miliardy dolarů a to v situaci, kdy chvíli předtím koupil za 7 a půl miliardy Pixar a chvíli potom vyházel spoustu peněz na propadáky jako Princ z Persie, Tron, Na vlásku nebo John Carter. Než šli Avengers do kin, musel každý následující film od Marvelu v kinech utržit nejméně 517 milionů dolarů, aby se investice vůbec vrátila. A to přitom do té doby jednotlivé Marvelovky v kinech dělaly v průměru jenom 417 milionů!
Po Avengers se situace mírně zlepšila, miliardové tržby způsobily, že dalším filmům stačí utržit už „jen“ v průměru 437 milionů, což je podstatně reálnější, obzvláště vzhledem k tomu, že zahraniční trhy posilují (Rusové a Číňané staví 3D sály jako diví), ale to pořád Juenger nepovažuje za kdo ví jakou výhru a trvá na tom, že částka, kterou Disney zaplatil za Marvel je přemrštěná a ne nutně opodstatněná. Podívejte se na podrobný rozpis:
Podle Juengera by Avengers mohli v kinech utržit 2 miliardy, 50 milionů dostane studio za televizní práva, 1,2 miliardy za domácí video a 500 milionů za hračky a další merchandising. To dohromady činí 3,78 miliardy dolarů. Co se nákladů týče, tak na 220 milionů přišel rozpočet filmu (podle některých zdrojů to bylo i víc), jednu miliardu dostanou provozovatelé kin, 150 milionů stála reklama a výroba filmových kopií, 117 milionů bude stát distribuce domácího videa, 125 milionů spolkla výroba upomínkových předmětů, 257 milionů dostane podle příslušných smluv Paramount, dosavadní distributor filmů od Marvelu, a 558 milionů dostanou další podílníci. Celkové náklady by tedy měly činit 2,4 miliardy a Disneymu tudíž zbyde 1,29 miliardy čistého zisku.
Pokud přistoupíme na Juengerovu matematiku (dvoumiliardové tržby se mi zdají přestřelené a naopak 500 milionů z merchandisingu se zdá být docela málo), pak se nejedná o nijak horentní sumu, vzhledem k několika faktům: Nikdo dopředu nemohl tušit, jestli budou Avengers takhle úspěšní, Disney ze zisku nedostane do prasátka ani dolar, rovnou z peněz bude splácet investici (připomínám, že jenom Marvel stál 4,2 miliardy) a nikde není řečeno, že další superhrdinské filmy budou takovéhle hity - hlas po komiksovkách se může kdykoliv vyčerpat a žádná Marvelovka zatím takhle úspěšná nebyla. Nemluvě o tom, že tržby v kinech možná rostou, ale trh s domácím videem pozvolna umírá.
Co z toho všeho plyne? Avengers sami o sobě rozhodně jsou úspěchem, ale z dlouhodobého hlediska to pořád nemusí být pro Disneyho dost a bude trvat mnoho řadu let, než investice do Marvelu začne přinášet zisk. Juengerovu analýzu je samozřejmě třeba brát s rezervou (viz přestřelené odhady tržeb z kin, vůbec nebere v potaz, že spolu s filmy Disney koupil i komiksy atd.), ale zároveň poměrně srozumitelně osvětluje, proč tržby v kinech nejsou všechno a proč se hollywoodská studia chovají tak, jak se chovají. Proč vkládají většinu úsilí do několika prostoduchých blockbusterů pro masy, bojí se dělat riskantní rozhodnutí, tlačí jedno pokračování za druhým a v reklamní kampani jsou schopna vyzradit z filmu prakticky všechno. Odpověď zní: Protože jde o miliardy a nikdo nechce být ten, kdo je odvážným rozhodnutím prodělal. Pokud neuspějete s odvážným rozhodnutím, jste v háji. Pokud neuspějete s pátých sequelem, vždycky se můžete vymlouvat, že až doposud to přece fungovalo.
Zdroj: Deadline