Filmový zákazník je zákazník jako každý jiný a snaží se za svoje peníze/čas získat co největší hodnotu (nejsilnější zážitek, nejvíc uvolněného dopaminu v mozku). Proto zvlášť od vynálezu digitálních triků obří rozpočet znamenal téměř automatický úspěch. Vysoká investice zajišťovala, že divákům bude možné v kině ukázat, co nikde jinde neuvidí. V posledních letech se sešlo hned několik faktorů, které tuhle formuli znevažují.
Tak především, digitální triky jsou už v dnešní době s přimhouřením očí fotorealistické a jenom přilít další peníze už jednoduše nestačí. S klesajícími výrobními náklady je také možné obdobné zážitky nabízet i mimo kina. A platí také to, že čím je větší investice, tím je často větší snaha snížit riziko. Filmy tak mají hodně obroušené hrany, aby nikoho neurazily, nešokovaly, směly na ně děti a byly srozumitelné pro celosvětový trh. Vznikají unifikované produkty bez překvapení a hodnota zážitku pro diváka klesá.
Bergquist bude ve své analýze pokračovat v dalším pokračování, ale už teď čísla podkládají to, co jde delší dobu usuzovat selským rozumem: Konkurence pro kina je v dnešní době obrovská a v řadě případů je zdarma (sami si sáhněte do svědomí, kdy naposledy jste několik hodin brouzdali na Youtube nebo klábosili se známými přes sociální sítě). A pokud chtějí filmy diváky oslovit, musí jim nabídnout kvalitní a něčím nový zážitek – v době vyrovnaných triků tedy předně kreativní nápady, nečekané zápletky, poutavé příběhy, silné postavy. A to všechno se pak musí srozumitelně komunikovat skrz marketing, aby o tom publikum vědělo.
Jenže přiznat, že pracujete v segmentu, který nemá dobré dlouhodobé vyhlídky (do něhož by tedy investoři nejspíš neměli vkládat příliš velké peníze) a k tomu vesměs děláte bezpečné produkty bez nějaké větší inovace a přiměřené chuti riskovat, to samozřejmě nejde. Tak se radši hledá obětní beránek a předstírá se, že hledat chybu primárně u sebe není opodstatněné. Jak současná situace ovlivní zábavní průmysl do budoucna, to je otázka, ale kdyby si producenti zkusili vzít příklad z řady nečekaných hitů, kterým se letos povedlo bodovat, asi bychom se nikdo nezlobili…
Zdroje: New York Times, Medium I, II