- Recenze filmů
- Poslední komentované
2
ČLÁNEK
| 22.12.2024 10:04
1
ČLÁNEK
| 21.12.2024 21:19
1
ČLÁNEK
| 21.12.2024 18:05
11
ČLÁNEK
| 20.12.2024 20:19
3
ČLÁNEK
| 19.12.2024 15:35
Ale kolik takových, kteří "s sebou berou přátele, aby jim skrze film ukázali, jak je dokáže Bůh milovat" bylo reálně v kinech? (Ty nemáš ty statistiky z jednotlivých států, tudíž ani nevíš, zda to opravdu tolik bodovalo na Jihu - to že jsou tamější pastoři hodně slyšet můžeme číst taky tak, že se americká média tématu chopila - reálně tedy byli slyšet právě proto). Není to spíše jen velmi šikovný způsob, jakým žurnalisté mohou opětovně shrnout svůj zjednodušující pohled na religiozitu a zbožnost v USA? Myslím tím americké novináře, zpravidla liberály, kteří tradičně opovrhují kulturou států "biblického pásu". Určité ultrakřesťanské netradiční diváky jistě téma do kin dokopalo, možná i značné množství, leč většinu? To si skutečně nemyslím. Tvoje interpretace, pokud jsi ten film viděl (nebo jsi ji tedy musel odněkud zprostředkovaně přijmout), je rozhodně možná, ale neznamená to, že to tak je + že to tak ostatní čtou. Takový Bill Maher by s tvojí interpretací dozajista souhlasil :-)
A dále - což zcela nesouvisí s filmem - nesouhlasím s tvrzením, že "pro Američany je typické to, že svůj ateismus tají", neboť kupříkladu výzkumy Gallupova institutu jasně ukazují, že to není pravda. Ostatně počet Američanů bez víry se každým rokem zvyšuje (jen pro ilustraci - rok 2007 zhruba 16 procent - 2013 kolem 20 procent).
Poslední věc. Moc nechápu narážku (možná jsem to špatně pobral) "věřící - většina Američanů, co nechce být znevýhodněna". Myslím, že to hodně moc zkresluješ, neboť nejde v žádném případně o diskriminační koncept. Ba naopak, vysoká religiozita je typickou (dobrovolnou) charakteristikou americké společnosti, jak o tom mluví kupříkladu známý americký sociolog a politolog S. M. Lipset, politolog Samuel Huntington či český religionista Tomáš Halík. Ti lidé, až na výjimky (vnější nátlak), nejsou do víry nuceni, ona totiž tvoří integrální součást jejich identity. Ale současně se nejedná o jedinou charakteristiku "výjimečné americké identity", tudíž její absence nevylučuje jedince z "velké americké rodiny". Regionálně se to přirozeně liší, ale v obecné rovině je to tak, jak jsem napsal.
Kdybychom měli detailní přístup ke struktuře tržeb, dalo by se (ale jen velmi nepřesně a povrchně) například porovnat, v kterých amerických státech se chodilo nejvíce (+ srovnat s průměry), neboť míra religiozity je z hlediska států celkem pěkně statisticky zmapována (nejrelig.státy: Mississippy, Utah, Alabama, Louisiana versus ty nejméně relig.: Vermont, NH, Maine, Massachusetts, Oregon). Z toho by se dalo něco usuzovat ohledně intenzity víry diváků, kteří navštívili projekci, ale jinak je to jen dohad. Ale jelikož takřka 3/4 Američanů jsou věřící, tak rozhodně je velmi pravděpodobně, že drtivá většina z návštěvníků byla věřící :-)) Ale to lze zřejmě říci i o takovém Ledovém království (americké tržby) či desítkách jiných filmů... O intenzitě či síle jejich víry však lze usuzovat jen velice obtížně.
Je prostě jasné, že na tyhle filmy půjde více věřících :) Jen se to nemůže 100% takhle napsat, protože jak už napsal Jake, před vstupem do kina se žádný formulář o náboženském vyznání, nebo něčem takovém nevyplňuje :D