Přečtěte si, jak vzniká v Hollywoodu nevydařený film:
Režisér Duncan Jones natočil dva dobré filmy (Měsíc, Zdrojový kód). Warcraftu dal tři a půl roku života a přišel k němu jako nadšený fanoušek předlohy. Přesto výsledný film nesklidil nijak zvlášť pozitivní ohlasy. Kde se stala chyba?
Warcraft se dlouhá léta nedařilo odlepit od země. Duncan Jones k němu přišel s jasnou vizí. Navrhl, že by orkové neměli být vykreslení jako masa zlých nepřátel, ale jako plnohodnotné postavy, mezi kterými taktéž můžeme najít mnoho hrdinů. To se zamlouvalo videoherní společnosti Blizzard, které Warcraft patří a na produkci filmu důkladně dohlížela. S podporou Blizzardu se koncept podařilo prosadit a konečně se po letech slepých uliček začalo točit.
Jenže už tady leží zároveň základ všech problémů. S Blizzardem za zády byl Warcraft pod ještě větším dohledem, než je u většiny vysokorozpočtových spektáklů běžné. Požadavky přicházely ze všech možných směrů. Jones byl zvyklý točit filmy jako celek, jinak to ani neumí. A Warcraft se rozhodně jako soudržný celek nepřipravoval.
Každý film je souborem stovek a tisíců drobných rozhodnutí, která dohromady dávají výsledný obraz jedině tehdy, pokud vycházejí z nějaké jasné tvůrčí vize. Když se udělá jedna maličká úprava, možná to nepůsobí jako nic podstatného, ale když je těch změn hodně, najednou máte obrovský problém. Už během psaní scénáře se věci upravovaly na základě různorodých požadavků studia Legendary nebo Blizzardu. Následně se honilo datum první klapky, z různých důvodů se měnily kulisy a tak dále. Během tří a půl roku příprav se neustále dělaly drobné změny, na které bylo třeba nějak reagovat, nějakým způsobem film dál měnit. Veškerý čas pak už podle Jonese trávíte prakticky jenom tím, že opravujete to, co předchozí změna rozbila.
O každé malé rozhodnutí se musíte prát s byrokratickým aparátem a upravit kurz obří filmové produkce je stejně složité, jako když se snažíte upravit kurz u obřího ropného tankeru (zatímco navigovat natáčení malého filmu Duncan přirovnal k jízdě na malém člunu). Takže pokud je film kritizovaný za to, že je nesoudržný a rozháraný, tak s tím Jones naprosto souhlasí a je z výsledku hodně frustrovaný. Není to ale proto, že by jako režisér nevěděl co dělá, ale proto, že nedokázal před nadřízenými prosadit věci, které prosadit potřeboval, aby z Warcraftu udělal tak dobrý film, jakým mohl být.
Zachránil co se dalo, přes rozhořčení je na mnoho věcí hrdý a kvůli strávenému času Warcraft prostě nemůže nemilovat. Konkrétně je například rád, že se mu podařilo vybojovat vztah mezi Durotanem a jeho družkou Drakou. Podle režiséra působí přirozeně, „lidsky“ a přesně takový jej vždycky chtěl mít. Je spokojený s tím, jak se podařilo natočit první boj v lese a jak přehledné je finále filmu, i když se souběžně prostříhává mezi třemi různými dějovými linkami. Také je spokojený s tím, jak Warcraft vypadá. Nemá nic proti realistické podobě Pána prstenů či Hry o trůny, ale domnívá se, že už je tenhle přístup ohraný a nikdo se nesnaží o nic nového. On chtěl vykreslit Warcraft v živých barvách a přinést fantastický svět, kde jsou těsně vedle sebe kondenzované zasněžené vrcholky, stejně jako obyčejné lesy, kam jde za chvíli dojít pěšky. A to se mu podařilo.
Můžeme doufat, že někdy uvidíme nějaký režisérský sestřih? Bohužel ne. Jak už bylo řečeno, spousta věcí byla změněna ještě dlouho předtím, než se realizaci stačily jen přiblížit, a i když některé scény nakonec natočeny byly, je to úplně jedno, protože u podobného filmu prakticky všechny záběry potřebují velké množství triků, a pokud se ty triky nikdy nedodělaly, je scéna stejně nepoužitelná, jako by se nikdy netočila.
Jakkoliv je ale Jones zklamaný a vyčerpaný, pokud by přišla příležitost točit pokračování, chopil by se jí. Sám podotýká, že možná je prostě jenom masochista, ale domnívá se, že v prvním filmu odvedl tu nejtěžší práci, když složitě představoval svět Warcraftu. A teď by z těch tří a půl let dřiny chtěl něco vytěžit a pořádně si v tom zavedeném světě pohrát. Při momentálním natáčení vlastního námětu s názvem Mute se skvěle zrelaxoval, takže v případě zájmu studia bude připravený.
A na závěr jako bonus ještě video, ve kterém Duncan Jones čelí tváří v tvář kritice:
Warcraft je adaptací populární fantasy videohry, ve které se do fiktivního světa Azerothu začnou skrze magický portál valit zástupy orků (tzv. Horda) a rozpoutají masivní válku proti domorodému obyvatelstvu (lidé a jejich spojenci - tzv. Aliance). Film by se měl zabývat prvním střetem obou znesvářených stran. Režíruje Duncan Jones, hrají Ben Foster, Dominic Cooper, Paula Patton, Toby Kebbell nebo Clancy Brown.
Článek poprvé vyšel v září 2016.
Zdroj: Thrillist