Fantastická čtyřka nedopadla dobře. Můžeme se jen dohadovat o tom, co přesně se tenkrát stalo, ale vše nasvědčuje tomu, že došlo k neshodám studia s režisérem Joshem Trankem, po kterých následovaly výrazné přetáčky a přestříhání původní režisérovy vize. A při návštěvě kina vlastně bylo celkem jedno, jestli je za nevalný zážitek odpovědný „neschopný režisér“, jehož špatnou práci bylo třeba „zachraňovat“ anebo naopak „tyranské studio“, které se filmařům pletlo pod ruce a jejich práci totálně rozvrtalo. Na následujících řádcích se každopádně podíváme na to, jak měl film vypadat v úplných počátcích, kdy na scénáři pracoval Jeremy Slater.
Slater na snímku dělal asi šest měsíců, napsal něco mezi 10 a 15 verzemi scénáře. Je sice v titulcích uveden jako jeden ze scenáristů, ale do filmu se dostala vlastně jen jedna jeho věta. Jinak filmaři využili jen část jeho dějové kostry. Už jeho verze začínala s Reedem a Benem jako s malými chlapci, následně se děj přesunul do školy pro nadané v rámci Baxterovy nadace, kde se Reed seznámil s Victorem, následně se skupinka studentů s pomocí teleportačního zařízení přenesla do Negativní zóny (ve filmu nakonec „Planeta Nula"), získala nadlidské schopnosti a Victor se z ní vrátil jako záporák.
Tohle všechno nicméně v původním scénáři zabíralo zhruba 45 stránek ze 130, zatímco výsledný snímek se po Doomově návratu už pomalu schyluje ke konci. Co všechno z původní Slaterovy vize zmizelo? Doom nebyl jediný padouch. V Negativní zóně se mládežníci utkali s Annihilusem, vládcem Negativní zóny, který ve filmu měl být vykreslený jako agresivní kybernetický Tyranosaurus. Victor je považovaný za mrtvého, avšak Annihiluse porazí a z jeho Kontrolní hole (Control rod – mocný artefakt, který v komiksech ovládá kosmickou energii) si vytvoří živoucí zbroj.
Po návratu na Zem Doctor Doom vyhlásí válku celému civilizovanému světu, Mole Man (ve filmu byl pouze jako „civilista“, doktor Allen) vypustí na Manhattanu dvacetimetrové, geneticky vytvořené monstrum, do Baxterovy nadace vtrhnou ozbrojení vojáci a celé finále se mělo odehrávat ve válkou rozervané Latverii (Victorova domovská země), kde by se Fantastická čtyřka ve válečné bitva ala Zachraňte vojína Ryana utkala s Victorovými Doomboty. Potitulková scéna měla ukazovat Galactuse a Silver Surfera, kteří ničí celou planetu. Ve snímku neměli chybět mutanti, mimozemšťané a létající auto Fantastické čtyřky.
Krom konkrétních dějových motivů se původní scénář hodně lišil především v tónu. Slaterův film měl být veselý a hravý, kdy by například Baxterova nadace měla působit jako taková sci-fi verze Bradavic, plná studentů s různými technologickými hračkami. Nemělo chybět spousta humoru a velkolepých atrakcí. Josh Trank místo toho chtěl natočit temnější, vážnější a realističtější příběh. Podobný vývoj projektu je podle scenáristy v Hollywoodu zcela běžný a naprosto rozumí tomu, proč studio vyškrtlo finančně nákladné scény. Ve Slaterově verzi by přišel film tak na 300 milionů dolarů, což je nemyslitelné, vzhledem k tomu, kolik předchozí Fantastické čtyřky dokázaly utržit v kinech. Je ale docela klidně možné, že všechny postupné změny rozkopaly Čtyřku natolik, že už nakonec zkrátka nedržela pohromadě, zvlášť když se nikdy nevymýšlelo zcela od začátku a na míru nejnovější verzi filmu, ale nějakým způsobem se vždycky lepilo na předchozí kostru, která už pro nejnovější detaily nemusela být adekvátní.
Co vy na to? Popisuje Slater svoji verzi hezky? Zní lákavě? Nebo by jeho scénář výsledku nakonec nijak nepomohl?
Zdroj: Screen Crush