Příběhy Stephena Kinga jsou tak populární, že by čtenáři snad každý z nich hned rádi viděli na filmovém plátně. Řada z nich už se skutečně adaptace dočkala a mnoho dalších se do kin chystá, i když jsou přípravy mnohých z nich z různých důvodů značně komplikované. Některé osiřelé plány zůstávají jen plány a neurčitými nástřely do vzdálené budoucnosti, kdy se jich možná chopí další tvůrci. V dnešním článku přinášíme souhrn některých ze zajímavých kandidátů, kteří jsou (snad) na cestě k divákům.
Temná věž
Žánrově se Temná věž pohybuje na rozhraní fantasy, sci-fi, hororu a westernu a odehrává se ve světě, který připomíná divoký západ, ale funguje v něm de facto feudální společnost, objevují se prvky magie, ale také technologické relikty z vyspělé, leč dávno zapomenuté civilizace. Hlavním hrdinou je pistolník Roland Deschain, poslední z artušovského rytířského řádu, který se snaží najít bájnou Temnou věž, která je podle legendy spojnicí všech existujících světů. Pistolník se Věže snaží dosáhnout proto, že jeho vlastní svět se začíná rozpadat a věž je jeho poslední šanci na záchranu. Rolandovy skutečné pohnutky a motivy jsou však zahaleny tajemstvím.
Na tuto ságu padá asi nejvíc fanouškovských otázek a přání. Je tedy dobře že se u Temné věže věci opět nenápadně dávají do pohybu. Plány na její realizaci léta pasivně pluly od studia k studiu, až zakotvily u Sony, které je na tahu s vlastním pokusem o přivedení obsáhlého příběhu do kin. Studio před dvěma měsíci ohlásilo, že se s nezávislou společností MRC dohodlo na spolufinancování projektu a jako první leží na stole hororově-fantasticky laděný scénář úvodního dílu Pistolník, jenž se zaměřuje na vztah dvou ústředních postav, pistolníka Rolanda a jeho adoptivního syna Jakea. Napsali ho Akiva Goldsman (Já, robot, Čistá duše) a Jeff Pinkner (Amazing Spider-Man 2, Lost, Alias) a vedení studia je z něho údajně nadšené.
Režírovat má nově Nikolaj Arcel (Muži, kteří nenávidí ženy; Zabijáci). Ten je prý velkým fanouškem knižní série a dobře se v ní orientuje. Na studio zapůsobil i svým zobrazením zmíněných Mužů, kteří nenávidí ženy, protože temné pojetí je pro Kingovu sérii přímo žádoucí. S castingem se čekalo právě na najmutí režiséra, tak se výběr herců snad konečně pohne. S postavou Pistolníka se v posledních letech nejvíc spojovali Russel Crowe a Javier Bardem, kteří tuto roli údajně pořád se zájmem vyhlížejí. S další klíčovou postavou Eddieho Deana byl pak spojován Aaron Paul, který o roli dokonce jednal s někdejším režisérem, Ronem Howardem. Jestli o kohokoliv z pánů bude mít Arcel zájem, zatím netušíme.
Vedle filmů se má chystat i doplňková TV série, o které se zatím v podstatě nic neví. Na závěr tedy můžeme říct, že zrádná, těžkopádná mašinérie s názvem Temná věž je v tuto chvíli opět v pohybu, a že Sony by si ze série chtělo udělat velkou značku, po vzoru rozsáhlých světů Marvelu, Star Wars, Avatara, nebo Transformerů.
Svědectví
Kingovo Svědectví je postapokalyptický román, v němž nehoda s uměle vytvořeným virem vyvolá pandemii, která zabije 99,4 % všech lidí i živočichů na Zemi. Ve zdevastované krajině pak sledujeme boj o holý život ve dvou skupinkách přeživších, které reprezentují dobro a zlo a navzdory už tak nehostinnému stavu světa je čeká nevyhnutelná konfrontace.
To co dlouho slibovala Temná věž, nakonec zřejmě čeká právě Svědectví. Režisér Josh Boone nejprve na svém Twitteru naznačil, že přípravy natáčení jsou v plném proudu, abychom se následně dozvěděli, že Svědectví začne na kabelové stanici Showtime jako osmidílná minisérie, kterou následně završí vysokorozpočtový film pro kina. Všechno se to má začít natáčet najednou zkraje příštího roku. Určitým způsobem by se měl na Svědectví podílet i sám Stephen King, počítá se s tím, že minisérie bude vysoce prestižní a podaří se ji obsadit vynikajícími filmovými herci, jako třeba seriál True Detective.
To
To se odehrává ve dvou časových rovinách. V té první na sebe tajemná bytost bere podobu klauna a terorizuje skupinku dospívajících dětí, v malém americkém městečku. Ve druhé jsou už postavy dospělé a rozhodnou se své dětské noční můře konečně postavit.
Možná už jste postřehli, že zatímco Temná věž nejistě vstává z popela, filmové To se vrací na začátek, protože před pár týdny přišlo režiséra Caryho Fukunagu (True detective, Sin Nombre). Ten na projektu pracoval už od roku 2012, je velkým fanouškem předlohy a jeho angažmá bylo skvělým příslibem. Zdálo se, že filmaři našli představitele děsivého klauna Pennywise, když začali jednat s mladým Willem Poulterem. Ten se postupně osvědčil v Letopisech Narnie nebo Labyrintu, největší dojem ale udělal během nedávného natáčení Iñárrituova historického dramatu The Revenan. Už teď v červnu se spolu s ním mělo To začít natáčet.
Všechno se ale rozpadlo, když režisér neustál dlouhodobé tvůrčí třenice se studiem New Line. Hlavní kámen úrazu byl v tom, že studio chtělo udržet rozpočet na 30 milionech dolarů, zatímco Fukunaga si představoval podstatně rozmáchlejší produkci. Kvůli šetření nemohl Fukunaga do role klauna obsadit Bena Mendelsohna, ale když si vybral levnějšího Poultera, začalo jej studio pro změnu přesvědčovat, ať zkusí najít někoho známějšího. Fukunaga chtěl navíc příběh rozdělit na dvě poloviny, podobně jako film z roku 1990, kdy by ta první pojednávala o hrdinech během jejich dospívání a ta druhá v dospělosti. Studio si ale nebylo jisté, zda dokáže dospělým divákům prodat film s dětskými hrdiny.
Při závěrečném účtování mohlo údajně hrát roli i to, že momentálně v kinech nijak výrazně nezazářil Poltergeist, který měl marketing do značné míry postavený na klaunských výjevech. Po Fukunagově odchodu tak byl projekt odložen na neurčito. Není vyloučeno, že pokud se studio k projektu vrátí, připraví jeden dlouhý film a casting začne nanovo.
Cell (Pulz)
Po celém světě je skrz mobilní sítě vysílán intenzivní signál, který okamžitě přeprogramuje mozky telefonních uživatelů. Hrdinou příběhu je Clay Riddell, který se v nastalém chaos snaží v Nové Anglii najít svoji ženu a syna. Ke Clayovi se přidává skupinka dalších přeživších a společně doufají, že se jim podaří přečkat útoky vzájemně propojených, krvežíznivých „telefonistů“.
Na to, že film se točil od podzimu 2013 a navíc je údajně dokončený, je kolem něj podezřele ticho. A přitom to vypadalo na skutečně ambiciózní kingovskou podívanou pro širokou veřejnost. V hlavních rolích John Cusack a Samuel L. Jackson, kteří už společně hráli ve filmu Pokoj 1408 (adaptace Kinogovy povídky), Isabelle Fuhrman (Hunger Games, Sirotek) a s Todem Williamsem (Paranormal activity 2) na pozici režiséra.
Na scénáři se vedle jiných podílel i sám Stephen King, který v rozhovoru prozradil, že adaptace prošla určitými úpravami, konkrétně především přepsáním konce, který je ještě temnější než v knize. Z apokalyptické "zombie" jednohubky jsme se nakonec začátkem roku dočkali jedné oficiální fotky, na které jsou hlavní protagonisté uprostřed zpustošeného města. Fotku zveřejnily distribuční společnosti Clarius a IFT, které na film získaly práva, tak snad co nejdříve prozradí, kdy film v amerických a hlavně evropských kinech chtějí promítat.
In the Tall Grass
Poslední projekt je v hodně rané fázi. Adaptace In the Tall Grass by se chtěl zhostit Vincenzo Natali (Kostka, Splice, seriál Hannibal), který příběh označuje za nejznepokojivější horor, který kdy četl. Novelu (delší povídku) napsal King spolu se svým synem Joem Hillem (Rohy, Zámek a klíč) a byla publikována pouze v časopise Esquire, později jako e-kniha a audio kniha. Nikdy knižně. Příběh pojednává o sourozencích, kteří projíždějí po silničce mezi kansaskými poli, když uslyší volání o pomoc. Vydají se do lánu vysoké trávy za zvukem a oba se ztratí v místě, kde nefungují běžné zákonitosti časoprostoru a rychle zabloudí. V poli však nejsou sami.
A to je všechno. V minulosti se mluvilo o celé řadě dalších Kingových adaptací, nicméně do našeho výčtu jsme zařadili jen ty projekty, které jsou připravovány v podobě celovečerního filmu pro kina a v letošním roce se o nich objevily nějaké podstatné novinky. V komentářích dejte vědět, na kterou Kingovu adaptaci jste zvědaví právě vy.
Zdroje: Deadline I, Deadline II, EW, Josh Boon, The Wrap, The Wrap II, Variety, Nerdist, Collider, Screen Daily