Do kin vstoupila tento týden celá řada poměrně silných novinek, přesto první příčku v amerických pokladnách opět obsadil Hobit: Bitva pěti armád. Tento víkend utržil 41,4 milionů dolarů a po slabém úvodním víkendu (54,7 milionu) se zdá, že z něj by mohl být držák, na který diváci nepřišli v prvním týdnu jednoduše proto, že odložili návštěvu kina až na svátky. Ve svém druhém víkendu porazil třetí Hobit Neočekávanou cestu (36,8 milionu v druhém víkendu) i Šmakovu dračí poušť (31,5 milionu). Za celé svátky utržil Hobit v USA 82 milionů, celkově už tam udělal 168,5 milionu a hollywoodští analytici předpokládají, že na 300 milionů si za mořem sáhne. Celosvětově má bitva pěti armád na kontě už přes 573 milionů.
Na druhém místě je novinka Nezlomný, drama o nezlomnosti lidského ducha, se kterým režisérka Angelina Jolie usiluje o Oscary. Válečné drama utržilo za víkend vynikajících 31,7 milionu dolarů a po Maleficent se tak znovu ukazuje, že Angelina má stále ještě ohromnou sílu. Akademie na divácky úspěšné filmy slyší, což Angelině zvyšuje šance na postup do oscarového klání. Od vánoční premiéry Nezlomný utržil přes 47 milionů. Na mezinárodní trhy se teprve chystá. Jen o chlup hůře skončil Disneyho muzikál Čarovný les, který krom populární předlohy nabízí také bohaté obsazení v čele s Meryl Streep, Johnnym Deppem či Annou Kendrick. Film utržil za víkend velice slušných 31 milionů a celosvětově od svátečního uvedení již skoro 49 milionů. Zdá se, že se Disneymu daří v posledních letech budovat svým pohádkám velice dobré jméno (Ledové království, Maleficent) a recenze byly také příznivé, takže by návštěvnost měla být poměrně stabilní i nadále.
Čtvrté místo zabírá Noc v muzeu 3, která s 20 miliony dolarů zaznamenala oproti minulému víkendu dvacetiprocentní nárůst! Znovu se tak potvrzuje, že svátky dávají rodinným filmům dlouhou životnost, avšak že by se trojce nakonec podařilo dosáhnout alespoň na tržby dvojky (413 mega celosvětově), zatím příliš pravděpodobně nezní. Celosvětově Tajemství hrobky doposud utržilo 103,7 milionu dolarů. Na páté příčce je muzikál Annie, který o víkendu utržil 16,6 a celkem 45,8 milionu.
Daleko zajímavější je to na šestém místě, kde není žádná nesmělá novinka, ale behemot Hunger Games. Trojka s podtitulem Síla vzdoru: Část první utržila během svého šestého víkendu krásných 10 milionů dolarů, což zhruba odpovídá výkonu Vražedné pomsty ve stejné době. Hůř na tom je Síla vzdoru při porovnání dalších víkendů, tudíž se zdá, že přes 400 milionů se trojka asi nepřehoupne (jednička v USA utržila 408 milionů, dvojka 424 milionů), ale už teď pokořila hranici tří set milionů (306,6 milionu dolarů) a možná už příští víkend sesadí Strážce Galaxie z pozice nejvýdělečnějšího letošního filmu v amerických kinech. Celosvětově první Síla vzdoru zatím utržila přes 669 milionů dolarů.
A teď už pojedeme jenom novinky. Na sedmém místě skončil Gambler, hráčské drama s pohublým Markem Wahlbergem v hlavní roli. Recenze jsou vesměs jen lehce nadprůměrné, a tak je víkendových 9 a celkových 14 milionů pro Wahlberga poměrně slušnou vizitkou. Úvod je to srovnatelný třeba s Fighterem, kde však Markovi výraznější herečtí kolegové a oscarová šuškanda pomohli k takovým dlouhodobým výkonům, jaké se Gamblerovi asi vytáhnout nepodaří.
Big Eyes Tima Burtona sice může nabídnout Christopha Waltze, Amy Adams a slušné recenze, avšak životopisné drama o malířce obrazů dětí s velkýma očima, asi není na první pohled pro širší publikum příliš atraktivní. Film byl sice promítán jen v něco málo přes 1300 kin, avšak 2,9 milionu dolarů je za víkend prostě málo. Celkově zatím film utržil 4,4 milionu. To už větší nasazení předvedlo i tolik diskutované The Interview, které nejprve strach z teroristů vyhnal z kin úplně, aby jej následně vrátil pouze na 331 pláten. Na těch se bláznivé komedii Setha Rogena podařilo utržit za víkend 1,8 milionu a od sváteční premiéry 2,8 milionu dolarů.
Zajímavější ale je, že v případě The Interview udělalo studio výjimku a zveřejnilo údaje o prodejích a půjčování filmu online - obvykle zůstávají tato čísla zrakům veřejnosti skryta. K filmu si zatím legální cestou našly cestu dva miliony diváků, kteří za své nákupy a půjčky utratili celkem 15 milionů dolarů. U VOD nemáme tušení, jak se tržby dělí mezi provozovatele jednotlivých služeb a studio (v kinech bývá dělení často zhruba 50:50), nicméně pokud by film dál pokračoval podobným tempem, investice by se Sony vrátit mohla. Udávaný rozpočet činí 44 milionů dolarů, The Interview postupně zařazují do svého portfolia další služby (naposledy iTunes), předpokládá se, že i dříve odmítaví provozovatelé velkých multiplexů nakonec budou chtít využít masivního mediální propagace a snímek nasadí. Stále se také bavíme pouze o Severní Americe. Ve zbytku světa hloupě unikají tržby, protože The Interview zatím není žádnou legální cestou dostupné, avšak to se pořád ještě může změnit.
Velice dobře si vede Americký sniper Clinta Eastwooda. I když byl válečný snímek zatím nasazen pouze do čtyř kin, utržil za víkend 610 tisíc dolarů a celkově už 850 tisíc. Film se tak může po premiérovém víkendu pochlubit 11. příčkou v žebříčku nejlepších tržeb na jeden sál (152, 2 tisíc). Z letošních filmů je v téhle statistice úspěšnější už jen Grandhotel Budapešť (202 tisíc na jeden sál). Širšího nasazení se snímek dočká 16. ledna. A do podobné kategorie spadá i Selma, historické drama o lidských právech a částečně také životopis Martina Luthera Kinga. To bylo promítáno v 16 kinech a zatím utržilo od začátku svátků 912 tisíc. Do širší distribuce jde 9. ledna.
A to je z letošního roku vše. Příští týden bude hororový, když si proti různým oscarovým kandidátům a hitům závěru letošního roku troufnou nově vystoupit jen Žena v černém 2 a REC 4. Hlavním tématem tak z naší strany bude bilancování. Rok 2014 je u konce a někdo všechny ty dolary musí přepočítat.