Když jsou za námi největší festivaly podzimní sezóny, tak víte, že je ideální čas na první predikce budoucích vítězů cen Akademie. Za sebe můžu říci, že několikaměsíční spekulace o jistotách a černých koních považuji mnohem zajímavější než samotný, obvykle velmi konzervativní, tříhodinový ceremoniál. Jsou to měsíce naplněné očekáváním, ale zároveň i reminiscencí nejoblíbenějších výkonů uplynulého roku, ať už hereckých, tvůrčích nebo technických. Doufejme, že samotné předávání letos trochu okoření showman Neil Patrick Harris a nebude to tak jen klasická oscarová limonáda plná poplacování po zádech a předvídatelných vítězů. Nečekejme sice, že by se Oscary změnily od základu, ale NPH by jim přeci jen mohl dodat potřebný náboj, podobně jako třeba Seth MacFarlane před dvěma lety.
Teď se nacházíme ve vůbec nejzajímavější fázi oscarového souboje. V době, kdy je v podstatě nemožné určit stoprocentního vítěze a studia teprve žhaví maximální propagaci svých hráčů. Po předání cen všemožných hereckých a uměleckých cechů na počátku roku se souboj zužuje obvykle jen na dva možné kandidáty na vítěze, a napětí je většinou velice rychle pryč.
Nejlepší film
V nadcházejících dvou měsících má premiéru ještě několik filmů, které svými ambicemi či tématem pošilhávají po zlatých soškách. Namátkou třeba Nezlomný Angeliny Jolie, útočící silným tématem slavného atleta, ve spárech zla druhé světové války, nebo Big Eyes Tima Burtona, vyprávějící o kreslířce Margaret Keene. Zdaleka největší neznámou je pak pravděpodobně nejočekávanější film zbytku roku, Nolanův tříhodinový epos Interstellar. Je to Nolan, jeden z nejautonomnějších režisérů Hollywoodu, každý jeho film s sebou nese nálepku filmové události a ani Interstellar není výjimkou. Už od počátku se tedy počítá s tím, že se pravděpodobně probojuje do této kategorie, a to i v případě, že by na Nolana nezbylo místo v režisérské kategorii. (V kategorii Nejlepší film může na rozdíl od těch ostatních být nominováno až deset kandidátů).
Jistotu nominace už si ale vybojovala řada jiných titulů. Především Linklaterovo Chlapectví, které se dočkalo neuvěřitelně vřelého přijetí od veřejnosti i kritiky (na Metacritics neskutečné 100% skóre). Ale co víc, stojí za ním neobyčejný tvůrčí příběh. Film dlouho přehlíženého Richarda Linklatera je tak v tuto chvíli velmi brzkým favoritem na zisk nejdůležitější ceny. Mezi další tutovky řadíme Birdmana Alejandra Gonzaleze Iňárritua, jehož benátskou premiéru provázelo velké nadšení a jásot nad výkonem Michaela Keatona, nebo Imitation Game o příběhu britského matematika Alana Turinga.
Ze hry je pak nejnovější film Jasona Reitmana Men, Women and Children. Ten sice chtěl být chytrým dramatem o vztazích v dnešním propojeném světě, ale podle zahraničních kritik jím není. Reitmanovi tak druhý rok za sebou protéká oscarový závod mezi prsty, loni tomu tak bylo s vyšeptalým dramatem Prodloužený víkend. Stejný osud potkal i fantastického Paula Thomase Andersona, jehož Inherent Vice ale na ceny nepomýšlelo pravděpodobně už od zrodu. Adaptace tripoidní knihy Thomase Pynchona není zrovna ideální látkou na zisk Oscara, od režiséra Andersonova kalibru se ale zasažení do závodu čekalo automaticky.
Jistoty: Chlapectví, The Imitation Game, Birdman
Velké naděje: Foxcatcher, Teorie všeho (Theory of Everything), Zmizelá
Netrpělivě očekáváme: Interstellar, Nezlomný, Big Eyes, American Sniper
Ze hry: Men, Women and Children, Inherent Vice
Nejlepší režie
Jako obvykle velmi nadupaná kategorie, u níž je pouhých pět nominací zatraceně málo. Kromě tří silných postav za třemi silnými filmy (Linklater – Chlapectví, Nolan – Interstellar a Iňárritu – Birdman) se hojně skloňuje jméno Davida Finchera. Muž stojící za letošní výbornou Zmizelou je bezpochyby jedním z nejvlivnějších a nejkonzistentnějších tvůrců současného Hollywoodu, Oscar mu ve výkladní skříni ale zatím chybí. Velmi pozitivní kritické a komerční přijetí Zmizelé mu v tuto chvíli hraje příjemně do karet – jeho jméno budu na seznamu nominovaných opatrně očekávat.
Podobně je na tom i Bennett Miller a jeho Foxcatcher. Extatické přijetí filmu na festivalech v Cannes a Torontu by tohoto nenápadného, avšak neméně skvělého tvůrce mohlo katapultovat až do finálové pětky. Dostal se tam už dvakrát za své dva minulé filmy, Capote a Moneyball, oba ročníky však byly z hlediska konkurence o něco slabší než ten letošní. Vždyť ještě čekáme na nový film od Nolana, Eastwooda, Burtona nebo Marshalla. A minimálně dva ze zmíněných má Akademie opravdu hodně ráda.
Jistoty: Richard Linklater – Chlapectví, Alejandro González Iňarritú – Birdman
Velké naděje: David Fincher – Zmizelá, Bennett Miller – Foxcatcher, Christopher Nolan - Interstellar
Černí koně: Angelina Jolie – Nezlomný, Damien Chazelle – Whiplash
Ze hry: Jason Reitman – Men, Women and Children, P.T. Anderson – Inherent Vice, David Ayer – Železná srdce.
Nejlepší herec v hlavní roli
Stejně jako každý rok, tak i letos je kategorie přeplněná skvělými hereckými výkony a už nyní ukrývá hned čtyři „tutově oscarové“ muže. Ale někdo musí z kola ven. Rozhodně to nebude Benedict Cumberbatch, který za akurátní ztvárnění Alan Turinga v dramatu The Imitation Game sklízí chválu ze všech stran. O své postavení na závěrečné listině se nemusí obávat ani Michael Keaton. Dlouhá léta zapomenutý herec z devadesátek, jehož kariéra však letos dostala razantní kopanec směrem vzhůru. Ten zajistil Birdman, částečně parodizující Keatonovu dvacet let starou batmanovskou štaci. Propad jednoho herce do hlubin šílenství prý Keaton odehrál s bravurou. Ne, že by nás to překvapovalo.
S největší pravděpodobností spatříme na závěrečném večeru i Eddieho Redmaynea a Stevea Carrella. První jmenovaný má nominaci jistou už jen za obtížnost své role (ztvárnění Stephena Hawkinga v dramatu Teorie všeho), zatímco druhý je stále velmi příjemným překvapením. Už z traileru na Millerova Foxcatchera z Carrella vyzařuje herecká síla, ale že to přeci jen nakonec dotáhne na Oscary, jen svědčí o tom, že je Carrell mnohem flexibilnější herec, než se může zdát. Geniální castingový tah.
A samozřejmě by to nebyl správný článek o Oscarech, kdyby nebyl zmíněn Jake Gyllenhaal. Orodoval jsem za něj i před rokem, a jsem připraven udělat to samé i letos. V neo-noirovém thrilleru Slídil (mimochodem velmi hloupý český překlad titulu Nightcrawler) údajně opět předvádí špičkový výkon… ale opět to pravděpodobně nebude stačit. Jeho role slizkého novináře na volné noze není zrovna oscarový materiál, do karet mu nehraje ani silná konkurence. Slídil byl však všeobecně velmi dobře přijat, a kdyby zklamali hráči z ještě neviděných filmů (Oscar Isaac, Jack O’Connell), tak by se ve finálové pětce mohl objevit.
Jistoty: Eddie Redmayne – Teorie všeho, Michael Keaton – Birdman, Benedict Cumberbatch – The Imitation Game, Steve Carrell – Foxcatcher
Velké naděje: Ralph Fiennes – Grandhotel Budapešť, Timothy Spall – Mr. Turner
Očekáváme: Oscar Isaac – A Most Violent Year, Jack O’Connell – Nezlomný
Černí koně: Jake Gyllenhall – Slídil, Joaquin Phoenix – Inherent Vice
Ze hry: Brad Pitt – Železná srdce, Robert Downey Jr. – Soudce
Nejlepší herečka v hlavní roli
Na první pohled je letos ženský souboj o zlatou sošku o něco slabší než loni. I přesto se ale během minulých měsíců vynořilo několik brzkých favoritek. Jednou z nich je spolehlivě kvalitní Julianne Moore v roli učitelky postižené Alzheimerovou chorobou. Typický herecký film Still Alice, jenž na jakékoliv jiné ceny pomýšlet nemůže, ale Moore by mohl pomoci k jejímu vůbec prvnímu Oscarovi (zatím má 4 nominace). To samé se může přihodit i mladé hvězdě Felicity Jones, sklízející za roli Jane Hawking v Teorii všeho stejné ovace, jako její kolega Eddie Redmayne. Pro velmi talentovanou, ale zatím spíše nezávisle orientovanou Jones by ocenění znamenalo až nečekaný kariérní skok.
S jistotou můžeme počítat i s Rosamund Pike, jejíž kreace v roli Affleckem znuděné manželky mohou ve Zmizelé všichni obdivovat už od počátku října. Otazník zatím visí kolem nominace Marion Cotillard za belgické sociální drama Dva dny, jedna noc. Cotillard už sice za jeden evropský film Oscara získala (Edith Piaf), ale její nenápadná, avšak silná role v povedené novince bratří Dardennů by jí mohla přinést i druhou nominaci. To však pouze v případě, že by nějak výrazněji zklamaly Jessica Chastain (A Most Violent Year) nebo Amy Adams (Big Eyes)
Jistoty: Julianne Moore – Still Alice, Reese Witherspoon – Wild, Felicity Jones – Teorie všeho, Rosamund Pike - Zmizelá
Očekáváme: Jessica Chastain – A Most Violent Year, Amy Adams – Big Eyes.
Černí koně: Marion Cotillard – Dva dny, jedna noc, Shailene Woodley – Hvězdy nám nepřály
Ze hry: -
Nejlepší herec ve vedlejší roli
Z kategorie mužských vedlejších rolí se zatím tyčí jeden výrazný favorit, a to J. K. Simmons, jehož sadistický učitel hudby už nadělal humbuk v Sundance, Cannes a Torontu. Whiplash ukázalo neuvěřitelnou výdrž a i přes své takřka roční stáří se bude v únoru rvát alespoň o herecké ceny. A Simmons, léta fantastický herec vedlejších i hlavních rolí, z večera klidně může odejít jako vítěz. V tom se mu pokusí zabránit Edward Norton, který v Birdmanovi podle některých reakcí skoro až zastínil Michaela Keatona.
V kategorii vedlejších výkonů se o slovo hlásí i prozatímní favorit na zisk ceny nejvyšší, snímek Chlapectví. Dvanáctiletým natáčecím maratónem si totiž prošel i Ethan Hawke, a za svůj jako obvykle výborný výkon v roli hrdinova otce by měl být po zásluze odměněn nominací. Stejně jako léta snaživý Mark Ruffalo z Foxcatchera.
U zatím neviděných filmů je brzy na přesné predikce, přesto se v nich objevují herci, od kterých se čeká zasažení do oscarového souboje. Ať už je to neselhávající Christoph Waltz v Burtonových Big Eyes nebo Albert Brooks v Chandorově A Most Violent Year.
Jistoty: J. K. Simmons – Whiplash, Edward Norton – Birdman
Velké naděje: Ethan Hawke – Chlapectví, Mark Ruffalo – Foxcatcher
Očekáváme: Christoph Waltz – Big Eyes, Albert Brooks – A Most Violent Year
Černí koně: Josh Brolin – Inherent Vice, Robert Duvall – Soudce
Ze hry: Ansel Elgort – Men, Women and Children, Shia LaBeouf – Železná srdce
Nejlepší herečka ve vedlejší roli
Absolutně nejmystičtější kategorií je letos, podobně jako loni, ženský výkon ve vedlejší roli. Částečně kvůli tomu, že ne všechna studia ještě mají rozmyšleno, jestli pošlou bojovat své hráče do hlavní nebo vedlejší kategorie (to se týká např. Keiry Knightley nebo Felicity Jones).
V produkční společnosti IFC, stojící za Chlapectvím, se před nedávnem rozhodli, že Patricia Arquette bude bojovat v kategorii vedlejšího výkonu, čímž z ní udělali předčasnou favoritku této kategorie. Mezi další pravděpodobné kandidáty na nominaci patří i Emma Stone za Birdmana, o jejímž výkonu se sice nemluví tolik jako o Keatonově nebo Nortonově, ale silné ohlasy kritiky či přesunutí konkurence do hlavní kategorie by jí nominaci mohly přinést. Ještě před premiérou Andersonova Inherent Vice se mluvilo v superlativech o výkonu takřka neznámé Katherine Waterston, po premiéře však většina hlasů utichla, její jméno tak na listině zatím nečekáme.
Jedná se zatím o pravděpodobně nejhůře odhadnutelnou kategorii, u které se vyplatí čekat na Zlaté glóby, a především premiéry listopadech a prosincových oscarovek jako A Most Wanted Year, Big Eyes, Nezlomný, Čarovný les a Interstellar.
Jistoty: Patricia Arquette – Chlapectví
Velké naděje: Emma Stone – Birdman, Keira Knightley – The Imitation Game
Očekáváme: Meryl Streep – Čarovný les, Jessica Lange – The Gambler.
Černí koně: Carrie Coon – Zmizelá
Ze hry: Katherine Waterston – Inherent Vice
Celkové nominace budou oznámeny 15. ledna, závěrečný ceremoniál cen Akademie se koná 22. února, moderuje Neil Patrick Harris.