Oscar 2025: Závěrečná předpověď vítězů

Oscar 2025: Závěrečná předpověď vítězů | Fandíme filmu
Neon
Zapomeňte na sázkové kanceláře, s opravdovou chutí předvídají (naprosto blbě) Oscary jen zapálení fandové.

Do jedné hodiny noční stále zbývá spousta času (podobnosti o sledování zde), tak si pojďme ukrátit čekání předpovědí toho, kdo nakonec letošní ročník Oscarů vlastně vyhraje. Loni bylo dopředu celkem jasno. Možnost, že by nevyhrál Oppenheimer, se zdála být celkem malá. Vyhrával co mohl, byl dobře hodnocený, vydělal spoustu peněz a panovalo přesvědčení, že si renomovaný režisér Christopher Nolan po letech přehlížení konečně zaslouží zabodovat.

Tentokrát je situace do poslední chvíle nejasná a proměnlivá. Komerční hity mezi reálnými kandidáty chybí. Duna 2 jednoduše nevyhraje. U Čarodějky by mohla být jistá nepatrná šance, pokud by se dala dohromady naprosto šílená konstelace nečekaných okolností, ale pořád s takovou variantou vůbec nikdo nepočítá. Ostatní snímky dohromady neprodaly vstupenky ani za 420 milionů, což je méně, než druhá Duna dokázala utržit bez započítání příjmů v USA! O ceny tedy usilují letos převážně snímky, na které vyrazili cinefilové a zbytek publika o nich má přinejlepším mlhavou představu.

Kdo tedy vyhraje?

Dlouho byla velkým kandidátem na vítězství Anora, která uchvátila publikum už loni na květnovém festivalu v Cannes a od té doby sbírala kladné recenze a kladné body na dalších festivalech. Pozici snímku dál utvrdilo, když se na podzim ukázalo, že je Čarodějka spíš triková zábava, než opravdu velkolepé kreativní dílo, jak občas muzikály umějí být.

Na přelomu roku nabrala na obrátkách Emilia Perez. Netflix do propagace nalil obrovské peníze, recenze nebyly špatné a vše vyvrcholilo, když film získal Zlatý globus, veřejně nejsledovanější filmovou cenu, mimo vlastní Oscary. Následovalo krátké okénko v němž to vypadalo, že by žánrově rozmanitá kriminálka o transgender mafiánce mohla oscarové klání dotáhnout do vítězného konce. Pak ale přišel pád. Kritiku vůči tomu, jak snímek vykresluje transgender lidi nebo Mexiko možná ještě kampaň mohla ustát. Když ale vyplavalo na povrch, jaké nenávistné výroky měla v minulosti na svědomí představitelka hlavní role Karla Sofia Gascon, naděje Emilie Perez to nenávratně potopilo.

Stále panují určité otazníky nad tím, jak propady kurzu v hlavní kategorii ovlivní šance Emilie Perez v ostatních kolonkách. Karla Sofia Gascon je odepsaná. Možná kariérně, rozhodně v rámci letošních Oscarů. Netflix ji okamžitě po skandálu přestal vysílat na propagační akce a někteří kolegové od ní do jisté míry dali ruce pryč. V kategorii nejlepší herečky se tak zřejmě rozhodne mezi Mikey Madison a Demi Moore.

Nejlepší herci a herečky

Madison je do jisté míry přesně tím, koho oscarová Akademie nezřídka hledá – mladá, nastupující herečka, které soška může naboostovat kariéru. Navíc je její snímek Anora pořád do určité míry běžným oscarovým materiálem. I když je hlavní hrdinka striptérka, pořád jde o drama s komediálními rysy. Zato Substance Demi Moore je extravagantní mix thrilleru s tělesným hororem a žánrové tvorbě Oscary dlouhodobě příliš nepřejí. Moore má za sebou nicméně pohádkový příběh, kdy si poctivě odjezdila všechny důležité propagační akce, postupně vyhrává řadu dílčích menších cen, a jestli si nakonec dokráčí pro Oscara, bude to pohádkový příběh velkého comebacku po letech a dobrá zpráva pro starší herečky i žánrové filmy.

V kategorii nejlepší herečky ve vedlejší roli je stále hlavní favoritkou na výhru Zoe Saldana, které se podařilo od pádu Emilie Perez oprosti a cokoliv jiného než její výhra by bylo velkým překvapením. Podobně rozhodnutá se zdá být také kategorie herce ve vedlejší roli, kde si prakticky po celou sezonu pro výhru rozhodně kráčí Kieran Culkin, za svůj výkon v hořkosladké komedii Opravdová bolest (A Real Pain). Pro film to bude možná jediná soška, ale ještě usiluje o cenu za nejlepší původní scénář, kde se o prvenství přetahuje s již zmiňovanou Anorou.

V kategorii nejlepšího mužského výkonu v hlavní roli působí jako jasný favorit Adrien Brody, jenž po letech ve vesměs béčkových filmech konečně zase vzal náročnou roli (v Brutalistovi) a exceluje v ní. Jediným potenciálním konkurentem je Timothée Chalamet. Mladý, hvězdný, z úspěšné Duny 2, ale nominovaný za ztvárnění Boba Dylana, což je role, kvůli které se Timothée musel naučit hrát a zpívat spoustu písniček, což členové Akademie často celkem obdivují.

Okénko mimo nejprestižnější kategorie

Mimo herecké kategorie má padlá Emilia Perez největší šanci v kategorii nejlepší písně. Nominovány byly hned dva songy, El Mal a Mi Camino, a zbylé tři písně pocházejí z filmů, které prakticky nikdo neviděl. Cokoliv jiného než výhra El Mal způsobí kurzovním sázkařům šok. Dlouho se potom zdálo, že by navzdory pádu v nemilost mohla Perez udržet alespoň kategorii mezinárodních filmů. V posledních týdnech ale nabírá na síle brazilské historické drama Navždy s vámi. Představitelka hlavní role Fernanda Torres získala Zlatý globus, traduje se, že Brazilci mají v rámci filmové Akademie celkem silné slovo a pořád je tu aspekt toho, že od Emilie Perez zkrátka všichni dávají ruce pryč.

Ještě si pojďme říct, že kategorie dokumentů je každoročně nevyzpytatelná, a že Oscara za nejlepší animák s vysokou měrou pravděpodobnosti dostane Rozzum v divočině. A pak už se vraťme zpátky k hlavní kategorii. Vyřadili jsme Emilii Perez a velké komerční hity. A určitou malou šanci na výhru by mohl mít Bob Dylan: Úplně neznámý. To je neurážlivý snímek, kterému nikdo z hlasujících nedá vyloženě nízké známky, a výhra by mohla klapnout, pokud by hodně silně platilo pořekadlo „dva se perou, třetí se směje“ – tedy za předpokladu, že by si favorité rozdělili přízeň i odpor poroty mezi sebou rovnoměrně a nikdo nedokázal na svou stranu strhnout potřebnou většinu. Příliš lidí však téhle variantě nevěří. Takže pojďme definitivně rozhodnout.

Kdo tedy vyhraje II.

Prakticky jistě se tak o vítězi rozhodne mezi trojicí filmů: Anora, Konkláve a Brutalista. Anora má ve svém vysvědčení už cenu z Cannes, několik cen BAFTA, cenu kritiků a Independent Spirit Award. Ve prospěch filmu mluví jeho velké ambice v kategoriích režie, herečky v hlavní roli, původního scénáře a nejlepšího střihu. Režisér Sean Baker už byl v hledáčku Akademie se svým starším snímkem The Florida Project.

Konkláve čerstvě vyhrálo cenu hollywoodského hereckého cechu pro nejlepší obsazení. To znamená, že má snímek velkou podporu herců, kteří zároveň tvoří největší procento členů oscarové Akademie. Skvěle hodnocený konverzační thriller se opírá o brilantní scénář, který prakticky jistě zvítězí v kategorii adaptovaných scénářů. Scenárista Peter Straughan má nominaci za film Jeden musí z kola ven a režisér Edward Berger natočil před pár lety oscarové válečné drama Na západní frontě klid. Konkláve má velkou šanci dostat cenu za nejlepší střih, což často signalizuje, že Akademie snímek vnímá jako celistvé dílo. Určitou slabinou naopak je, že film vůbec nebyl nominovaný v režisérské kategorii. A u filmu roku se výjimečná režie tak trochu očekává.

A pak je tu Brutalista. Velkolepé dílo je Film s velkým F. Natáčelo se na filmový pás, často v rozmáchlých záběrech a netradičním obrazovém formátu. Brutalista je velkým favoritem v kategorii nejlepší kamery. Snímek má tři a půl hodiny, sám režisér doprostřed vložil přestávku. Protagonistou je přeživší koncentračního tábora a zároveň extrémně problematický muž sžíraný ambicemi. Tedy ideální figura pro velký „herecký koncert“, který předvádí Adrien Brody v hlavní roli. Režisér Brady Corbet snímek natočil jako svůj teprve třetí celovečerák a je spolu s Bakerem favoritem na režijního Oscara. Film má několik Zlatých glóbů i cen BAFTA a jde o oslavu umění, jaké Hollywood miluje. Zároveň je snímek ale tak trochu depka, nemá takovou schopnost povznést, jako Konkláve a Anora.

Osobně si tipnu, že by nakonec mohlo Konkláve Anoru a Brutalistu překonat, ale nejsem si tipem vůbec jistý. Máte vlastní představu o tom, kdo si nakonec jednotlivé sošky odnese? Dejte vědět v komentářích. Už za pár hodin se budeme moci zasmát tomu, jak jsme se mýlili.

Titulní foto: Anora

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2025 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest