V posledních dnech můžete v některých místních médiích narazit na zprávu, že byl český film Vlny nominován na Oscara. Někde korektně píší či říkají, že historické drama Jiřího Mádla postoupilo do užšího výběru, z něhož se budou nakonec nominace vybírat, jinde se dopouštějí zkreslující zkratky. V rozhovoru pro Český rozhlas z 18. prosince zazní chyba dokonce opakovaně, i když i samotný Mádl redaktora opraví.
Ať už ale budeme správně hovořit o postupu mezi potenciální kandidáty nebo nepřesně hovořit o „nominaci“, nalijme si čistého vína. Vlny rozhodně nedostanou Oscara. A téměř jistě ani nezískají nominaci. Jak správně Jiří Mádl uvádí ve zmiňovaném rozhovoru pro Český rozhlas, Vlny zkrátka nemají vybudované povědomí, nejsou členům hlasující oscarové Akademie na očích. Vlny sice vysílají po Novém roce delegaci do Spojených států na festival v Palm Springs, ale to je pozdě. Snímek bude na festivalu zhruba první lednový týden. Hlasování o oscarových nominacích začíná už 8. ledna, 12. ledna končí. Kdo nebudoval podporu systematicky doteď, už to nedožene.
Jiří a jeho producentka Monika Kristl správně hovoří o tom, že můžete natočit sebelepší film, ale pokud jej neuvidí dost akademiků, nemá v hlasování šanci. O Oscarech rozhodují z velké části vytížení filmoví profesionálové, kteří reálně nemají na sledování většího počtu snímků dostatek času. Vlnám chybí širší americká distribuce, účast na nejprestižnějších festivalech, mezinárodní renomé tvůrců z minulosti a dlouhodobé působení na členy Akademie. Už postup do užšího výběru jde považovat za výrazný počin, který potenciálně může pomoci Mádlovi a jeho producentům v budoucnosti otevírat další dveře . V letošním roce jsou nicméně v závodě podstatně těžší váhy, přes které by Vlny prošly jen zázrakem.
Nejžhavějším favoritem je Emilia Pérez, která má v zádech Netflix a jeho bezedné kapsy. Streamovací platforma si může dovolit zaměstnávat specialisty určené pouze k získávání Oscarů. Ve snímku hrají hollywoodské hvězdy a režíroval ceněný Jacques Audiard. Film získal nominaci na Zlatý globus a v rámci oscarového klání téměř jistě obdrží nominaci na hlavní cenu a několik dalších má šanci reálně vyhrát. Výhra v mezinárodní kategorii působí skoro nevyhnutelně.
Semínko posvátného fíkovníku má za sebou silný příběh o perzekuci íránských tvůrců během natáčení. Režisér Mohammad Rasoulof je dlouho mezinárodním filmařským pojmem a snímek už získal Zlatou palmu v Cannes a nominaci na Zlatý globus. Brazilské drama Ainda Estou Aqui (I'm Still Here) má několik cen z festivalu v Benátkách, nominaci na Glóbus či Critics' Choice Awards, režisér Walter Salles je prověřený tvůrce s dřívější oscarovou nominací a řadou prestižních festivalových cen.
Kočičí odysea usiluje o nejlepšího Oscara v animované kategorii, pyšní se předchozími cenami a nominacemi. Kneecap je výrazná a zábavná mystifikace o skutečné hudební skupině, která má v zádech Michala Fassbendera. Vermiglio bodovalo na festivalu v Benátkách a má nominaci na Zlatý globus. Dívka s jehlicí se také může pochlubit nominací z Glóbů, nebo z Cannes. A Universal Language má ceny z Cannes a Toronta. Kdo ví, třeba nakonec Vlny některý z těchto snímků nějak zázračně přeskočí. Ale rovnou pět z nich? S tím nepočítejte.
Titulní foto: Vlny
Zdroje: Americká Akademie filmového umění a věd, Český rozhlas