Během mnichovské olympiády roku 1972 palestinští teroristé vnikli do olympijské vesnice, zastřelili dva izraelské sportovce a devět jich vzali jako rukojmí. Požadovali propuštění tří stovek vězňů z německých a izraelských věznic. Celá situace dramaticky vyeskalovala až k dalšímu krveprolití.
Události už film a televize zpracovávaly, nejslavněji se jich před dvaceti lety ujal Steven Spielberg, jenž ve snímku Mnichov přinesl širší pohled na celou situaci. Novinka Mnichov 1972 (September 5) nahlíží události prismatem mediálního pokrytí. Konkrétně skrze americkou sportovní redakci, která se rozhodla události sleodvat, ačkoliv na první pohled byly zcela mimo rámec jejího běžného záběru. Zveřejněný trailer snímek představuje jako vtahující, až skoro dokumentární pohled do jádra celé situace. Nejdůležitější ze všeho je otázka role médií: Kam až sahá poslání pravdivě reportovat a zda by se média měla zaobírat tím, zda na situaci samotnou nemají vliv, potenciálně ji rovnou nezhoršují.
Dle oficiální anotace Mnichov 1972 přibližuje klíčové momenty, které zásadně ovlivnily média a ovlivňují je dodnes. Děj je zasazen na mnichovské letní olympijské hry roku 1972, kdy americký tým sportovního zpravodajství rychle přeskočil od sportu k živému pokrytí zajetí izraelských sportovců. Snímek nabízí neotřelý pohled na živý přenos, který tehdy celosvětově sledovala zhruba miliarda lidí.
- Čtěte také: Blitz: Bombardování Londýna v prvním traileru
V srdci příběhu se nachází mladý, ambiciózní producent Geoff (John Magaro), který by rád udělal dojem na svého šéfa, legendárního televizního producenta Roona Arledge (Peter Sarsgaard). Spolu s německou překladatelkou Marianne (Leonie Benesch) a svým mentorem Marvinem Baderem (Ben Chaplin) Geoff nečekaně přebírá kontrolu nad živým zpravodajstvím. Narativ celé události se postupně posouvá, čas běží, šíří se protichůdné drby a život rukojmí visí na vlásku. To Geoffa staví do obtížné morální situace.
V dalších rolích vystupují Zinedine Soualem, Corey Johnson, Georgina Rich a Benjamin Walker. Režíruje Tim Felhbaum (Výheň, Tides), s nímž napsal scénář Moritz S. Binder. Dosavadní zahraniční reakce film chválí jako napínavý charakterní thriller a nadčasový komentář k tomu, jak vzniká novinářství pod extrémních časovým presem a tlakem na sledovanost. V zámoří bude film uveden ještě letos, ve snaze zapojit jej do nadcházejícího oscarového klání. V Česku byla ohlášena premiéra na 6. března 2025. Dole v galerii najdete uveřejněné plakáty a fotky.
Podklady a foto: Paramount