Joker 2 je po všech směrech průšvih – souhrn všech problémů

Joker 2 je po všech směrech průšvih – souhrn všech problémů | Fandíme filmu
Warner Bros.
Zobrazit dalších 7 obrázků
Mizerné recenze, mizerné tržby, předražené natáčení. Folie à Deux je katastrofa.

Už je prakticky jisté, že z Jokera: Folie à Deux nebude takový hit, jakým byla před pěti lety „jednička“. Možná půjde vyloženě o propadák. Už samotné přijetí je mizerné. Agregátor recenzí Rotten Tomatoes v tuto chvíli zaznamenává pouze 32% pozitivních recenzí, s průměrnou známkou 4,9 z 10. Běžní diváci se často s kritiky neshodnou a dávají na RT lepší známky. Tentokrát to neplatí a Joker 2 dostává jen 32% i od běžného publika. Konkurenční služba Metacritic hlásí průměrnou známku kritiků 45 ze 100 a 4,2 z 10 od širšího publika. ČSFD hlásí 52%, IMDb 5,3 z 10 a Letterboxd 2,5 z 5. Tenhle film se prostě opravdu líbil málokomu. A naštvat úplně všechny, to chce speciální talent.

Joker ukazuje prostředníček všem

Z různorodé kritiky vyčnívá několik point: Folie à Deux je a není muzikál. Nikdy se hudebnímu zpracování tak úplně nepoddá a muzikálová čísla jsou slabá. Bez zajímavého výtvarného zpracování, bez zajímavého výběru písní. Hudební vložky nejen, že nejsou příliš záživné, ale ani nijak zvlášť neslouží logice příběhu nebo nějakému čitelnému autorskému záměru. Film z je velké části pasivní, vleklý, nedivácký, plný suchopárných konverzací u soudu. Při těch se vlastně jen rekapituluje první film a komentuje kult Jokera, vytvořený prvním filmem.

To je čistě na papíře zajímavý nápad. V realitě to části kritiků přijde od režiséra Todda Phillipse prázdně reakcionistické a vlastně neupřímné. Ostatní to prostě jen nudí. Phillips jako by ukazoval prostředníček fanouškům, recenzentům, studiu, konvencím, očekáváním a prostě všemu. Můžeme argumentovat, že to je vlastně výsostně jokerovské, potíž je však v tom, že podle většiny negativních recenzí tím Phillips neříká nic hlubšího, objevnějšího nebo jakkoliv zajímavého. Prostě jen ukazuje ten prostředníček, jako Bart Simpson, co má radost, že může. No a jestli prvnímu Jokerovi bylo částí kritiků vyčítáno, že prostě jen kopíruje některé filmy Martina Scorseseho, s klaunem v hlavní roli, tak ten druhý už jen honí vlastní ocas.

Tržby budou slabé

To, že film nestojí za moc, se zjevně propisuje i do diváckého (ne)zájmu. Ten určitě musíme přičítat i jiným důvodům, ale zjevné (ne)kvality snímku přejít nejde. Tržby budou zatraceně nízké. První den komiksovka utržila jen 7 milionů, do konce pátku 20 milionů. Za víkend to bude podle aktuálních předpovědí jen 47 milionů, podle některých dokonce ještě méně. To je asi polovina toho, co zvládla před lety jednička, při asi trojnásobném rozpočtu! Z účetního pohledu zkrátka průšvih. Vždycky je naděje, že se snímku povede lépe mimo USA, než na domácím trhu. Konkrétně tento víkend by mohla mimoamerická teritoria prodat vstupenky za dalších asi 70 milionů. Jenže pokud bude divácká reakce stejně slabá jako v Severní Americe, můžeme celosvětově očekávat prudký sešup.

Ve Státech je běžné, že se po premiéře dělají výzkumy veřejného mínění u diváků, co zrovna vyšli z kina. A ti Jokerovi dávají známku D+! To je katastrofálně nízká hodnota. Blockbustery obvykle nedostávají od lidí slabší hodnocení, než B, protože prostě přinesou zhruba to, co slíbily. Známka D signalizuje, že Joker očekávání silně zklamal. U filmů s nízkým „CinemaScore“ pak často platí, že si lidé film nedoporučí mezi sebou. A to je pro další promítání problém.

Rozpočet byl pekelně přepálený

Nízký divácký zájem by ještě tolik nevadil, kdyby zároveň nebyl extrémně vysoký rozpočet. Podle některých zpráv přesáhl 200 milionů dolarů. Jak mohla částka tak nakynout, oproti prvnímu filmu, který se podařilo natočit za 55-70 milionů (zdroje se rozcházejí)? Jen výplaty pro Joaquina Phoenixe, Lady Gaga a režiséra Phillipse pozřely 50 milionů. Dalších asi 30 milionů prý padlo na to, že se natáčelo v Los Angeles, což bylo pro hvězdy pohodlnější, ale také je to o tolik nákladnější. A I bez těchto výdajů narostly oproti jedničce náklady o další desítky milionů.

Udávaný rozpočet by navíc neměl být po nějakém neplánovaném překročení, ale dopředu schválená částka, s níž studio počítalo. Muselo tedy počítat i s tím, že na filmu znovu udělá obří tržby, jinak by podobná investice nedávala smysl. Zatím se zdá, že byla částka vyplacena čistě na základě rovnice „úspěch jedničky + Lady Gaga = automatický úspěch“. A tvůrcům se nechaly zcela volné ruce...

S čím se Phoenix s Phillipsem vrátili

Při úspěchu jedničky Phoenix s Phillipsem dost tančili kolem toho, zda by vůbec byli ochotní znovu vkročit do stejné řeky. Nejspíš také kvůli tomu dostali tučný bianco šek. Ale jaký byl další důvod, krom výplaty? V aktuálních rozhovorech tvrdí, že jedním ze zásadních motivů pro návrat bylo zkrátka to, že je bavilo na Jokerovi spolupracovat a dokázali si představit, že spolu budou točit X dalších měsíců.

Sami pro sebe si dali podmínku, že musejí jít proti všem očekáváním, všechny překvapit. Potřebovali se celou dobu bát, že se jim bláznivý nápad nepodaří dotáhnout do konce a celé se jim to rozpadne pod rukama. Potřebovali vnímat riziko a mít před sebou výzvu. Nápad na muzikálové zpracování Jokera údajně vznikl tak, že se Phoenixovi zdálo, že vystupuje jako Arthur Fleck na jevišti, žertuje, zpívá a Phillips jej u toho režíruje. Následně prý oba pánové zvažovali, že připraví divadelní vystoupení s Jokerem. Naráželi na různé praktické překážky a COVID nakonec nápad na živé vystoupení zcela rozmetal.

Hudební koncept ale zůstal, byl přesně tou výzvou, kterou chtěli. Navíc měli pocit, že dává smysl, aby se někdo tak zmatený a nesmělý jako Arthur najednou skrze hudbu dokázal snáze vyjádřit. Zároveň to má pomáhat, aby celý film působil dojmem, jako by jej připravili šílenci. Má mít manickou energii, vytvářet pocit, že chovanci ovládli ústav.

I když si Phillips myslí, že film není a nemá být klasický muzikál, protože písně vnímá vlastně jako alternativní podání dialogů, tak tahle velká změna pomáhá k tomu, aby Folie à Deux nebylo běžným pokračováním, ale něčím úplně novým, s vlastní tváří.

Todd dále před premiérou hovořil o tom, jak chtěl ve dvojce ukázat, jak si Arthur svým řáděním podmanil Gotham. Chtěl ukázat, jak se změnila podstata zábavy, kdy se umění musí o pozornost dělit s kdejakým skandálem, co zrovna vyplivne do éteru bulvár. Teď pozornost mas přitahuje Arthurův soud.

Absolutní rozchod tvůrců se zbytkem světa

Jak už bylo řečeno výše, jako idea je to vlastně docela zajímavý koncept, ale Phillips svou myšlenku zpracoval tak, aby si sledování situace snad ani nešlo užít. Možná to byl záměr, možná v tom dlí celé poselství, ale diváci to prostě odmítli. Z ohlasů na sítích to vypadá, že nemalou část publika naštval i závěrečný zvrat (závěrečný čin) a nezanedbatelný počet příznivců prvního filmu prostě dopředu nestál o muzikál. Během propagace sice všude režisér i herci všude tvrdili, že Joker 2 vlastně muzikál vůbec není, ale málokdo jim to věřil...zvlášť když to muzikál svým způsobem je.

Zajímavé je, že podle informací hollywoodských insiderů neproběhly žádné testovací projekce, jak je u podobně drahých filmů běžné. Můžeme tušit, že si Phillips s Phoenixem mohli udělat finální sestřih snímku podle svého gusta, nicméně na základě prvotních diváckých reakcí mohl Warner alespoň třeba nějak korigovat reklamní kampaň. Protože jak jsme si řekli, už při premiéře film lidi prostě neláká.

Svérázný postoj má režisér Phillips k výši nákladů. V rozhovorech říká, že upřímně nechápe, proč se veřejnost o rozpočty filmů tak zajímá a proč vysoké rozpočty vyvolávají negativní emoce. Z jeho pohledu by měli být diváci rádi, že se filmaři podařilo z nadnárodní korporace vymámit stamiliony, za které může realizovat svou vizi a najmout spoustu členů velkého štábu, kteří dostanou výplaty. Jenže na celou věc je třeba koukat v širším kontextu, ne izolovaně. Hollywood je reaktivní. A pokud neuspěje Joker, ovlivní to příští projekty. Příští pracovní místa a umělecké příležitosti.

Co (ne)bude dál

Uvidíme, jak nakonec Joker v pokladnách dopadne a jestli vůbec ještě bude Warner chtít s touhle sérií cokoliv dělat. Nicméně, chtěli by zúčastnění? Todd Phillips momentálně tvrdí, že rád natočí s Joaquinem Phoenixem něco úplně jiného, ale je přesvědčený o tom, že další komiksovku už filmovat nebude. O Jokerovi prý řekl vše, co o něm říct chtěl. Phoenix zatím nebyl tak přímý – připustil, že ve svém věku už by neměl znovu kvůli roli drasticky hubnout. Kdo by se však nebránil dalšímu návratu, je Lady Gaga. Ta otevřeně říká, že by ji další poznávání postavy „Lee“ zajímalo. Jestli cokoliv takového bude myslitelné, ukáže budoucnost.

Joker: Folie à Deux má být muzikálem. Děj má být zasazený do prostředí ústavu Arkham, kde je Arthur Fleck zavřený. Zřejmě právě tam potká Harley Quinn, jež v komiksech vystupuje jako jeho doktorka, kterou Joker postupně manipuluje, týrá a má s ní pokřivený milostný vztah. Scénář filmu píše Todd Phillips, který pokračování zrežíruje, stejně jako první film. Joaquin Phoenix se vrací v hlavní roli. Harley Quinn hraje Lady Gaga, vrací se Zazie Beetz jako Sophie Dumond. Do nové role byli obsazení Brendan Gleeson, Catherine Keener, Harry Lawtey a Jacob Lofland. Podtitul snímku je medicínský termín, kterým se označuje „sdílenou psychózu“, tedy psychiatrický syndrom, při němž se bludy přenášejí z jednoho člověka na druhého. Datum premiéry je stanoveno na 3. října 2024.

Zdroje: Empire, THR, Hits Radio, Puck, Variety I, II, Deadline I, II

Joker 2 je po všech směrech průšvih – souhrn všech problémů | Fandíme filmu Joker 2 je po všech směrech průšvih – souhrn všech problémů | Fandíme filmu Joker 2 je po všech směrech průšvih – souhrn všech problémů | Fandíme filmu Joker 2 je po všech směrech průšvih – souhrn všech problémů | Fandíme filmu Joker 2 je po všech směrech průšvih – souhrn všech problémů | Fandíme filmu Joker 2 je po všech směrech průšvih – souhrn všech problémů | Fandíme filmu Joker 2 je po všech směrech průšvih – souhrn všech problémů | Fandíme filmu Joker 2 je po všech směrech průšvih – souhrn všech problémů | Fandíme filmu