Loňský rok nabídl nadstandardní počet českých filmů, které nebyly pro ostudu. Letos nějakým způsobem zatím vyčnívalo snad jen Sucho Bohdana Slámy, jinak tu byly kousky jako Franta mimozemšťan, Aristokratka ve varu, Karlos nebo Válka policajtů. A teď řady rozpačitých pokusů rozšiřuje Matka v trapu.
Snímek vychází z předlohy od Uljany Donátové, jejíž tvorbu většina knihkupectví nejspíš bude mít nastrkanou v oddělení „románů pro ženy“. Režisérka Hana Hendrychová před „Matkou“ natočila mizerně přijatý Můj příběh. Už kvůli tomu Matka v trapu dopředu nevzbuzuje velkou důvěru. Ta dál klesá, když si pustíte trailer.
Film o ženě, která už má všeho tak akorát po krk a na pár dní se ztratí, je vykreslený ve dvou polohách. Na jedné straně jsou tu proklatě otřepané vtipy o tom, jak si dvě náctileté děti a jejich dospělý otec bez maminky nedovedou (ve velkoměstě) obstarat večeři. Případně Bob Klepl vtipkuje o tom, že hrdinka může spát s podřízenými dle libosti, hlavně když práce bude hotová. Vedle toho jsou tu podivně přepjaté momenty, které by zřejmě měly být dramatické a emotivní, ale minimálně v sestříhané podobě v rámci upoutávky je to jenom křeč. Obecně pak platí, že jakmile má nějaký dialog být braný vážně a připraví se o komediální nadsázku, tak v tu ránu je strašně slyšet, jak jsou repliky neživě a nepřirozeně napsané.
Kdyby vás ani trailer ani plakát à la Rosamunde Pilcher nepřesvědčily o tom, že se Matce v trapu máte vyhnout obloukem, tak dosavadní divácké ohlasy definitivně potvrzují, že jde o předpotopní podívanou, která by možná splňovala nějaké základní divácké nároky někdy v hluboké minulosti, ale rozhodně ne dnes, kdy příliš velký počet komediálních vztahovek každoročně prokazuje, že se dá žánr pojednat na špičkové úrovni.
Oficiální anotace: Hlavní hrdinka komedie Matka v trapu Sylvie (Petra Hřebíčková) má dobré místo v reklamní agentuře, pracovní úspěchy, krásné, vzorné děti a její manžel je známý malíř. Na první pohled štěstí. Jenže… je to pravda? Šéf reklamky Karel (Bob Klepl) na Sylvii právě nahrnul několik nesplnitelných úkolů, do toho volali ze střední školy, aby vyřešila další z prohřešků svého syna a Sylviin manžel Tomáš (Jaroslav Plesl) je jako obvykle nedostupný, protože malování mu už pár let moc nejde. A všichni si zvykli, že Sylvie všechno vyřeší, zařídí, zaplatí. V Sylvii, která vždycky chtěla vidět věci z té nejlepší stránky, se najednou něco zlomí. To je přesně ta chvíle, kdy se vám chce od všeho utéct. Je to náhoda nebo osud, že Sylvii zastaví taxi, které řídí Anna (Lenka Vlasáková)? A jak se někdy stává, cizímu člověku na sebe řekneme věci, které se ostýcháme prozradit vlastní matce. Ostatně Sylviina máma Regina (Jana Švandová) má vždy připravenou nějakou kritickou poznámku, zvláště co se týká Tomáše. Podle ní není ani vhodný manžel pro Sylvii, ani vhodný otec pro Sylviiny děti. A jako zeť je… naprosto nesnesitelný. Sylvie na Annu vysype své životní průšvihy… a stane se něco neočekávaného. Anna jí nabídne na pár dní pronájem volného pokoje, aby si Sylvie mohla utřídit myšlenky a najít řešení. Dvě ženy, které se potkaly naprosto neplánovaně, poznávají jedna druhou a díky tomu i sebe samé. Dostávají šanci vrátit své rozhárané životy zpět do správných kolejí. A navíc je tu velmi sympatický Annin bratr (Marek Němec). Možná je to začátek jednoho velkého přátelství…
Podklady a foto: Falcon