Několikrát za rok se do kin dostane drama, které stojí za pozornost opravdu všem. O to větší škoda je, když ho v těch kinech vidí jen pár vyvolených. Za borovicovým hájem je bohužel přesně ten případ. Před půl rokem se totiž zastavilo v několika sálech v rámci Febio Festu, aby hned vzápětí zmizelo a nechalo na sebe zase čekat. Ale to už se dostáváme ke stížnostem na jednotlivé distributory a kvůli tomu tady dnes nejsme. Film vyšel na DVD, je čas chválit.
Nový kousek režiséra Dereka Cianfrance provázela pověst nenápadného majstrštyku, kde prvotřídní obsazení dokonale odehrává výtečný příběh o zločinu, následku nebo odpuštění druhým lidem i sám sobě. V předtuše potenciální bomby jsem se pokoušel vyhýbat všem dějovým synopsím nebo trailerům a nutno říct, že jsem udělal dobře. Ne snad, že by upoutávky prozrazovaly naplno klíčové zvraty, ale některá vypravěčská rozhodnutí se vyplatí odhalit na vlastní kůži. Pokud bych ale měl zápletku lehce nastínit, zkusil bych to asi nějak takhle:
Kaskadérský jezdec Luke (Ryan Gosling), který je se svou motorkou hlavní hvězdou malé pouťové atrakce, se vrací do města, ve kterém před rokem či dvěma potkal krásnou Rominu (Eva Mendes). Tehdy z toho byla zdánlivá láska na jednu noc, ale nakonec i něco víc. Jak se Luke dovídá, Romině se o devět měsíců později narodil syn. Hlavní hrdina najednou vidí něco, co mu celý život unikalo. Chce proto chlapce i jeho matku podporovat a být jim nablízku, ale k prostředkům si asi bude muset dopomoci nelegálními prostředky. Jak se mu to povede a jak do celého vzorce zapadá ambiciózní policista Avery v podání Bradleyho Coopera, už musíte zjistit sami.
Jakkoli tomu dějový nástřel příliš neodpovídá, není tahle projížďka borovicovým hájem ani trochu snadná. Je těžká, emocionálně náročná a až zneklidňujícím způsobem naléhavá. Když jsem tehdy vylezl z kina, neměl jsem na jazyku moc slov, kterými bych čerstvý zážitek dokázal popsat a svým způsobem na tom nejsem o moc lépe ani teď. Protože příběhů, které by na ploše několika postav, které slovy zrovna neplýtvají, dokázaly vyjádřit sílu dávných hříchů, tíhu následků i nemožnosti vyhnout se tomu, co na svých bedrech nesou naši rodiče, mnoho není.
Režisér Cianfrance, který se před pár lety uvedl vztahovou depresí Blue Valentine (také v čele s triumfálním Goslingem), zkrátka zkouší vyzrát na ságu o poutech otců a synů po svém. Jde na to po cestičkách, kterými už filmaři před ním chodili, ale díky úžasným hercům a vizuálu diváka doslova hypnotizuje. Na celých, velmi štědrých, 140 minut. A v nich neuhýbá, nezdržuje, jen svým vlastním tempem vysvětluje, že život někdy nespravedlivě bere a nečekaně dává. A ať už se do kamery upřeně dívá zdánlivě chladný Ryan Gosling nebo jeho přesný opak, neklidný Bradley Cooper, neklopýtne snímek ve svém tempu snad ani na minutu.
Pro mě osobně to byla jedna z těch kinoprojekcí, které člověk nezapomene. Jedna z těch, na které se o dlouhé měsíce později pokusí rozpomenout a vidí sám sebe, jak před sálem jen zírá před sebe a ví, že právě zažil film, na který nezapomene a ještě hodně dlouho zůstane potichu a nechá ho doznívat. Tak si tohle DVD nenechte ujít. Pokud dáte na mé doporučení a stane se vám i třeba jen částečně něco podobného, splnila tahle recenze svůj účel.
Verdikt
Vícegenerační drama, která uchvacuje, mrazí, ale téměř nehřeje. Při správném diváckém naladění se může jednat o zážitek roku, na který by si troufl málokterý režisér a díky kterému se Derek Cianfrance může stát hollywoodským černým koněm. Nehledě na brilantní herecké výkony mlčenlivého Goslinga i dramaticky dokonalého Coopera.