Dění v amerických kinech udává směr i zbytku světa. Nejen proto, že je to pro Hollywood domácí trh, ale také je to stále ten zdaleka největší. Určitě je tak velkou zprávou, že kina v severoamerickém regionu za víkend úhrnem utržila skoro 135 milionů, přičemž stovku se podařilo pokořit poprvé od poloviny srpna, kdy ještě Barbie a Oppenheimer byli čerstvým zbožím, které táhne celý byznys kupředu.
Jenže pozor. Pro provozovatele kin jsou sice dobré tržby vynikající, ale filmový průmysl z toho nic moc neměl. Podstatný kus stotřicetimilionové částky totiž utržil koncertní film Taylor Swift: The Eras Tour. V současnosti asi nejúspěšnější hudební interpretce planety se povedlo naprosto pobláznit fanoušky, kteří podle různých zdrojů utratili za lístky na koncertní film něco mezi 95 a 97 miliony amerických dolarů. Definitivní číslo bude známo až v pondělí. Pokud by se blížilo spíše té horní hranici, tak snímek pokoří premiéru několik let starého Jokera a stane se tak historicky nejúspěšnější kino premiérou měsíce října.
Mezinárodně zpěvaččin film utržil dalších asi 31-33 milionů, to znamená úhrnnou globální tržbu 126-130 milionů. Hned za první víkend se The Eras Tour stalo nejúspěšnějším koncertním filmem na americkém trhu, když přeskočilo celkovou tržbu Never Say Never od Justina Biebera (Tržba 73 milionů). Pro dosažení celosvětové dominance si bude muset Swift ještě máknout, protože tady drží primát This Is It s Michaelem Jacksonem (ačkoliv v tomhle případě nejde o čistokrevný koncertní film, ale o záznam zpěvákových zkoušek pro připravované koncerty, k nimž kvůli jeho úmrtí už nestačilo dojít). Poslední rozloučení „krále popu“ má na kontě 261 milionů. Jestli jej dokáže z trůnu sesadit současná královna, to naznačí příští týden, kdy se ukáže, zda má The Eras Tour výdrž, anebo tenhle víkend rekordní částku zanechali v pokladnách pouze skalní fanoušci a příští týden už po snímku nikdo neštěkne.
Všechny ostatní filmy víkendového žebříčku si rozdělily asi jen 40 milionů a podle toho to také vypadá. Vymítač ďábla: Znamení víry se od premiéry propadl o 58% a jako druhý snímek víkendového žebříčku to dotáhl toliko na 11 milionů dolarů. Celosvětově se zatím podařilo utržit 85 milionů dolarů, což by na horor nebyla vůbec zlá částka, ale jak jsme už probírali minule, práva na značku Vymítač ďábla byla extrémně drahá a studio Universal by potřebovalo podstatně vyšší divácký zájem.
Že je v nehudebních sálech momentálně opravdu mrtvo dokazuje příčka třetí. Na té končí Tlapková patrola ve velkofilmu. Tentokrát animák pro děti nasypal do prasátka společnosti Paramount 7 milionů a celkem je pod čepcem 126 mega. To je na levný rodinný snímek krásný výsledek, jen by tohle prostě měl být sympatický doplněk někde na chvostu žebříčku, nikoliv třetí schůdek stupňů vítězů.
Chvost žebříčku je ještě daleko smutnější, avšak než se k němu dostaneme, je tu čtvrtá příčka a na ní Saw X. Horor se promítá třetím týdnem, přidal na účet dalších 6 milionů a celkem se může pochlubit 71 miliony. Při nízkém rozpočtu naprosto pohodový výsledek a už teď osmá nejlepší tržba v rámci série, což několik týdnů před ukončením promítání zas a znovu potvrzuje, že další díly Saw budou jednoznačně vznikat i nadále.
Pak je tu smutný příběh Stvořitele. Původní sci-fi diváky nezajímá a tento týden paběrkuje se 4 miliony. Úhrnem dosud 79 milionů, což není ani tolik, kolik stálo natáčení. O chlup lépe jsou na tom Přízraky v Benátkách. Ty stály výrazně méně a vydělávají o chlup více. Při pátém víkendu v kinech přidali 2 miliony a celkem už dokázaly utržit milionů 106. Na objednání dalšího dílu detektivní série to však stačit nemusí.
Drama The Blind se dál drží v žebříčku a má za víkend taktéž 2 miliony. Dohromady skoro 14 mega. Hned na osmé pozici končí už čtvrtý horor aktuální top desítky. Sestra II utržila dalších 1,6 milionu a po šestitýdenní cestě kinosály už se může pochlubit více než čtvrt miliardou na účtu. Konkrétně to dělá krásných 257 milionů. Zkrátka a dobře pouze horory zachraňují strašidelné výsledky pokladen.
Deváté místo patří Equalizerovi 3 (960 tisíc za víkend, 177 milionů celkem), desáté Penězům těch tupců (920 tisíc za víkend, téměř 15 milionů celkem). Totálně v háji jsou Expend4bles: Postr4datelní. Ti se promítají teprve čtvrtým týdnem, ale přesto už stačili přijít o tři čtvrtiny kinosálů, za víkend utržili toliko mrzkých 360 tisíc a sakumprásk dokázali utržit jenom 47 milionů. Ostuda z jakéhokoliv úhlu pohledu.
Barbie se opět o chloupek posunula k tomu aby pokořila Ledové království II a stala se třináctým nejvýdělečnějším filmem historie. Barbie už má na účtu celkem 1,438 miliardy dolarů a k pokoření animované disneyovky chybí asi 15 mega. Barbiin souputník Oppenheimer už se dokázal vydrápat na neskutečných 942 úhrnných milionů. Tedy o další 3 víc, než měl posledně. Pomaličku by to mohl dotlačit až na kulatých 950 milionů, což pouze dál posvětí holý fakt, že si Christopher Nolan v několika následujících letech bude moci točit naprosto cokoliv se mu jen zamane.
Příští týden si otestuje svou star power Leonardo DiCaprio, jenž se do sálů dostaví s rozmáchlým historickým spektáklem Zabijáci rozkvetlého měsíce.
Titulní foto: Taylor Swift: The Eras Tour
Zdroje: Box Office Mojo, Deadline I, II, The Numbers, Luiz Fernando